رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482466

جاذبه های گردشگری شیراز | شهر زیبایی های دلنواز

ساعت 24-شهر شیراز شهری زیبا بوده که در استان فارس واقع شده است. عطر دل انگیز شکوفه های بهار نارنج و لیمو در کوچه باغ هایش جاری بوده، مشاهیر بزرگ و معروفش در جهان نمونه اند و از اصالت، مردمانش هیچ کم ندارند. جاهای دیدنی شیراز بسیارند، از مراکز خرید تا موزه، باغ و بوستان. کاشیکاری های قدیمی بر در و دیوار بناهایش، مجسمه سازی و مجسمه های مشاهیرش، هنر تزئین باغ و بوستانش به شمایل تابلوهای نقاشی شما را متحیر خواهند کرد.

خبر
اگر سفر به شیراز را تجربه کرده باشید، حتما می دانید که برای دیدن و گشتن در میان جاهای دیدنی شیراز وقت کم خواهید آورد! با ما در راهنمای سفر به شیراز همراه شوید تا در زمانی محدود، زیباترین ها را پیش چشمانتان به نمایش درآوریم.

تاریخچه شیراز

براساس راهنمای سفر به شیراز باید بدانید که در سال 1970 میلادی و در پی کندن زمین به منظور ساخت کوره آجر پزی، لوح های گلی از دوران ایلامیان کشف شدند که مربوط به 2000 سال پیش بودند. پس از تحقیقات فراوان، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که نام شهر شیراز طی گذشت زمان چندین بار تغییر زبان را پشت سر گذاشته است. ابتدا نام این منطقه سیراسیس بوده که از کلمه قدیمی و پارسی سیراجیس گرفته شده است. سپس از سیراسیس به تیرازیس و بعد از آن به شیرازیس و نهایتا به شیراز تغییر یافت. ابن حوقل، جغرافیدان مسلمان معتقد بود که شیراز به معنای اندرون شیر است، چرا که به گفته وی در ادوار قدیم، خواربار از مناطق اطراف به شیراز آورده می شدند و از این شهر هیچ چیز به بیرون برده نمی شد. شیراز از زمان هخامنشیان و حتی قبل تر ساکنانی داشت، چرا که در یکی از کتیبه های مکشوفه از تخت جمشید به شهری به نام تیرازیس اشاره شده است. براساس راهنمای سفر به شیراز باید بدانید که در اوایل دوران اسلامی محمد، برادر حجاج ابن یوسف تجدید بنایش کرد و سرانجام در سال 1766 میلادی، کریم خان زند به تخت شاهی نشست و شیراز را پایتخت ایران قرار داد. شیراز در این دوران بسیار رونق یافت و پیشرفت کرد.

جغرافیای شهر شیراز

ارتفاع شهر شیراز در حدود 1486 متری سطح دریا هست. این منطقه زیبا و پر جاذبه، در ناحیه کوهستانی رشته کوه زاگرس واقع شده است. براساس راهنمای سفر به شیراز باید توجه کنید که این منطقه کوهستانی دارای آب و هوایی معتدل و بسیار مطلوب بوده و از شمال به بخشی از رشته کوه های زاگرس ختم می شود. همچنین از بخش غربی با کوه دراک همجوار است. شهر شیراز دارای 11 منطقه بوده که توسط شهرداری تفکیک شده و وسعت آن چیزی در حدود 240 کیلومترمربع هست.

جاهای دیدنی شیراز

دروازه قرآن

در قدیم شیراز دارای 6 دروازه بوده که یکی از آن ها دروازه قرآن است که به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شد. این مورد از جاهای دیدنی شیراز در قسمت ورودی شهر قابل رویت بوده و در بالای آن دو نسخه قرآن خطی وجود دارند.

باباکوهی

باباکوهی در واقع نام یکی از مشاهیر بوده که نامش را بر یکی از جاهای دیدنی شیراز نهاده اند. باباکوهی بر بلندای کوه واقع شده و فوق العاده دیدنی است.

بهشت گمشده

بهشت گمشده مرودشت در حوزه آبریز درودزن واقع شده و از زیبایی آن هرچه بگوییم، باز هم کم است و انبوهی از درختان و رودخانه ای پر آب روح هر بیننده ای را می نوازد. از دیگر جاذبه های این مکان سحرانگیز، آبشارهای کوتاه و متعددی بوده که به علت وجود پستی و بلندی ها حیرت انگیزند.

آرامگاه حافظ

از دروازه قرآن که عبور کنیم در بخش شمالی شیراز، حافظیه را می بینیم. این آرامگاه دارای دو صحن شمالی و جنوبی بوده که توسط تالاری از هم جدا شده اند. تالار حافظیه دارای 20 ستون سنگی است که هر کدام 5 متر ارتفاع دارند. معماری این تالار زیبا الهام گرفته از دوران هخامنشی و زندیان است. در سال 856 هجری قمری یعنی تقریبا 65 سال پس از درگذشت حافظ، شمس الدین یغمایی که وزارت فارس را برعهده داشت، مقبره ای گنبدی شکل را برای اولین بار بر روی مزار حافظ بنا کرد. یغمایی در جلوی این مقبره حوض نسبتا بزرگی ساخت تا به عنوان نمادی از حیات در این عمارت مستقر باشد. آب این حوض از آب رکن آباد تامین می شد. پس از آن، کریم خان روی مقبره حافظ سنگ مرمر گذارد و دستور داد تا با خط نستعلیق دو غزل از سروده هایش را بر سنگ مزارش نوشتند. در دوران پهلوی و همچنین جمهوری اسلامی، مرمت و بازسازی هایی در مقبره حافظ انجام شدند تا این بنای تاریخی که در بردارنده یکی از بزرگان ادبیات فارسی است، همچنان با صلابت پا برجا بماند.

باغ جهان نما

باغ جهان نما کهن ترین باغ شیراز است. این باغ از آب رودخانه رکنی تامین آب می شد و در وسطش عمارتی زیبا قرار دارد که به عمارت کوشک معروف است. باغ بسیار زیبا تزئین شده و دارای آبنماهای دیدنی و منحصر بفرد هست.

باغ ارم

باغ ارم جز آثار تاریخی بوده که علاوه بر بناهای تاریخی که در خود دارد، دارای باغ گیاه شناسی نیز هست. براساس راهنمای سفر به شیراز باید بدانید که باغ ارم از روزگاران سلجوقیان و حتی قبل تر دیده می شود. این باغ دارای تنوع گیاهی بالا و دارای گونه هایی کمیاب و خاص از نقاط مختلف دنیاست. سروهای بلند قامتی که در دو طرف خیابان شرقی-غربی باغ کاشته شده، منظره ای بی تکرار و وهم انگیز را تداعی می کنند. درختان زینتی، سرو، انواع گل و درختان نارنج صحنه ای فراموش نشدنی را به تصویر می کشند. سنگ نوشته هایی هنرمندانه از نصیرالملک در باغ موجود بوده که به دوران ناصرالدین شاه بر می گردند. تالار آینه و کاشیکاری های منحصر بفرد ایوان مرکزی از دیگر بخش های این مکان هستند.

بازار وکیل

در شهر فرهنگ و هنر خرید کردن خالی از لطف نیست. برای این منظور بهتر است سری به بازار وکیل بزنید. این بازار بزرگ قدمتی دارد که به دوران زندیه برمی گردد. حجره هایی که در این بازار فعالیت می کنند، اصالت خویش را حفظ کرده اند. همچنین، می توانید سوغاتی های مورد نظرتان را از بازار وکیل تهیه نمایید.

باغ تخت

باغ تخت در ارتفاعات شمالی و در یکی از پادگان های نظامی مستقر بوده و توسط اتابک قراچه احداث شد. اتابک قراچه در سال 480 هجری نسبت به ساخت این باغ همت گماشت و پس از آن، این باغ به باغ تخت قراچه شهرت یافت. در سال 1260 هجری آقا محمدخان قاجار این باغ را وسعت بخشید و عمارتی جدید در آن ساخت که به تخت قاجار شهرت دارد.

باغ چهل تن

در باغ چهل تن که احداثش به دوره زندیه بر می گردد، چهل گور وجود دارد و علت نامگذاری باغ هم همین چهل گور است. این باغ تقریبا در محدوده شمالی آرامگاه حافظ واقع شد.

ارگ کریم خانی

در مرکز شهر ارگ کریم خانی واقع است. همانطور که از نامش پیدا هست، این ارگ در دوره زندیه بنا شد. پس از آنکه کریم خان زند پایتخت خود را انتخاب کرد، این بنا را ساخت تا در آن زندگی کند. در واقع این ارگ، خانه کریم خان زند است. در دوران پهلوی از این ارگ به عنوان ندامتگاه (زندان) استفاده می شد که آسیب هایی به این بنا وارد کرد. خوشبختانه، مرمت آسیب دیدگی های این اثر زیبا توسط سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. همچنین براساس راهنمای سفر به شیراز باید بدانید که کریم خان برای ساخت عمارتش بهترین معماران را به کار گماشت و از بهترین مصالح و مواد موجود استفاده کرد. بنای ارگ ترکیبی از معماری نظامی و مسکونی است. آب این مجموعه در واقع از رودخانه رکن آباد تامین می شد، اما هم اکنون به دلیل تخریب این قنات، سیستم آبرسانی این مجموعه از بین رفته است.

باغ دلگشا

تاریخ باغ دلگشا به زمان ساسانیان بر می گردد. این باغ در دوران نادرشاه تا زمان حکومت زندیه آسیب های فراوان دید، ولی در زمان حکومت کریم خان دوباره بازسازی و مرمت شد. زیبایی این باغ تا حدی بوده که گفته می شود، تیمور گورکانی با دیدن این باغ بقدری شگفت زده شد که در شهر سمرقند باغی شبیه به باغ دلگشا و به همین نام بنا کرد. معماری باغ به سبک معماری کاخ های ساسانی بوده و عمارت موجود در این باغ دارای آینه کاری هایی به همراه نقاشی های رنگ روغن و سقف هایی با گچبری و چوبکاری هایی آراسته به گل و بته است.

چاه مرتاض علی

اما جاذبه بعدی نام گمراه کننده ای دارد! این جاذبه دیدنی در واقع یک چاه آب یا امثال آن نیست، بلکه بنایی است که در کوه هفت تنان واقع شده و در اطراف این چاه عمارتی وجود دارد که از آن به عنوان عبادتگاه استفاده می شد. عمق این چاه سه متر بوده و عارفان در واقع عبادت و راز و نیازشان را به این چاه ابراز می کردند. این اثر مربوط به دوران دیلمیان هست.

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی از بناهایی بوده که هر گردشگری چه خارجی و داخلی نمی تواند از دیدن آن صرف نظر کند، چرا که این مرد بزرگ نه تنها محبوب ما ایرانیان بوده، بلکه از اقصی نقاط دنیا مریدان خاص خود را دارد. در انتهای خیابان بوستان و جنب باغ دلگشا سعدیه را می توان مشاهده کرد. عمارت کنونی این آرامگاه در دوران پهلوی و به دست محسن فروغی طراحی گردید. در سال 998 هجری و به دستور حاکم فارس خانقاه شیخ ازل سعدی شیرازی را ویران کردند و در سال 1187 هجری قمری و به دستور کریم خان زند، اولین بنای این آرامگاه ساخته شد.

آتشکده شیراز

این جاذبه دیدنی در منطقه خرمن کوه واقع است. این مکان زیبا دارای چشمه و تالاب پرورش ماهی بوده که به زیبایی این منطقه افزوده اند. قدمت این اثر زیبا که در کنار دریاچه ای کوچکی واقع شده، به دوره ساسانیان باز می گردد. آتشکده زمانی عبادتگاه زرتشتیان ساسانی بود. در همجواری این آتشکده شهری کوچک و تقریبا تخریب شده وجود دارد که هم عصر همین آتشکده است و به دوران ساسانیان و پیشدادیان تعلق دارد.

باغ پرندگان شیراز

در میان جاذبه های نام برده بی انصافی است اگر از باغ پرندگان شیراز یادی نکنیم هرچند که اکنون تخریب شده و دیگر قابل استفاده نیست، پارکی در شیراز که بالغ بر 2000 پرنده را در مجموعه اش حفظ کرده بود، در سال 1392 و بدلیل بارش سنگین برف از بین رفت. این مجموعه وسیع حدود 300 گونه از پرندگان را پوشش می داد. این پرندگان که از گوشه کنار زمین جمع آوری شده بودند، اغلب از گونه هایی بودند که در کشورهای آفریقایی، اروپایی و آسیایی زیست می کردند. این مکان هم اکنون تعطیل است، اما مسئولین این باغ در حال راه اندازی باغ پرندگانی مشابه در شهر شیراز هستند.

آبشار کوهمره سرخی

جاذبه بعدی آبشاری است بسیار دیدنی! در منطقه کوهمره، آبشاری در منطقه جنگلی قرار دارد. 35 کیلومتر که از شیراز دور شویم، در منطقه ای جنگلی و حدودا 50 کیلومتری روستای رمقان، آبشار کوهمره سرخی قرار دارد. سرسبزی این منطقه از یک سو و نمای شگفت انگیزش از سوی دیگر، این مکان را به یکی از جاهای دیدنی شیراز بدل کرد.

پارک ملی بمو

این پارک که از جاهای دیدنی شیراز تلقی می شود، نامش را از کوه بمو در همین منطقه گرفته است. پارک ملی بمو در بخش شمالی استان فارس واقع شد. این پارک ملی حفاظت شده، حدود 48 هزار هکتار وسعت دارد و تقریبا 40 سالی است که محافظت می شود. این پارک بعد از پارک ملی گلستان مقام سوم را از لحاظ اهمیت دارد. بمو دارای پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی بوده و گونه هایی چون پلنگ، گوزن، آهو، عقاب طلایی آسیایی، کفتار، جغد کوچک و شاه بوف در این منطقه وجود دارند. البته براساس راهنمای سفر به شیراز باید بدانید که در آتش سوزی های چند سال اخیر بسیاری از گونه های جانوری و پوشش گیاهی این منطقه آسیب دیده و از بین رفتند.

دریاچه مهارلو

از جاذبه های خیلی خاص و مشهور استان فارس می توان دریاچه مهارلو را مثال زد. در همجواری این دریاچه روستایی با همین نام واقع بوده که البته نام دریاچه را از این روستا گرفته اند. این دریاچه را با نام های دیگری نیز می شناسند. دریاچه نمک نام دیگر این دریاچه بوده، چرا که آب دریاچه مهارلو بسیار شور است. فلامینگوهای دریاچه و دیگر پرندگان بومی شگفتی بی بدیلی هستند که پروردگار هستی به این منطقه سحرآلود ارزانی داشت. در سال 1387 هجری شمسی بیشتر دریاچه مهارلو در پی خشکسالی خشک شد و الباقی این دریاچه زیبا در سال 1395 کاملا از بین رفت.

چاه مسکی

جاذبه ای گردشی که از گردشگاه های عمومی استان فارس به حساب می آید. چاه مسکی هست. از ویژگی های منحصر بفرد این منطقه می توان گونه های جانوری منحصر بفردش را نام برد. این منطقه محافظت شده در فاصله 30 کیلومتری شهر شیراز-مرودشت واقع شده و آب و هوای آن بسیار مطلوب است. بازدید از حیات وحش این منطقه به دو صورت زنده و تاکسیدرمی میسر هست.

شاهچراغ

بی شک هرکه به شیراز پا گذاشته باشد، شاهچراغ را زیارت کرد. شاهچراغ در واقع آرامگاه حضرت احمد بن موسی بن جعفر، برادر بزرگتر امام رضا (ع) است. ایشان در راه پیوستن به برادرشان به سمت خراسان بودند که توسط ماموران مامون در شهر شیراز کشته شدند. این مکان مقدس هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می کند.

خوشمزه های شیراز

فالوده شیرازی

از گشت و گذار در میان جاهای دیدنی شیراز که بگذریم، می رسیم به بخش خوشمزه آن، فالوده شیرازی. بهترین و معروف ترین فالوده های دنیا در این شهر سرو می شوند. اگر فصلی که به شیراز سفر کرده اید، فصل لیموی تازه باشد، شک نکنید طعم این دسر بی نظیر را فراموش نخواهید کرد! فالوده فروشی های شهر تقریبا در هر ساعتی بازند.

آش

از دیگر خوراکی های لذیذ می توان به آش و حلیم اشاره کرد. صبح ها آش و حلیم های خوشمزه و با طعمی سنتی و کلاسیک سراسر شیراز طبخ و بفروش می رسند. در خیابان برق، در ماه مبارک رمضان صفی طولانی مشاهده خواهید کرد، صف آش!

بابا بستنی

اصلا مگر می شود به شیراز سفر کرد و بستنی های بابا بستنی را نخورد؟! از هر کسی سراغ بستنی های خاص را بگیرید، می گوید بابا بستنی. براساس راهنمای سفر به شیراز باید بدانید که در این مغازه بستنی سنتی را با آب لیمو سرو شده و منوی این مغازه به صورت فصلی تغییر می کند، اما بستنی سنتی های معروفش را همیشه دارد و به طور چهار فصل سرو می کند.

رستوران های شیراز

رستوران صوفی

رستوران صوفی یکی از رستوران های شیراز است. اگر بگوییم غذاها و فضای دلنشین این رستوران دست کمی از جاهای دیدنی شیراز ندارد، اغراق نکرده ایم. از کلم پلو گرفته تا کباب دنده (شیشلیک) و انواع دسر و آبمیوه های طبیعی در این رستوران سرو می شوند.

رستوران هفت خوان

اگر در فضای مجازی سرچ کنید رستوران هفت خوان را در دسته رستوران های شیراز خواهید یافت. معروفیت این رستوران فقط به دلیل غذاهای رنگانگش نیست، بلکه دیزاین و فضا آرایی آن بسیار شیک و دنج است. منوهای متنوع و کیفیت بالای غذاهای این رستوران از دیگر مزایایش به حساب می آیند.

رستوران شاطر عباس

اگر به دنبال رستورانی سنتی هستید، رستوران بین المللی شاطر عباس خواسته شما را برآورده خواهد کرد. غذاهای این رستوران سنتی یک سر و گردن از رستوران های دیگر شیراز بالاتر بوده و فضایی کلاسیک گونه همراه با تخت های سنتی ایرانی دارد.

همگردی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها