رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482775

ظریف: آماده گفت‌وگو با عربستان هستیم

ساعت24-وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه تهران آماده گفت و گو با همه همسایگان از جمله عربستان سعودی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران امنیت همسایگان را امنیت خود می‌داند.

style="text-align: justify;">محمد جواد ظریف که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، عصر شنبه در گفت و گویی با موضوع ایران با خانم «لیز دوست» در حاشیه کنفرانس برلین گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی پیامی از سوی عربستان مبنی بر تمایل آنها برای گفت و گو با ایران دریافت کردیم.

وی افزود: ما به پیام آنها پاسخ مثبت دادیم و گفتیم برای گفت و گو آماده ایم، اما دیگر پاسخی از جانب عربستان دریافت نکردیم.

ظریف با تاکید بر اینکه ایران به دنبال تنش با همسایگان نیست، تصریح کرد امنیت همسایگان را امنیت خود می دانیم و همین امروز حاضریم با همه همسایگان گفت و گو کنیم.

ظریف گفت: منطقه خلیج فارس متعلق به همه همسایگان است و کشورهای منطقه باید بدانند که آمریکا و اسرائیل نمی توانند برای منطقه ما امنیت بیاورند، بلکه این کشورهای منطقه هستند که باید امنیت و ثبات و منطقه را تامین کنند.

دیپلمات ارشد ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر همسایگان ما بخواهند، ‌تنش ها کاهش یابد، راه های زیادی برای این کار وجود دارد، ‌ اما مهم این است که آنها بخواهند و اراده واقعی برای این کار وجود داشته باشد.

ظریف در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه آیا ایران تاکنون سیگنال مثبتی از طرف عربستان برای کاهش تنش ها و نیز درخصوص ابتکار صلح هرمز دریافت کرده است، به این سوال پاسخ منفی داد.

ظریف در خصوص امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس، به ابتکار صلح هرمز که در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل از سوی «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران ارائه شد، اشاره کرد و گفت: کویت، ‌قطر، عمان و عراق به این ابتکار روحانی پاسخ داده اند اما پاسخی از عربستان، امارات و بحرین دریافت نشد. عربستان و امارات خواهان تنش در منطقه ما هستند.

ظریف در ادامه سخنانش به پیشنهاد «عمران خان» نخست وزیر پاکستان برای انجام گفت و گوی مستقیم میان ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: ما در پاسخ به این پیشنهاد اعلام کردیم که همین فردا برای گفت و گو حاضریم. این پیشنهاد را نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان هم داده بود.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با رد این موضوع که کسانی که در عراق و یا سایر کشورها برای ابراز همدردی با مردم ایران پس از شهادت سردار سلیمانی به خیابان ها آمدند، نیروهای نیابتی ایران هستند، گفت: کسانی که برای تشییع قاسم سلیمانی به خیابان های شهرهای مختلف در کشورهای مختلف آمدند، نیروهای نیابتی نیستند، بلکه مردم عادی هستند که قابل احترامند و البته از اقدامات آمریکا به خشم آمده اند، در ضمن آنها فقط در عراق نیستند. در هند و ایتالیا و روسیه همه با عکس سردار سلیمانی به خیابان ها آمدند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها