رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 480072

رونمایی از این «طرح» در شرایط فعلی، به چه معناست؟

ساعت24-طبق آخرین اخبار به نظر می رسد معامله قرن طی روزهای آینده رونمایی شود، موضوعی که به تازگی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن را اعلام کرده است و ترامپ ضمن دعوت از او بنی گانتس رهبر ائتلاف سفید و آبی را نیز برای رایزنی به کاخ سفید دعوت کرده است.

حدود 7 ماه پیش بود که جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ از بخش اقتصادی این طرح رونمایی کرد که شامل سرمایه گذاری به ارزش 50 میلیارد دلار بود. این در حالیست که جزئیات بخش سیاسی این طرح هنوز اعلام نشده است. صرفنظر از جزئیات آن ملت های عربی و اسلامی و در رأس آنها فلسطین و مقاومت و حتی سازش کار ترین فلسطینی هم نمی تواند معامله قرن را بپذیرد. شاید ترامپ و نتانیاهو اهدافی مانند پیروزی در انتخابات را در راستای اعلام این طرح دنبال می کنند اما باید در نظر داشت که رونمایی از معامله به اصطلاح قرن چیزی را عوض نمی کند و این امر نه تنها موجب توقف مبارزات فلسطینیان نمی شود، بلکه انگیزه آنها را برای ادامه راه مبارزه علیه زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی دوچندان خواهد کرد.

از طرفی چنین توطئه ای هیچگاه به تقویت رژیم صهیونیستی و حزب لیکود منجر نخواهد شد. روند تضعیف این رژیم از آنجا نمایان می شود که ظرف چند ماه دو انتخابات برگزار می شود و هنوز هیچ حزبی در این رژیم نتوانسته اکثریت را برای تشکیل کابینه از آن خود کند و از همین رو باید منتظر برگزاری سومین دور انتخابات در سرزمین‌های اشغالی در اسفندماه باشیم که وقوع چنین بن بستی در تاریخ رژیم صهیونیستی بی سابقه بوده است و رونمایی از معامله قرن نیز کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد.

آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی ادعای حل مشکل ملت فلسطین را مطرح می کنند که هیچ نماینده و طرفی از فلسطین در این روند وجود ندارد و می توان آن را در ادامه اقدامات دیگر و خوش خدمتی های آمریکا به رژیم صهیونیستی دانست.

معامله قرن با هدف از بین بردن مساله فلسطین شکل گرفته است و آمریکا تا کنون با دادن امتیازهای فراوان تندروهای زیادی را برای رای دادن به نتانیاهو حزبش ترغیب کرده است. این طرح مبتنی بر ظلم، بی‌عدالتی و از بین بردن حقوق فلسطینی‌ها مانند حق تعیین سرنوشت و زندگی در سرزمین مادری و حکومت مستقل داشتن برای خود است.

اوایل سال جاری بود که ترامپ طی حکمی مناطق اشغالی جولان را به عنوان بخشی از سرزمین اسرائیل به رسمیت شناخت و پس از کنفرانس خبری مشترک با نتانیاهو در واشنگتن، با امضای فرمانی، ادعای حاکمیت صهیونیست‌ها بر جولان اشغالی را به رسمیت شناخت. در آن برهه یکی از اهداف اصلی ترامپ حمایت از بنیامین نتانیاهو در انتخابات زودهنگام پارلمانی بود تا بتواند با این برگ برنده شانس پیروزی او و حزبش را در انتخابات افزایش دهد که چنین اتفاقی رخ نداد. موضوع تنها پیروزی نتانیاهو نیست و دونالد ترامپ پیش از این نیز برای جلب رضایت صهونیست ها اقدامی دیگری انجام داد و در راستای وعده های انتخاباتی سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس انتقال داد. به تعبیر دیگر همه این تحولات را می توان سناریوی ترامپ برای جلب رضایت و حمایت صهیونیست ها از وی برای پیروزی در انتخابات دانست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها