رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 482463

شایعه عجیب؛ واگذاری کیش به چینیها!

ساعت 24-اولش از تذکر یک نماینده مجلس به رئیس‌جمهور شروع شد؛ محمدرضا صباغیان نماینده بافق در تذکری شفاهی مدعی «واگذاری زمین به برخی خارجی‌ها در منطقه آزاد کیش و منطقه آزاد ارس» شده بود؛ بعد از او حسن نوروزی نماینده رباط کریم، واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها را مطرح کرد که بلافاصله توسط سازمان منطقه آزاد کیش تکذیب شد.

پس از این جنجال‌ها در اوایل اسفند گذشته، محمدرضا سعیدی، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش در مصاحبه‌ای گفت: «عده‌ای در داخل و خارج با سوءاستفاده از حس وطن‌پرستی و ملی‌گرایی به دنبال فضاسازی هستند» و صریحا اعلام کرد «هرگز اجازه نمی‌دهیم با این جوسازی‌ها آرامش مردم خدشه‌دار شود». وی با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین هیچ شخص حقیقی و حقوقی اجازه فروش زمین به خارجی‌ها را ندارد، افزود: «البته از هرگونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در جزیره کیش استقبال کرده و می‌کنیم.»

اما صباغیان همچنان بر ادعای خود بود و گفت «حرف‌هایی مبنی بر واگذاری کیش به چینی‌ها در ماه‌های گذشته مطرح شد و خبرهایی به دستمان رسید که برخلاف اصل ۴۵ قانون اساسی است که می‌گوید اراضی سرزمینی غیرقابل واگذاری هستند. در همین ارتباط به رئیس‌جمهور تذکر دادیم اما همچنان این مسئله تعیین تکلیف نشده است و دستگاه‌های نظارتی از قبیل مجلس، سازمان بازرسی و حتی دیوان محاسبات که مسئول رسیدگی به این پرونده بودند اظهارنظری در این باره نداشته‌اند.»

اوایل فرودین امسال سایت رجانیوز در مطلبی با عنوان «مخفی‌کاری دولت در واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها/ آیا دولت محرمانه‌ها پروژه جدیدی را کلید زده است؟» به این شایعه دامن زد و نوشت: «چند ماهی است که موضوع واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها مطرح شده و نکته جالب توجه در این رابطه عدم اظهارنظر از سوی مدیرعامل منطقه آزاد کیش بوده است. دبیر شورایعالی مناطق آزاد نیز در این زمینه اظهارنظری نداشته است. گرچه معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش این واگذاری را تکذیب کرده اما پیگیری‌ها حاکی از آن است که اتفاقات پشت‌پرده و مخفیانه‌ای در حال وقوع است. مشخص نیست راز سکوت مدیران ارشد مناطق آزاد در خصوص واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها چیست؟»

این شایعه در آذر امسال توسط مدیرعامل منطقه آزاد کیش تکذیب شد. طبق گفته‌های غلامحسین مظفری «با بررسی پلیس فتا مشخص شد منشاء اصلی انتشار خبر در خارج از کشور است.» او به مردم و سرمایه‌گذاران اطمینان داد «جزیره کیش قرار نیست به هیچ کشوری واگذار شود و این منطقه آزاد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بلند مدت و به کارگیری توانمندی‌های داخلی و جذب سرمایه‌های بین‌المللی بویژه در حوزه گردشگری در حال رشد و توسعه است.»

دیروز مظفری نتیجه ردیابی‌های انجام شده درباره منشا انتشار این خبر را اعلام کرد: «احتمالا سلطنت‌طلبان». به گزارش ایسنا، مظفری گفت: «پیگیری‌ و ردیابی انجام شده توسط پلیس فتا نشان می‌دهد که یکی از سیستم‌های فضای مجازی که در خارج از کشور مستقر و احتمالا به سلطنت‌طلبان وصل است عامل انتشار این اخبار است؛ به طور ی‌که هر چند وقت یکبار این شایعات را در موتورهای جستجو قرار داده و در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کنند. عاملان انتشار چنین شایعاتی هر وقت که فضا و زمان را مناسب می‌دانند موضوع را برای ایجاد التهاب و اضطراب مطرح و این واگذاری را قطعی می‌دانند در حالی که از اساس کذب بوده و هیچ مبنایی ندارد.»

ایران آنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها