رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482975

درآمد سرانه ایرانی ها در سال 1400 نزدیک به 15 درصد کمتر از سال1390 آقای روحانی به این عددها دقت کند

آقای روحانی به این عددها دقت کند

ساعت 24 - آقای حسن روحانی باید و لابد درمقام ریاست جمهوری و فردی که اکثریت شهروندان به امید روزهای بهتر به او رای داده اند دریکی از روزهای سخت دوران فعالیتش قبول کرد یا ترجیح داد با خبرنگاران گفت وگو کند. سخنان دیروز وی درباره مسایل گو ناگون به دلایل پرشمار درکانون توجه ایرانیان و شهروندان قرار نگرفت و بسیار ی ترجیح دادند چیزی نشنوند .

فقر
style="text-align:right">به نظر می رسد این سخن روحانی که ایران فشار حداکثری تحریم ها ی اقتصادی را پشت سرگذاشته یک گفته کلیدی در این گفت و گوی رسانه ای بود . به نظر می رسد صحبتهای ویر اقتصاد و رییس بانک مرکزی درروزهای تازه سپری شده مبنی بر اینکه ایران از تحریم شکست نخورده یک گفتار برنامه ریزی شده درون دولتی است. روحانی به عنوان رییس دولت ایران و فردی که شهروندان به امید عبور از روزهای سخت اقتصاد تحریم شده سالهای نخست دهه 1390 به وی رای دادند آیا باید برای زنده نگهداشتن امید چنین سخن بگوید؟

برخی سیاست ورزان قبول دارند امیدوار نگه داشتن شهروندان از سوی رییس جمهور کاردرستی است و او باید چنین کند و چنین نیز می کند. گروه دیگری هستند که باورندارند باید امید را به هرشکل و با هرترفند به جامعه تزریق کرد. این گروه باوردارند امید نسبت گسترده ای با اعتماد دارد و این نسبت مستقیم است. به این معنا که وقتی درجه اعتماد عمومی شهروندان به دولت و نهادهای قدرت افزایش می یابد آنها حرفهای امیدوار کننده بیان شده از سوی رییس دولت یا هر رییس دیگر مهم درایران را می پذیرند و این نسبت به طور معکوس نیز مصداق دارد. واقعیت این است که شاید همکاران نزدیک روحانی در دولت نخواسته یا نتوانسته اند واقعیت های تلخ اقتصاد ایران را پس از اعمال تحریم ها برزبان آورند و به او یاد آور کنند. برای مزید اطلاع رییس جمهور یاد آور می شویم اگر تحریم های اقتصادی نبودند و ایران مطابق همان روندهی پیش از تحریم عمل می کرد می شد مانع از زیان 3000 هزار میلیارد تومانی تولید ناخالص داخلی فقط درسال1398 شد. این رقم معادل کل بودجه ای است که دولت درسال جاری می تواند برای بخش درآمدی تامین کند. رییس جمهور ایران خوب است بداند درکل دوره 1390 تا 1400 اقتصادایران فقط 4درصد رشد را تجربه می کند درحالی که می توانست درهمین مدت 48 درصد رشد را تجربه کند و باید مطابق قانون برنامه های توسعه دراین 10 سال باید 80 درصد رشد را به دست می آورد. رشد 4درصد در 10 سال منتهی به سال 1400 درحالی رخ می دهد که درهمین مدت رشد جمعیت 11.6 درصد شده است. آمارهای به دست آمده از پژوهش دکتر بهروز هادی زنوز نشان می دهد درآمد سرانه ایرانیان در سال 1400 نزدیک به 15 درصد کمتر از سال 1390 است. به عبارت دیگر 80 میلیون ایرانی 10 سال دویده و رنجمی برند تا سطح رفاه و درآمدشان به طور متوسط 15 درصد کمتر از سال 1390 باشد. اگر تحریم ها اعمال نمی شدند تولید سرانه هر ایرانی دراین مدت 35 درصد افزایش را تجربه می کرد.متاسفانه اندازه اجتماعی و اقتصادی اعمال تحریم ها که حالا رییس جمهور ادعا می کند به حداکثر رسیده و اثرش از بین رفته است چنان بزرگ است که احتمالا وی و همکارانش دردولت نمی خواهند آن را در یاد و ذهن خود نگه دارند. موضوع دهشتناک تر این است که شلیک های این کاهش رفاه و درآمد سرانه بدون تردید بیشتر به تهی دستان و کم درآمدها اصابت کرده و نابرابری ها را افزایش داده است. ادامه وضعیت کنونی بدون چون و چرا روزگار تهی دستان و ناتوانان مالی و اقتصادی را بدتر و بدتر خواهد گرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها