رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482753

ابطحی:اصلاح‌طلبان آتش به اختیار شدند/انتقادی به کارگزاران نیست/بهتر بود یک لیست از چهره‌های واقعی اصلاح طلب ارائه می شد/تفکر اصلاح طلبی با صندوق رای پیوند خورده

ساعت24-یک عضو مجمع روحانیون مبارز می گوید: درجریان انتشار لیست توسط احزاب اصلاح طلب، انتقادی به حزب کارگزاران سازندگی وارد نیست چون شورای عالی اصلا ح طلبان خود این اختیار را به آنها داده است.

اصلاح طلبان از روز گذشته استارت ورود به انتخابات با دادن لیست را آغاز کرده اند، لیست هایی که نه از سوی شورای عالی سیاستگذاری به عنوان رسمی ترین نهاد تصمیم گیری در اردوگاه چپ بلکه از سوی احزاب سیاسی منسوب به این جریان در حال انتشار است. درحالی که از چند روز پیش زمزمه انتشار یک لیست ائتلافی از درون جریان اصلاحات به گوش می رسید اما حزب کارگزاران در اقدامی پیشدستانه لیستی را منتشر کرد. به فاصله ای کوتاه از انتشار این لیست 8 حزب اصلاح طلب هم اقدام به انتشار یک لیست ائتلافی کردند.

تفکر اصلاح طلبی با صندوق رأی پیوند خورده است

در همین رابطه محمدعلی ابطحی درخصوص تصمیم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مبنی بر عدم انتشار لیست واحد توسط این مجموعه و اختیار داده شده به احزاب برای انتشار لیست انتخاباتی، به خبرآنلاین گفت: در مجموع شرایط برای اصلاح طلبان دشوار است. واقعیت این است که اصلاح طلبی و تفکر اصلاح طلبی با صندوق رای پیوند خورده و اصلاحات بدون آن تعریف نمی شود حتی اگر نتواند در جریان انتخابات تاثیرگذار باشد و اصلاحی انجام دهد.

وی ادامه داد: از یک سو اصلاح طلبان حتما باید در عرصه انتخابات باقی بمانند از سوی دیگر با توجه به شرایطی که بر سر ردصلاحیت ها پیش آمد، امکان مانور بسیار کمی از سوی نیروهای این جریان وجود دارد، به خصوص که روسا و دبیران کل احزاب فعال از جریان انتخابات حذف شدند که همین موضوع انگیزه حضور را برای فعالان عرصه سیاسی و اجتماعی کمرنگ می کند.

شرایط در جریان اصلاحات بسیار دشوار است

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اختلافات موجود در جریان اصلاحات بر سر «لیست دادن یا لیست ندادن»، تصریح کرد: این موضوع از دو جهت قابل توجه است. اینکه برخی می‌گویند لیست نمی دهیم چون امکان ارائه لیست نداریم اما اگر بخواهند کنار بکشند باید از اصلاح طلبی هم فاصله بگیرند. بنابراین مجموع این شرایط بسیار دشوار است؛ هرچند من شخصا معتقدم که اصلاح طلبی یک اندیشه است که در جامعه وجود دارد و در محدوده احزاب متوقف نمی شود.

بهتر بود یک لیست از چهره های واقعی اصلاح طلب ارائه می شد

ابطحی تاکید کرد: از لحاظ بروکراسی حزبی این مجموعه احزاب هستند که باید تصمیم می گرفتند شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان لیست واحد داشته باشد یا خیر که به این نتیجه رسیدند که لیست ندهند. البته من معتقدم حتی اگر لیست ناقص از چهره های واقعیِ اصلاح طلب ارائه می کردند، اقدام مفیدی بود که هم می شد به مردم نشان داد اصلاح طلبان نیروی کافی برای حضور در مجلس یازدهم ندارند و هم اینکه می توانست گزینه های مشخصی برای کسانی که به جریان های افراطی علاقه مند نیستند فراهم کند تا قدرت رای بیشتری داشته باشند.

برای جریان اصلاحات ملاک، رأی دادن است

این عضو مجمع روحانیون مبارز خاطر نشان کرد: در شرایطی که همه پذیرفتند رای دادن برای جریان اصلاحات ملاک است طبیعتا در مرحله بعد احزاب توانستند لیست جداگانه بدهند.

احزاب اصلاح طلب آتش به اختیار شده اند

وی در خصوص چند لیستی که به اسم اصلاحات منتشر شده است و عدم تجمیع آنها، گفت: چندلیستی شدن زمانی به وجود آمد که احزاب اصلاح طلب آتش به اختیار شدند. وقتی جریان رسمی اصلاح طلب وارد بحث انتخابات نشده و مجوز ارائه لیست را هم به احزاب اصلاح طلبی داده، هر مجموعه این مجوز را برای انتشار لیست داشته است.

نباید از کارگزاران انتقاد کرد، شورای عالی اختیار انتشار لیست را داده است

ابطحی با اشاره به افزایش انتقادات به عمکرد حزب کارگزاران سازندگی در جریان انتشار لیست انتخاباتی مجزا از ائتلاف دیگر اصلاح طلبان، اظهار کرد: اگر قرار بود اصلاح طلبان نیروهایی با پرچم اصلاح طلبیِ مطلق وارد مجلس کنند، همه احزاب باید در مجموع و باهم تصمیم می گرفتند که این امکان از آنها گرفته شد. من هم اصرار داشتم لیست ناکاملی داده شود اما از چهره‌های واقعیِ اصلاح طلب اما اکنون احزاب در چارچوب عملکردی خود رفتار می کنند نه در چارچوب مجموعه اصلاح طلبی.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: با این تفاسیر اکنون انتقادی به حزب کارگزاران سازندگی وارد نیست چون شورای عالی اصلا ح طلبان خود این اختیار را به آنها داده است. اما من شخصا اعتقاد داشتم بهتر بود شورای عالی لیست ناکاملی از پرچمدارانِ واقعی اصلاحات منتشر کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها