رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482627

چه عواملی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های دهان میشود؟

ساعت 24- رئیس هجدهمین کنگره بین‌المللی جراحان فک، دهان و صورت با بیان اینکه سرطان‌های این ناحیه، شایع‌اند، گفت: مصرف برخی داروهای درمان پوکی استخوان اگرچه عوارض پوکی استخوان را کاهش می‌دهد اما ممکن است باعث بروز عفونت و تاخیر در ترمیم استخوان دهان شود.

style="text-align:justify">دکتر سعید نظافتی درباره میزان شیوع سرطان‌های دهان و صورت اظهار کرد: این سرطان ها، عموماً شایع اند؛ برخی سرطان‌های این ناحیه، مربوط به بافت پوششی است، اما برخی دیگر بافت همبند را در بر می‌گیرد؛ بافت پوششی شامل مخاط دهان و بافت همبند شامل عضلات، استخوان ها، دهان و فک است.

وی با اشاره به عوامل خطر ایجاد سرطان‌های دهان، فک و صورت تصریح کرد: مصرف دخانیات و سیگار، عادات غذایی و رژیم‌های غذایی غلط، آلودگی هوا و برخی بیماری‌ها از عوامل ایجاد این سرطان‌ها هستند.

نظافتی با بیان اینکه پیش آگهی سرطان‌های دهان، فک و صورت با یکدیگر متفاوت است، با ارائه مثالی متذکر شد: منظور از پیش آگهی این است که چه تعداد از بیماران، تا پنج سال آینده زنده می‌مانند؛ بر همین اساس، ۹۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان لب پایین، بعد از درمان، تا پنج سال آینده، عمر می‌کنند، اما درباره سرطان برخی نواحی دیگر مانند کف دهان و زبان این پیش آگهی، پایین‌تر و حدود ۴۰ درصد است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات شایع به خصوص در زنان بعد از سنین یائسگی، پوکی استخوان است، هشدار داد: مصرف داروهای بیس فسفونات مانند آلندرونات (Alenderonate)، آمپول زومتا و سایر داروهایی که در پوکی استخوان تجویز می‌شوند، مانند یک تیغ دولبه عمل می‌کند، زیرا از سویی باعث کاهش عوارض ناشی از پوکی استخوان و برخی سرطان‌های نواحی دیگر بدن می‌شود، اما از سوی دیگر این داروها بر متابولیسم استخوان اثر می‌گذارند و باعث تاخیر در ترمیم استخوان می‌شوند.

نظافتی ادامه داد: بیمارانی که این داروها را استفاده می‌کنند باید در هنگام مراجعه به دندانپزشک، او را از مصرف این داروها مطلع کنند، زیرا این افراد، در صورت انجام جراحی در ناحیه دهان خود ممکن است دچار مشکل در ترمیم دهان و عفونت آن شوند و یکی از عوارض مهم آن، بروز مشکلی به نام "استئونکروزیس" است.

وی یادآور شد: البته کلسیم و ویتامین D که در پوکی استخوان تجویز می‌شوند، چنین عارضه‌ای ایجاد نمی‌کنند.

این جراح دهان، فک و صورت تاکید کرد: رعایت بهداشت دهان و دندان و پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات، در تشخیص به موقع سرطان‌های این ناحیه و پیشگیری از بروز عفونت‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ مردم باید هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه تقاضا برای انجام "ایمپلنت" در کشور زیاد شده است، خاطرنشان کرد: این مسئله، یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی دارد؛ جنبه منفی آن، این است که این امر، نشان دهنده ضعف در پیشگیری از بروز مشکلات دندانی است؛ یعنی در زمینه آموزش به مردم، برای حفظ بهداشت دهان و دندان شان، خوب عمل نشده است و اقدام مناسبی برای کاهش پوسیدگی دندانها، درمان پوسیدگی‌ها و افزایش نگهداری دندان‌های سالم انجام نشده است؛ بنابراین باید هزینه‌هایی که برای درمان دندانپزشکی در کشور می‌شود، کاهش یابد.

رئیس کنگره جراحان دهان، فک و صورت افزود: جنبه مثبت آن، این است که ایمپلنت می‌تواند جایگزین دندان‌های از بین رفته باشد؛ آگاهی مردم نسبت به درمان ایمپلنت افزایش و برخی باورهای غلط درباره آن، در بین مردم جامعه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دولت باید امکان واردات ایمپلنت ارزان را فراهم کند، تصریح کرد: امکان تولید ایمپلنت در داخل کشور نیز وجود دارد، اما نیاز به یکسری تجهیزات و مواد داریم که نیازمند حمایت‌های دولت است.

نظافتی با اشاره به اینکه هیچکدام از جراحی‌ها بدون عارضه نیستند، ادامه داد: "جراحی با حداقل عارضه" شعار هجدهمین کنگره بین المللی جراحان دهان، فک و صورت خواهد بود؛ زیرا در صورت ایجاد عوارض ناشی از جراحی، هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ دوری بیمار از جامعه و محیط کارش، بار اقتصادی زیادی بر دوش جامعه و سیستم بهداشتی و درمانی کشور تحمیل می‌شود.

تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها