رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482459

گسترده‌ترین حمله سایبری در تاریخ ایران؛ شکست ماهواره ظفر

ساعت 24-هنوز چند ساعتی از آغاز شمارش معکوس آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات برای پرتاب ماهواره ظفر نگذشته بود که عصر یکشنبه تلاش برای قرار دادن این ماهواره در مدار زمین ناکام ماند و ماهواره‌بر سیمرغ به سرعت مورد نیاز برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین نرسید. این درحالی بود که مقام‌های وزارت ارتباطات که شامگاه شنبه از دفع حمله گسترده سایبری خبر داده بودند، صبح یکشنبه اعلام کردند «موج دوم» این حملات آغاز شده است.

خبر
مدیرعامل شرکت زیرساخت، به شبکه خبر گفت: «حمله بی‌سابقه سایبری روز شنبه با میلیون‌ها آی‌پی داخل کشور دفع شد اما موج دوم این حملات امروز آغاز شده است.» تقارن بزرگ‌ترین حمله سایبری به زیرساخت اینترنت ایران با عدم موفقیت و در مدار قرار نگرفتن ماهواره ظفر موجب شد تا خیلی زود کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این دو رویداد بزرگ واکنش نشان دهند. حمله سایبری زمانی بیشتر موردتوجه قرار گرفت که برخی از کاربران فضای مجازی درباره دلیل این اختلال ابراز تردید کرده و نوشتند که قطعی اینترنت منشأ داخلی دارد و با پرتاب ماهواره ظفر که قرار است عصر یکشنبه ‌صورت گیرد، مرتبط است.

برخی دیگر هم با انتقاد از قطع اینترنت نوشتند قطع اینترنت نخستین چاره‌جویی در قبال حمله سایبری بوده است. موضوعی که از سوی آذری‌جهرمی مورد تایید قرار نگرفت و او اعلام کرد هیچ ارتباطی با دخالت سرویس‌های جاسوسی خارجی در این موضوع دیده نمی‌شود. شرکت ارتباطات زیرساخت این حمله را از نوع دی داس (حمله منع سرویس توزیع شده) اعلام کرد که از مبدا شرق آسیا و شمال آمریکا به ایران صورت گرفت و باعث افزایش بار ترافیک بالاتر از حد نرمال به تجهیزات شبکه‌ای شد. حملات دی داس زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی درخواست به یک سامانه سرازیر می‌شود و زمانی که تعداد درخواست‌ها به اندازه‌ای باشد که پهنای باند سایت نتواند به آن پاسخ دهد، سایت داون می‌شود. وب‌سایت نت بلاکس در توییتی با ارائه یک نمودار، قطعی اینترنت در ایران را به میزان ۷۵ درصد تایید کرد که پس از فعال کردن فرآیند دفاعی ایزوله کردن اینترنت در ایران رخ داد. حملات سایبری به زیرساخت‌های ایران زمانی اتفاق افتاد که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز یکشنبه با انتشار توییتی از پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ خبر داده بود. او همچنین با انتشار چند پیام صوتی که روی تصاویر ماهواره‌ای از زمین میکس شده بود و آن را «صدای ایران» نام‌گذاری کرد، نوشت: «از هزاران پیام دریافت‌شده، این ویدئو ساخته شد و به‌زودی از ماهواره ظفر در فضا منتشر می‌شود.» با این‌ همه تلاش‌ها برای پرتاب ماهواره بی‌نتیجه ماند و با افت سرعت ماهواره در مدار قرار نگرفت و در نهایت پس از ۸ دقیقه در اقیانوس هند سقوط کرد.

برخی از کاربران مدعی شدند از وقتی آذری‌جهرمی زمان پرتاب ماهواره را اعلام کرده است، سنگین‌ترین حملات سایبری به کشور شروع شده است! آذری‌جهرمی هم در پاسخ به این انتقادها گفت که چیز پنهانی با مردم ندارد. در همین حال سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع درباره عدم موفقیت پرتاب این ماهواره گفت: «در ماموریت پرتاب ماهواره ظفر، همه فرآیندهای پرتاب فضایی به درستی انجام شد اما در انتهای مسیر، ماهواره‌بر به سرعت موردنیاز جهت تزریق ماهواره در مدار موردنظر نرسید.» این درحالی بود که پرتاب ماهواره ظفر از چندی پیش مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته بود. وزیر ارتباطات با هشتگ #ماهواره _ ظفر به استقبال پرتاب ماهواره رفته و شمارش معکوس را آغاز کرده بود. در همین حال کاربران فضای مجازی با ساخت هشتگ‌های #پرتاب_ ماهواره و #فضایی نسبت به آن واکنش نشان دادند. با وجود موفقیت‌آمیز نبودن پرتاب ماهواره، یکی از کاربران نوشت: «درسته که ایران در زمینه فضایی از کشورهای با تجربه عقبه و باید به سرعت سطح خودش رو ارتقا بده ولی حضور در لیست ۱۰ کشوری که تا به حال تونستن موشک به فضا پرتاب کنن خودش یک پیروزی بزرگه.» در همین حال برخی از کاربران تندروی فضای مجازی هم عدم موفقیت پرتاب ماهواره را به پروژه نفوذ نسبت داده و مدعی شدند که تا دولت برجامی سرکار است، هیچ توفیقی در پرتاب ماهواره حاصل نمی‌شود! یکی از کاربران وابسته به اصولگرایان توییتر نوشت: «الان و بعد از چند شکست در پرتاب ماهواره‌ها، مطالبه اصلی ما این است که «صنعت فضایی» هم مثل «فناوری نانو» تحت مدیریت رهبری قرار گیرد.» از طرف دیگر سقوط قطعاتی از ماهواره ظفر در اطراف زاهدان هم موردتوجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و تصاویری از قطعات این ماهواره در فضای مجازی دست به دست شد. در واکنش به عدم موفقیت پرتاب ماهواره به فضا نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: «رژیم ایران امروز در پرتاب ماهواره ناموفق بود. همان‌گونه که در ارسال سلاح به سوریه و لبنان ناموفق است، زیرا ما همواره آنجا اقدام می‌کنیم، حتی این روزها.»

از سوی دیگر، یک روز پس از پرتاب ناموفق ماهواره ظفر، وزارت‌خارجه فرانسه این اقدام را محکوم کرد و تلاش ایران برای پرتاب ماهواره به فضا را مرتبط با فناوری‌ موشک‌های بالستیک خصوصا موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای دانست. مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا هم در واکنش به پرتاب ناموفق ماهواره ظفر از سوی ایران، این اقدام را تلاش تحت پوشش تهران برای پیشبرد برنامه موشک‌های بالستیک خود خوانده و وعده داد که فشارها بر این کشور را افزایش دهد. در پاسخ به ادعاهای آمریکا و فرانسه، رئیس سازمان فضایی ایران نوشت: «ملت ایران در توسعه علمی منتظر هیچ‌کسی نمی‌مانند» در همین حال کاربران نوشتد که توسعه و تداوم آزمایش‌ها می‌تواند برای دشمنان خطرساز باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها