رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483125

بسیاری از احزاب و چهره‌های مطرح سیاسی تکلیف خودشان را مشخص کردند

حضور در انتخابات؛ تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان

ساعت 24-بالاخره اصلاح‌طلبان تکلیف خودشان را معلوم کردند. تاکنون تقریبا بسیاری از چهره‌ها و احزاب اعلام کرده‌اند که با تمام توان در صحنه انتخابات حاضر می‌شوند. کارگزارانی‌ها که پیشقدم بودند، دیروز هم در نشست خبری‌شان مجددا بر حضور در انتخابات تاکید کردند و در ادامه چهره‌ها، احزاب و جمعی از اصلاح‌طلبان بیانیه‌ای در حمایت از انتخابات یازدهمین دوره مجلس منتشر کردند.

خبر
دیروز اصلاح‌طلبان با صدور بیانیه‌ای بر حضور در انتخابات تاکید کردند. محسن آرمین، زهره آقاجری، ابراهیم اصغرزاده، جواد امام، عماد بهاور، سیدمصطفی تاجزاده، علی تاجرنیا، مهدی تحققی، رضا توفیقی، جلال جلالی‌زاده، سعید حجاریان، مصطفی درایتی، داود سلیمانی، فیض‌الله عرب‌سرخی، علیرضا علوی‌تبار، مریم قدس،‌ فخرالسادات محتشمی‌پور، بدرالسادات مفیدی، عبدالله مومنی و عبدالله ناصری برخی از امضاکنندگان این بیانیه هستند. به گزارش ایلنا،‌ این جمع از اصلاح‌طلبان در این بیانیه خواستار مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: تبلیغات انتخاباتی یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی در شرایطی آغاز شده است که به علت ردصلاحیت گسترده داوطلبان به‌نفع یک جریان خاص، اصلاح‌طلبان به‌عنوان یک جریان سیاسی دارای پایگاه وسیع اجتماعی در اکثریت قاطع حوزه‌های انتخابیه امکان معرفی کاندیداهایی که آرمان‌های آنها را نمایندگی کند، ندارند و در نتیجه از شرکت در انتخابات محروم شده‌اند.
تکلیف تعداد زیادی از کرسی‌های مجلس از هم اکنون مشخص است و در رقابت انتخاباتی در برخی حوزه‌ها عملا هیچ نامزد اصلاح‌طلب شناخته‌شده و مورد پذیرش حامیان اصلاحات حضور ندارد. صلاحیت نامزدهای عضو بیش از۱۵حزب و تشکل اصلاح‌طلب نیز همگی رد شده‌ است. در ادامه این بیانیه آمده است: همزمانی و هم‌افزایی بی‌سابقهٔ بحران‌های ناشی از فقر، فساد، تورم، بیکاری، افزایش نابرابری‌ها و نارضایتی‌های اجتماعی، ناهنجاری‌های اجتماعی، تشدید تحریم‌ها و تهدید مستمر خارجی، امور کشور را تقریبا به حال تعلیق درآورده است. عبور از این وضعیت بحران‌خیز و خطرناک، جز از راه احیای امید و بسیج تمام ظرفیت‌های اجتماعی و ملی ممکن نیست. نویسندگان این بیانیه خاطرنشان کردند: ما به عنوان جمعی که دل در گرو این آب و خاک دارد و استقلال و امنیت و آبادانی برای ایران و عدالت و آزادی و رفاه برای ایرانیان می‌خواهد، هشدار می‌دهیم این وضعیت نه‌تنها به حل یا کاهش مشکلات اساسی میهن و مردم نخواهد انجامید، بلکه مصالح و منافع ملت ایران را در معرض بحران‌های سخت‌تر قرار خواهد داد و کشور را به پرداخت هزینه‌های سهمگین‌تری مجبور خواهد کرد. آنها بازگشت به‌سوی ملت، بازسازی امید و اعتماد از دست‌رفته، حاکمیت قانون، احیای جایگاه از دست‌رفته مجلس در تراز قانون اساسی و به‌عنوان تنها مرجع قانون‌گذاری از جمله راه‌های نجات کشور برشمرده و یادآور شدند: به باور ما هیچ راهی برای برون‌رفت کم‌هزینه و پایدار از بحران‌های جاری کشور جز این راه وجود ندارد و همه نیروهای ایران‌دوست و خیرخواه دیر یازود به آن خواهند رسید. به همین دلیل بر این مسیر پامی‌فشاریم و از معدود نامزدهای شناخته‌شده اصلاح‌طلب که تایید صلاحیت شده‌اند و نیز از هر نامزد معتقد به توسعه همه‌جانبه، عادلانه و پایدار کشور و مخالف جنگ و تحریم، انحصارطلبی و فساد دعوت می‌کنیم در برنامه و تبلیغات انتخاباتی خود، و در صورت راهیابی به مجلس در طول دوره‌ نمایندگی، در مسیر اهداف فوق گام بردارند.

نشست تشریح اهداف

نشست خبری حزب کارگزاران سازندگی در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با شعار«عبور از ناامیدی، احیای کارآمدی» صبح دیروز با حضور غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی، محسن ‌هاشمی‌رفسنجانی و یدالله طاهرنژاد و جمعی از نامزدهای این حزب در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجتمع تلاش تهران برگزار شد.
در نشست انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی با تاکید بر اینکه نباید انتخابات را تحریم کنیم تصریح شد تحریم، آینده ایران را سخت‌تر می‌کند. به گزارش ایسنا، محسن ‌هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با معرفی فهرست نامزدهای این حزب در انتخابات مجلس گفت: همانطور که مستحضر هستید در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم. مجلس نخستین نهادی بود که بعداز انقلاب اسلامی برای مردم‌سالاری پایه‌گذاری شد. یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای اهمیت و حساسیت مضاعف برای کشور است.او با بیان این‌که امروز کشور با چالش‌های مختلفی رو به رو است، تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع که نظام و حاکمیت را با چالش رو به رو کرده است، افزایش فشارهای اقتصادی است که دلیل آن تحریم‌هاست که به کاهش شدید ارزش پول ملی انجامید. این مساله باعث شده است که معیشت مردم با مشکل مواجه و سفره مردم کوچک شده است.

پیام حضور ما

هاشمی گفت: امروز بحث حضور مردم در انتخابات مطرح است. گفته‌ می‌شود مردم شرکت نمی‌کنند یا اقبال عمومی کم است اما ما امیدواریم نظر مردم را به سمت لیست یاران ‌هاشمی برگردانیم. پیام حضور ما گفتن نه به افراطیون داخلی و خارجی است و نمی‌خواهیم زمینه در داخل برای حاکمیت تندروها و در خارج برای مخالفان نظام و حاکمیت فراهم شود.
کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران هم در این نشست در پاسخ به این پرسش که برنامه کارگزاران برای به پای صندوق رای آوردن مردم چیست، گفت: اگر مردم از فرصت علی مطهری، علیرضا رحیمی و سایر چهره‌‍‌های ارزنده محروم می‌شوند، ولی افراد با تقوا، متخصص، توانمند و علاقه‌مند به توسعه کشور وجود دارند و نباید خود را از این نیروها محروم کنیم. او ادامه داد: همه ما تکلیف داریم اما تعریف تکلیف مهم است. می‌توان تکلیف را تنگ‌نظرانه تعریف کرد، اما ما فکر می‌کنیم تکلیف داریم در شرایط سیاسی و بن‌بست‌های کشور، وارد شویم زیرا نباید مردم را تنها بگذاریم. نمی‌شود مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنیم اما خود ما در انتخابات نباشیم. لیست کارگزاران شامل نمایندگان فعلی مجلس، اساتید دانشگاه و جوانان می‌شود. ما ۱۰سرفصل و برنامه کلی را معرفی کرده‌ایم تا نمایندگان معرفی شده توسط ما در مجلس بعدی، آن برنامه‌ها را دنبال کنند. از مردم هم خواهش می‌کنیم حتما در انتخابات فعال باشند.
حسین مرعشی هم در پاسخ به این پرسش که چرا در این شرایط اصلاح‌طلبان باید در انتخابات شرکت کنند؟ تصریح کرد: آینده ایران به زمین بلندشدن و زمین خوردن‌ها بستگی دارد. قبول ندارم چون نهادهای قدرت کار خود را می‌کنند، ما باید صحنه سیاسی را ترک کنیم. درست نیست رای مردم بی‌اثر نیست. در سال76، مردم با وجود ناطق نوری، خاتمی را برگزیدند. در سال84 همه می‌گفتند قالیباف انتخاب می‌شود، اما احمدی‌نژاد انتخاب شد. در تمام این سال‌ها، رای مردم اثرگذار بوده است. قرار نیست همیشه ما پیروز باشیم، بلکه باید در این روند، رشد کنیم. باید از همین انتخابات محدود استفاده هم کنیم. خردورزی حکم می‌کند از همین شرایط هم استفاده کنیم.

از موجودیت نظام دفاع می‌کنیم

در این میان علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت، که یکی از اصلی‌ترین احزاب مخالف ارائه لیست انتخاباتی توسط اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه تهران بود، روز گذشته به ایسنا گفت: ما در تهران لیست نمی‌دهیم، اما غایب صحنه نخواهیم بود. وی که تاکید دارد باید انتظار عمومی از مجلس را برجسته کرد در عین حال بر این اعتقاد تصریح دارد ما اصلاح‌طلبان از موجودیت نظام دفاع می‌کنیم. مجید انصاری، کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم گفت: سکوت علاج کار نیست؛ آقای خاتمی از من خواست که کنار نروم و جدی در صحنه انتخابات بمانم. رها کردن مردم موجب فراموشی اصلاحات و باز کردن پای جریان برانداز می‌شود. نتیجه انتخابات هرچه باشد باید انسجام و ارتباط تشکیلاتی خود را حفظ کنیم. انصاری درباره چرایی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات با وجود همه مشکلات، گفت: مجموعه جریان اصلاحات از ماه‌ها قبل، جلسات مشورتی با آقای خاتمی داشت. مرتب درباره انتخابات بحث شد و تصمیم‌گیری نهایی این بود که همه کسانی که احساس می‌کنند در مجلس موثر هستند، ثبت نام کنند و حتی لیستی از شخصیت‌های مهم هم تهیه شد ولی متاسفانه جمع زیادی از آنها ثبت نام نکردند که مورد گلایه آقای خاتمی هم بود. او ادامه داد: من با وجود اینکه احساس می‌کردم حضورم ضرورت ندارد ولی به توصیه بزرگان اصلاحات احترام گذاشته و ثبت نام کردم.
همچنین محمدحسین مقیمی، یکی از نامزدهای اصلاح‌طلبان در این انتخابات در نخستین نشست خبری خود در خصوص فضای انتخابات و پیش‌بینی مشارکت مردم گفت: در این دوره به دلیل مشکلات اقتصادی و کم توجهی‌ها فضای انتخابات سرد است و امیدواریم طی روزهای آینده و با سخنان کاندیداها تا حدودی این شرایط تغییر کند و مردم تا روز جمعه تصمیم بگیرند. به گزارش خبرنگار ایلنا، مقیمی گفت: ما امیدوار به رای‌آوری در حوزه‌های دارای کاندیدا هستیم؛ امسال برنامه خوبی تدوین شده و در صورت اقبال مردم تهران اطمینان به اثرگذاری داریم.

همدلی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها