رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 480323

تعداد بمب‌های آمریکا در افغانستان رکورد زد

ساعت 24 -جنگنده‌های آمریکایی طی سال گذشته میلادی ۷۴۲۳ بمب و دیگر مهمات مرگبار در افغانستان انداخته‌اند که این آمار بیشترین میزان استفاده از مهمات مرگبار در این کشور جنگ‌زده از سال ۲۰۰۶ است، همین امر آمار قربانیان غیرنظامی این کشور را نیز به شدت بالا برده است.

div>

به گزارش شبکه خبری دویچه وله، نیروی هوایی آمریکا فاش ساخت که در سال گذشته میلادی7423 بمب را به سمت اهدافی در افغانستان شلیک کرده که رکورد تازه‌ای به‌شمار می‌رود. این عدد تقریبا از سال 2015 تاکنون هشت برابر شده است.

بر اساس تحقیق وبگاه‌های اینترنتی با تمرکز نظامی، حتی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما که ارتش آمریکا عملیات خود در افغانستان را در حد قابل توجهی افزایش داده بود، استفاده از این میزان بمب در افغانستان سابقه نداشته است.

نیروهای آمریکایی بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ برای مبارزه با گروه‌های مسلح افغانستان سالانه بین ۴ تا ۴هزار و ۵۰۰ بمب استفاده می‌کردند.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ استفاده از بمب در افغانستان همواره افزایش یافته است.

ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۶ در جنگ افغانستان یک‌هزار و ۳۰۰ بمب به‌کار برده، اما در سال ۲۰۱۷ از چهارهزار و ۳۰۰ بمب استفاده کرده است.

افزایش قربانیان غیرنظامی

کاخ سفید پس از روی‌کار آمدن ترامپ، محدودیت‌هایی را که پیش از او برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی در افغانستان ایجاد شده بود، لغو کرد. به همین دلیل شمار قربانیان عادی نیز همواره افزایش یافته است.

بر اساس آمار سازمان ملل، در حمله‌های نیروهای دولتی آمریکا و هم‌پیمانانش در افغانستان در نیمه نخست سال گذشته میلادی ۷۱۷ غیرنظامی کشته شدند که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۸ افزایشی ۳۱ درصدی به‌شمار می‌رود.

بر اساس آماری که تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل منتشر کرد، از آغاز ثبت کشته‌شدگان غیرنظامی در افغانستان، یعنی از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی در جریان درگیری‌های مسلحانه در این کشور کشته‌ شده‌اند.

مذاکرات صلح

طالبان و ایالات متحده از چند ماه پیش در رابطه با خروج احتمالی سربازان آمریکایی از افغانستان در حال مذاکره هستند. خواست آمریکا در مقابل خروج نیروهای خارجی از افغانستان، پایان عملیات خشونت‌بار شبه‌نظامیان در این کشور است. مذاکرات صلح تاکنون نتیجه‌ای به‌بار نیاورده‌اند.

به گفته عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، طالبان با نیت پیروزی در جنگ علیه دولت، خواهان خروج نظامیان خارجی است.

عبدالله گفته است که بدون هیچ پیش‌شرطی آماده مذاکره صلح با طالبان است.

رئیس اجرایی دولت و رئیس جمهوری افغانستان در زمینه مذاکره با طالبان وحدت‌ نظر ندارند. رئیس جمهوری آتش بس را پیش‌شرط مذاکره اعلام کرده است ولی ریاست اجرایی دولت کاهش خشونت را نیز به عنوان پیش‌شرط می‌پذیرد.

حمله به پاسگاه پلیس

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در سه هفته گذشته عملیات خشونت‌بار علیه نیروهای دولتی افغانستان کاهش یافته است. با وجود این، روز سه‌شنبه در حمله طالبان به یک پاسگاه پلیس در شمال این کشور ۱۱ مامور پلیس کشته شدند.

به گفته مقامات محلی، دست کم شش نفر دیگر در حمله به یک پاسگاه در پلخمری، مرکز ولایت بغلان زخمی شدند. بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای دولتی ساعت‌ها درگیر نبرد مسلحانه با مهاجمان بوده‌اند.

در سپتامبر سال گذشته صدها تن از نیروهای طالبان تلاش کردند، پلخمری را فتح کنند اما پس از مقاومت چند روزه نیروهای دولتی با کمک نیروهای ائتلاف بین‌المللی، از حوالی شهر رانده شدند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها