رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 482443

صداوسیما جناحی بودن را بر ملی بودن ترجیح ندهد

ساعت 24- از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال 1392، صداوسیما از هر فرصتی برای نقد نه زیر سوال بردن دولت برآمده از رای مردم بهره می‌گیرد. می‌توان ادعا کرد که رسانه ملی به جای حرکت در راستای خواست اکثریت مردم، گاه و به ندرت به ابزاری در دست ناکامان انتخابات در آمده است.

خبر
در این رسانه اتهاماتی علیه دولت و دستگاه دیپلماسی طرح می‌شود، بدون اینکه حامیان دولت یا دستگاه دیپلماسی از حق دفاع کافی و لازم برخوردار باشند. چه کسی از ترویج بی‌اعتمادی عمومی به دولت و دستگاه دیپلماسی نفع می‌برد؟ چرا باید به خاطر این سیاست‌های رسانه ملی، مردم برای آگاهی از تحولات داخلی و بین‌المللی، به رسانه‌های بیرونی روی آورند؟ در حالی که شرایط کنونی کشور به واسطه تلاش‌های تیم «بی» و تروریسم اقتصادی آمریکا، تبلیغ و ترویج وحدت و انسجام ملی را ایجاب می‌کند، چرا رسانه ملی در برخی برنامه‌ها هر چند در حد پایین به‌دنبال دوقطبی‌سازی است؟ انتقادات علیه صداوسیما در حال افزایش است، چراکه به نظر می‌رسد عملکرد این نهاد فرهنگی برخلاف رسالت آن که بازتاب اخبار بدون جبهه‌گیری‌های سیاسی است، کاملا واضح و با جریان فکری خاص منطبق‌تر به نظر می‌رسد. رسانه ملی باید مرجع خبررسانی کل مردم ایران باشد و در راستای منافع ملی بکوشد اما آنطور که به نظر می‌رسد، ظاهرا برای برخی رسانه ملی آخرین انتخاب شده‌است. محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره معتقد است که «این چرایی را باید در حوزه سیاست کلانی که در صداوسیما طراحی شده، جست‌وجو کرد». او به ایلنا می‌گوید: «این طور به نظر می‌آید که صداوسیما از موقعیت انحصاری خود به مسائل نگاه می‌کند و سیاست‌گذاری‌های آن بیشتر از موضع یک رسانه انحصاری القا و اعمال می‌شود که به نوعی همین موضوع منشأ خیلی از مسائل موجود است». عدم وجود رقابت برای صداو سیما و انحصاری بودن فضا یکی از اصلی‌ترین عللی است که پیرامون ناکارآمدی از آن نام برده می‌شود. اگر صداوسیما احساس کند که در حال کار در یک عرصه رقابتی است، مسلما سبک کارش تغییر می‌کند چراکه در این صورت فکر می‌کند که مردم تنها مجبور به نگاه کردن این رسانه نیستند. به این ترتیب هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه اجتماعی و فرهنگی از این موضع عمل می‌کند. به گفته این عضو فراکسیون امید، صداوسیما نباید خودش را در چارچوب تنگ یک جناح خاص محصور کند و حتی در مواقعی هم که گزارش‌هایی از واقعیت‌های جاری زندگی مردم می‌دهد، این گزارش‌ها کاملا رنگ و بوی سیاسی و جناحی خاص دارد. گاهی برای کوباندن دولت و رقبای دیگر ممکن است واقعیت‌هایی را منعکس کند اما کاملا حس می‌شود که هدف‌هایی از این موضوع دارد. صادقی تاکید دارد: به عنوان یک نماینده مجلس از مسئولان صداوسیما دعوت می‌کنم که مقداری واقع‌نگرتر باشند و آن سرمایه‌ای را که در دستان خودشان قبضه کرده‌اند بازکنند.
نتیجه رویکرد غلط
علاوه براین هنوز مدت زیادی از شکایت نمایندگان مجلس از صداوسیما نگذشته است و از اصلی‌ترین مخالفان رویکرد فعلی رسانه ملی نمایندگان مجلس هستند. عملکرد صداوسیما و بازتاب اخبار با مسیر فکری مشخص توسط آن را فقط اصلاح‌طلبان مورد نقد قرار ندادند و تقریبا از هردو جناح سیاسی کشور معتقد هستند صداوسیما در بازتاب اخبار مغرضانه عمل می‌کند. حتی رهبر انقلاب هم در گذشته به این موضوع اشاره کرده‌اند و در سخنان خود نسبت به برخی عملکردهای صداوسیما نقد داشتند. در همین خصوص مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس معتقد است که صداوسیما، فردی مستقل نیست که عملکرد او مستقلانه باشد و بتوانیم شخصی را مقصر عملکرد آن بدانیم. او به «آرمان ملی» می‌گوید: «صداوسیما طبق برنامه‌های خاص اداره می‌شود و تابع آن برنامه است. اگر بخواهیم بگوییم دلیل رویکردهای صداوسیما در بازتاب اخبار چه کسی یا چه چیزی است باید به دنبال برنامه‌ریزانی باشیم که نقش سیاست‌گذاری و اداره آن نهاد را به دست دارند». مصطفی اقلیما می‌افزاید: «صداوسیما اگر توسط شخص اداره می‌شد قطعا نمی‌توانست حرف‌های شخص دوم کشور را هم تحریف کند یا در بازتاب آنها از ابزار سانسور استفاده کند. رئیس صداوسیما آنقدر قدرت ندارد که شخصا بتواندیا بخواهد صحبت‌های رئیس جمهور را سانسور کند. عملکرد فعلی صداوسیما نشأت گرفته از تصمیماتی شخصی و گروهی است که مردم از آنها اطلاع شفاف و دقیقی ندارند. رئیس صداوسیما طبق فرمایشات رهبر انقلاب که تاکید بر شایسته سالاری و پاسخگویی به مردم دارند، در حد انتظار عمل نمی‌کند. اگر کارشناسان صداوسیما شایسته‌تر باشند و در مقابل مردم پاسخگو، این اقدامات از آنها خیلی کمتر سر می‌زند. مخاطبان بسیاری ریزش کرده‌اند و این نتیجه رویکردهای تصمیم‌گیران این نهاد است».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها