رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482972

گمنامان مدعی ‌کرسی سبز!

ساعت 24-فضای کشور انتخاباتی نیست و این جمله یک ادعا نیست بلکه باید آن را باور کرد چون دیگر نه خبری از ذوق و شوق جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا برای ارائه لیست‌های مورد توجه مردم است و نه اینکه رقابت جدی و رجزخوانی به وسعت انتخابات‌های قبلی میان دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد. حاصل این شرایط شکل‌گیری آرام جریان سومی است که نمی‌توان نام آن را اعتدال گذاشت بلکه این جریان نه خود را اصلاح‌طلب و نه اصولگرا می‌داند و به‌طور کلی به‌رغم ادعای سیاسی بودن اما سوگیری سیاسی مشخصی در آن مشاهده نمی‌شود. این جناح به آرامی درآستانه انتخابات مجلس در حال شکل‌گیری است و نشانی از اعضای این جناح جدید در لیست‌های انتخاباتی قابل مشاهده است.

خبر
همت با چهره‌های ناشناس

لیست همت سرشناس‌ترین لیست گمنامان سیاسی یا جناح سوم است. دیروز مرتضی فغانی، جانشین دبیرکل حزب همت توضیح داد: «این حزب به عنوان یک جریان مستقل سیاسی با شعار همدلان تحول‌خواه، مطالبه‌گران شفافیت و مسئولان پاسخگو، وارد عرصه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شد و تعداد 26 نفر را برای تهران و تعداد دیگری را برای سایر شهرها معرفی کرده است.» زمانی که نام کاندیداهای لیست همت در جست‌وجوگر گوگل وارد می‌شود نشانی از تجارت سیاسی یا عملکردهای مشخص سیاسی آنها وجود ندارد. نکته قابل تامل آنجاست که هیچ اظهارنظر سیاسی هم از اعضای این لیست منتشر نشده که بتوان پی به هویت آنها برد.

نیمی اصولگرا؛ نیمی ناشناس

از لیست همت که عبور شود لیست‌های دیگر مشاهده می‌شود مانند لیست نهایی جبهه مردمی در تهران بزرگ که با نام همت بلند ایران مقتدر منتشر شد. لیست مورد اشاره نشانه شناسایی بیشتری نسبت به لیست همت دارد به عنوان محمدباقر قالیباف در سرلیست قرار گرفته و افرادی مانند سیدمصطفی میرسلیم، سیدرضا تقوی، محسن پیرهادی، زهره الهیان و فاطمه رهبر در آن حضور دارند که نشان از اصولگرا بودن این لیست دارد اما تمام اعضای این لیست قابل شناسایی نیستند و افراد گمنامی درآن حضور دارند که مشی سیاسی آنها اگر چه اصولگراست اما طیف‌بندی آنها ناشناس است و نمی‌توان اذعان داشت که این کاندیداهای ناشناس از چه جریانی هستند.

نشان علنی از غیراعتماد بودن

لیست انتخاباتی عدالتخواهان هم دارای ابهامات زیادی است. اگر چه در توضیح این لیست بر اصولگرا بودنش تاکید شده است و شاخص‌ترین فرد لیست محمدصادق شهبازی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی است اما هیات فعلی این جریان مشخص نیست چرا که جریان‌های عدالت‌خواه در مواقع مقتضی و بنا بر شرایط به راحتی تغییر موضع می‌دهند یا سعی می‌کنند تعلق سیاسی آنها عیان نشود تا در مواقع لازم بتوانند به انکار یا تغییر بپردازند. جبهه جهادگران ایران اسلامی شرایط قابل تاملی دارد. اکثر اعضای این لیست درگذشته به احمدی‌نژاد ارادت داشتند مانند سیدمحمد حسینی که وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد بود درسرلیست قرار دارد. اعتماد به مواضع سیاسی این لیست زمانی به بی‌اعتمادی نزدیک می‌شود که شناسنامه سیاسی برخی کاندیداهای موجود در آن لیست با تغییر مواضع ناگهانی همراه می‌شود که بارزترین آن الهه راستگو است که در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار داشت و توانست به چهارمین دوره شورای شهر تهران راه یابد اما در دوره چهارم در جریان رای او به نفع انتخاب قالیباف به شهرداری تهران موضع سیاسی جناحی خود را تغییر داده و به اصولگرایان متمایل شده بود. در انتخابات دوره پنجم شورای تهران (1396) در لیست اصولگرایان قرار گرفت و به شورا راه نیافت. 25 بهمن البته باشگاه خبرنگاران خبر از انصراف تداوم مسیر انتخابات از سوی الهه راستگو داد اما این کناره‌گیری نشانگر تداوم رویکرد نامشخص لیست نیست. لیست دیگری هم به نام ائتلاف مردم موسوم به مدیران دولت احمدی‌نژاد منتشر شد است.

صف انصراف اصولگرایی شلوغ است

محمدحسن قدیری ابیانه از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس با حضور در فرمانداری تهران از کاندیداتوری انصراف داد. متن اطلاعیه قدیری ابیانه به شرح زیر است: با حضور در فرمانداری تهران، از نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف دادم. لازم می‌دانم نکاتی را در این باره با مردم عزیزمان در میان بگذارم: 1. اگرچه نیروهای انقلاب نتوانستند به لیست مشترکی در تهران دست یابند اما ان‌شاءا... مردم ولایی ایران بدون توجه به آن با حضور پرشور خود، دشمنان خارجی و داخلی این انقلاب را یک بار دیگر ناامید خواهند کرد. 2. خوشبختانه با وجود حاشیه‌ها، همچنان در تهران بیش از 30 نامزد شایسته نمایندگی مردم انقلابی پایتخت‌ ام‌القرای اسلام، از میان فهرست‌های جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و سایر فهرست‌های نخبگانی و انقلابی قابل استخراج است و در بسیاری دیگر از شهرها هم نامزدهای شایسته در دسترس مردمند. 3. با توجه به آرایش انتخاباتی این روزها، در تهران رای دادن به نامزدهای مستقل خارج از فهرست‌های اصلی را به مصلحت نمی‌دانم و دلیل انصراف این حقیر نیز همین بود. 4. وضعیت احزاب ما مناسب و متناسب با آرمان‌ها و نیاز کشور نیست. پیشبرد گام دوم انقلاب نیازمند عزمی جدی برای تشکیل گروه‌های سیاسی مردمی و انقلابی و برنامه محور است. همچنین جلیل بشارتی، هم که نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و از نامزدهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بود و نامش در لیست نهایی این شورا اعلام نشد با حضور در فرمانداری تهران از شرکت در انتخابات انصراف داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها