رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482263

پیونگ یانگ ، مترسک پکن برای ترساندن دیگران

کره شمالی همان جهنم بدون آزادی است

ساعت 24-کره شمالی سال‌هاست برای دیدار جهانگردان خارجی بسته و با محدویت‌های بسیار برای رفت‌وآمد خارجی‌ها امکان بررسی‌های بیشتر از سیستم سیاسی و اجتماعی این کشور را نمی‌دهد. ولی یافته‌های عمومی بر اساس گزارش‌های واقع‌گرایانه دو تصویر را نشان می‌دهد، بهشت بدون آزادی و یا جهنم بدون آزادی.

کره شمالی
dir="RTL">شاید سیستم رهبری و سیاسی کره شمالی برای برخی نمونه‌ای از سیستم موفق رهبری، خودبسندگی، موفقیت‌های نظامی و قبله آمال یک نظام موفق باشد و شاید مدل کره شمالی به عنوان بهترین مدل مقابله با امریکا مطرح باشد. هرچه هست بررسی این سیستم سیاسی و نظامی ضروری است .سیستم کره شمالی نمایانگر دوگانگی و تناقض در شعارها و رفتار سیاسی و اقتصادی است. مانند هر نظام دیکتاتوری این سیستم بر مبنای عطای امتیاز به نخبگان حکومتی بنا شده و مردم در این نظام پیچ و مهره‌های ماشین سیاسی حزبی هستند. رابطه نخبگان با رهبری، رابطه‌ای متقابل است. حزب تصویری فرا انسانی از رهبر کره ایجاد می‌کند. رهبر کره شمالی جوهر نظام سیاسی است. نخبگان نظام وظیفه انتقال این تصویر را به مردم دارند. فاصله عمیقی بین زندگی نخبگان با مردم عادی وجود دارد. نخبگان؛ مقام‌های ارتش، حزب و یا تجاری هستند که ارتباطات خاصی با حکومت دارند. بسیاری از نخبگان در پیونگ یانگ زندگی می‌کنند. ولی فقر بسیار گسترده است. فقرا در پایتخت کره شمالی و سایر مناطق در اکثریت کامل به سر می‌برند. روستاییان بدون مجور حق مسافرت به شهرها را ندارند و ساکنان شهرهای دیگر نیز بدون مجوز حق مسافرت به پیونگ‌یانگ را ندارند. حزب وارد زندگی فردی هر شهروند کره شمالی شده است. این سیستم نحوه معاشرت و فکر مردم را کنترل می‌کند. هر گونه ارتباط بین مردم و به ویژه هر گونه اجتماعات کوچک یا بزرگ دقیقا زیر نظر حزب و پلیس مخفی قرار دارد.

برادر بزرگ همه‌چیز را تحت نظر دارد، به ویژه ارتباط مردم با خارجی‌ها که اغلب کارمندان سازمان‌های بین‌المللی یا سفارتخانه‌ها هستند.سیستم تبلیغات کره شمالی مهم‌ترین عنصر این حکومت است. تبلیغات برای افراد در هرسنی با هدف ایجاد یک شهروند مطیع کامل به صورت سازماندهی شده انجام می‌شود. کودکان در مهدکودک‌ها 6 شبانه‌روز به سر می‌برند و والدین تنها یکشنبه حق دیدار و بودن با بچه‌های‌شان را دارند. کره شمالی هشت سال قبل حزب کمونیست را منحل و اعلام کرد به جای آن ارتش و خودبسندگی حاکم است. پیونگ‌یانگ در محاصره و نظارت کامل ارتش است و فرار ازاین کشور سالیانه بیش از چند صد نفر به سمت چین نیست. در صورت فرار، قانون سه نسل درباره فرد فراری اجرا می‌شود و سه نسل از خانواده وی زندانی می‌شوند. در طی دهه‌های متمادی تحریم‌های سخت علیه کره شمالی، چین عملا این تحریم‌ها را دور زده و موجب تداوم حیات سیاسی در این کشور می‌شود. چین به عنوان خاکریزی در مرزهای خود عامل اصلی بقای کره شمالی است و گرنه با سیاست‌های رهبری خودکامه کره این سیستم هیچ شانسی برای بقا ندارد. دومین عامل بقا تولید بمب‌های اتمی و هیدروژنی است. این بمب‌ها مانع از تعرض امریکا شده و بقای این سیستم را موجب گشته است. در کره شمالی امکان طرح هیچ نوع اصلاحی در میان نیست. تصوری فرا انسانی از رهبری که بر بالای ابرها همانند خدایان حافظ کره شمالی است، با تبلیغات فراوان و نظارت شدید پلیسی وارد روح و روان مردمان شده است. از مزایای سیستم کره شمالی به نبود جرایم سازمان یافته باید اشاره کرد. مجازات‌های بسیار سخت هر نوع فکر جنایت را منتفی می‌سازد. درباره سیستم کره شمالی و سرکوب حداقل آزادی‌ها گزارش‌های زیادی مخابره شده است. زمانی که خبرنگار خارجی برای گزارش رخداد سیاسی یا ورزشی وارد کره شمالی می‌شود، تلفن همراه وی باید در فرودگاه تحویل شود و به دستش مچ‌بند پلاستیکی آبی با عنوان «خبر» داده می‌شود تا در طول اقامت آن را حمل کند. این مچ بند نشانه این است شهروندان کره‌ای حق ارتباط با خبرنگار را ندارند. شاید تصور عمده درباره تداوم حکومت و سیستم کره شمالی استقلال، خودبسندگی، اطاعت و نظم در این کشور برای برخی جالب باشد. نظم و اطاعتی مبتنی بر سیستم تبلیغات، نظارت بر رفتارهای فردی و جمعی تا حریم خصوصی افراد و ترس شدید از مجازات‌ها. ولی در اصل علت بقای چنین سیستم ضدانسانی یک پاسخ بیش ندارد، چین حیات این مترسک سیاسی را تامین می‌کند و کره شمالی بخشی ازژئوپولیتیک چین در مقابله با امریکا است.

سعید عابدپور- روزنامه اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها