رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 481697

اکنون چه باید کرد؟!بررسی راهبردهای جریان اصلاحات در دوران دوری از قدرت

ساعت 24-«اصلاح‌طلبان هیچ لیست ائتلافی تحت این عنوان یا هر عنوان دیگری که تداعی‌کننده ائتلاف اصلاح‌طلبان باشد، نخواهند داشت.» این مصوبه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است که 15 بهمن‌ماه در اطلاعیه‌ای به عنوان راهبرد انتخاباتی جناح چپ اعلام شد.

اصلاح‌طلبان
بنابر اطلاعیه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، این جریان سیاسی در مورد نحوه ورود به انتخابات پیش‌روی مجلس، در پایتخت راهبرد عدم ارایه لیست را برگزیده و در دیگر استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه نیز تصمیم را به شورای عالی هر استان واگذار کرده تا اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در هر استان، متناسب با تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت‌شده، نسبت به طراحی و تدوین راهبرد انتخاباتی آن استان اقدام کنند.

هرچند راهبرد عدم ارایه لیست پیش از این نیز در جلسات متعدد از جمله جلسات دوم و سیزدهم بهمن‌ماهِ شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مطرح شده و اعضای این شورای عالی از تایید احتمالی آن سخن گفته بودند اما با این حال این شورا ترجیح داد تا پایان مهلت اعلام نتایج اعتراض ردصلاحیت‌شدگان ازسوی شورای نگهبان دندان روی جگر گذاشته و صبر پیشه کند. صبر و حوصله‌ای که البته درنهایت موثر واقع نشد و این شورای عالی بالاخره در نیمه بهمن‌ماه از راهبرد نهایی خود خبر داد.

در این میان با وجود رد صلاحیت گسترده چهره‌های اصلاح‌طلب به نظر می‌رسد که انتخاب این راهبرد به‌نحوی رویکرد ناگزیر جریان اصلاحات بوده است؛ چنان‌که علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت و ازجمله اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز به‌صراحت از این شرایط ناگزیر به عنوان علت اتخاذ چنین رویکردی در انتخابات پیش‌رو سخن گفته است. چراکه بنابر یکی از اطلاعیه‌های روزهای گذشته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بیش از 90 درصد چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب (93 درصد) رد صلاحیت شده و رایزنی‌های اصلاح‌طلبانه از یک‌سو و اعتراض کاندیداهای اصلاح‌طلب از دیگرسو تغییر چندانی در وضعیت این ردصلاحیت گسترده ایجاد نکرد. در این شرایط به نحوی می‌توان گفت در انتخابات پیش‌رو تنها رقیب اصولگرایان خودشان هستند و همین موضوع هم با رکن انتخابات در تناقض است.

از دیگرسو بیراه نیست اگر بگوییم از نخستین روزهای تولد گفتمان اصلاحات، این جریان سیاسی همواره با دوگانه «ورود به قدرت-‌ حضور در جامعه مدنی» مواجه بوده و اصلاح‌طلبان حتی در مقاطعی آرمانی، سعی کردند پایی در قدرت و پایی دیگر در جامعه مدنی داشته باشند، حالا به نظر می‌رسد شقِ نخستِ این راهبرد به‌نحوی ناخواسته از دایره انتخاب جناح چپ خارج شده است.

مهرماه امسال مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات و احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در یک مناظره به همین راهبرد دوگانه پرداختند. آنجا که زیدآبادی تاکید کرده بود مشکل اصلاح‌طلبان این است که می‌خواهند هم در قدرت حضور داشته باشند و هم در جامعه و بر این پایه گفته بود: «دلیل اینکه اصلاح‌طلبان در قدرت موفق نشده‌اند، این است که راه اصلاح جامعه، تقویت جامعه مقابل دولت بوده و خیز برداشتن برای قدرت بدون آن اشتباه است.» از آن‌سو اما تاجزاده تاکید داشت که صِرف‌ حضور در قدرت، نه‌تنها اصلاح‌طلبان را ضعیف نکرده، بلکه به تقویت آنها به‌لحاظ تشکیلاتی، اجتماعی، سیاسی، و... یاری رسانده‌اند. با این همه اما حالا درپی ردصلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب به نظر می‌رسد شقِ نخستِ این راهبرد به‌نحوی ناخواسته از دایره انتخاب جناح چپ خارج شده است.

به همین منظور «اعتماد» در چند شماره گذشته، سلسه گفت‌وگوهایی را با تعدادی از کنشگران و تحلیلگران سیاسی اصلاح‌طلب، با موضوع «اکنون چه باید کرد؟!» ترتیب داده و از این طریق، سعی کرده با ایجاد شرایطی برای گفت‌وگو و تحلیل، مگر به‌مدد توان فکری فعالان این گفتمان سیاسی، راهی پیش‌روی این جریان سیاسی ترسیم کند و بر این پایه از آنها پرسیده‌ایم که پیشنهادشان برای ادامه فعالیت‌ اصلاح‌طلبان در روزهایی که به‌ناچار از حضور در قدرت کنار گذاشته شده‌اند، چیست؟

عباس عبدی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش «اعتماد» گفته بود «کنشگری اصلاح‌طلبان تاکنون هم در قدرت و هم در جامعه مطرح بوده، تاکید کرد: «موازنه میان این دو رویکرد است که کنش اصلاح‌طلبانه را موثر و مفید می‌کند. حال به هر دلیلی ساخت قدرت نمی‌خواهد اجازه دهد که اصلاح‌طلبان در ساخت قدرت رقابت کرده و حضور داشته‌باشند، پس باید در همان عرصه عمومی و جامعه فعال بود.»

همچنین محدصادق جوادی حصار، روزنامه‌نگار و ازجمله اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، تقویت نهادهای مدنی را برای دوران دوری اصلاح‌طلبان از قدرت پیشنهاد کرده و گفته بود: «به سمت بسته‌بندی مطالبات رفتن، ‌حرکت برای پاسخگو کردن ارکان نظام و تقویت احزاب کارهایی است که باید از سوی اصلاح‌طلبان حتما انجام شود.» احمد خرم، ازجمله اعضای کابینه دولت اصلاحات نیز ضمن اینکه راهبرد عدم ارایه لیست اصلاح‌طلبان را در این شرایط مناسب ارزیابی کرده، گفته بود: «کادرسازی، آگاهی‌بخشی به مردم و افکار عمومی، صدای رسای مطالبات مردم بودن، پیگیری مطالبات مردم بودن و بسیاری موارد دیگر رسالت‌های اصلاحات و اصلاح‌طلبان است که باید به آن پرداخت.» آن‌چه با این مقدمه در ادامه می‌خوانید، پاسخ علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است، به پرسش‌های «اعتماد» در این رابطه.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها