رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483200

چرا کودکان خیلی کم به ویروس جدید کرونا مبتلا شدند؟

ساعت 24 - ابتلای کودکان به ویروس جدید کرونا نادر بوده و دانشمندان به دنبال علت آن هستند

کرونا
r /> شانزدهم بهمن، پنجم فوریه خبر ابتلای یک نوزاد در چین به ویروس جدید کرونا سی ساعت بعد از تولد، بسرعت در تمام دنیا پیچید.این نوازد کم‌سن‌ترین فرد مبتلا به این بیماری ویروسی بود که بیش از چهل هزار نفر را در چین مبتلا کرده و جان بیش از هزار نفر را گرفته و به سی کشور دنیا سرایت کرده است.

با این حال این ویروس خیلی کم کودکان را مبتلا کرده است.یکی از آخرین تحقیقاتی که در باره شیوع ویروس جدید کرونا انجام و در نشریه اتحادیه پزشکی آمریکا منتشر شده بر اساس بررسی بیماران در بیمارستان جین‌یین‌تان در شهر ووهان است، شهری که کانون اصلی شیوع این بیماری است.این بررسی نشان داد بیش از نیمی از مبتلایان در این بیمارستان بین ۴۰ تا ۵۹ و ده درصد کمتر از ۳۹ سال داشتند و "موارد بیماری در کودکان نادر بوده است."اما چرا چنین است؟ چندین نظریه وجود دارد که چرا اینقدر موارد بیماری در کودکان کم بوده اما متخصصان جواب قطعی برای آن ندارند.ایان جونز پروفسور ویروس شناسی در دانشگاه ردینگ به بی‌بی‌سی گفت: "به دلایلی که کاملا روشن نیست، به نظر می‌رسد کودکان از دست این عفونت فرار می‌کنند یا عفونت شدید نمی‌گیرند."به عبارت دیگر کودکان بیماری خفیفی می‌گیرند که علائم ندارد در نتیجه نیاز به مراجعه به پزشک یا بیمارستان نیست پس گزارش هم نمی‌شود.ناتالی مک درموت مدرس دانشگاه کالج لندن هم با این نظر موافق است:"سیستم ایمنی کودکان بالای پنج سال و نوجوانان کاملا آماده مبارزه با عفونت‌های ویروسی است. آنها ممکن است به ویروس آلوده شوند اما به بیماری بسیار خفیف‌تری مبتلا می‌شوند که علائم عفونت نشان نمی‌دهد."این موضوع سابقه هم دارد. سارس هم کودکان را کمتر بیمار کرد. عامل بیماری سارس که در سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ شایع شد نوع دیگری از ویروس کرونا بود. سارس هشت هزار نفر را مبتلا کرد و جان حدود هشتصد نفر را گرفت (ده درصد مرگ) اما تعداد کمی کودک بودند .در سال ۲۰۰۷ مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا ۱۳۵ مورد ابتلای کودکان به سارس را گزارش کرد اما گفت "هیچ مرگی در کودکان و نوجوانان گزارش نشده است."
آیا تعطیلات کودکان را محافظت کرد؟
خانم مک‌درموت فکر می‌کند ممکن است کودکان به اندازه بزرگسالان در معرض ویروس قرار نگرفته باشند چرا که شیوع بیماری در تعطیلات سال نوی چینی شروع شد، زمانی که مدارس تعطیل بود.
تقریبا تمام استان‌های چین تصمیم گرفتند مدارس را بسته نگه دارند و بعضی تا آخر فوریه (هجده روز دیگر) بسته می‌مانند.خانم مک درموت گفت: "بزرگسالان بیشتر نقش مراقبت از بیمار را به عهده دارند. آنها کودکان را محافظت می کنند یا اگر کسی در خانه مبتلا شد کودکان را جای دیگری می فرستند."او فکر می‌کند اگر "بیماری بیشتر گسترش پیدا کند و احتمال ابتلا در جامعه بالاتر برود" این وضعیت ممکن است تغییر کند.با این حال گسترش سریع این ویروس با افزایش موارد ابتلای کودکان همراه نبوده است.

این هم سابقه دارد، مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا موارد ابتلای کودکان به سارس را بررسی و گزارش کرده احتمال نیاز به بستری کردن کودکان زیر ۱۲ سال کم است.
آیا بیماری در بزرگسالان شدیدتر است؟
با اینکه موارد ابتلای کودکان به ویروس جدید کرونا نادر بوده، متخصصان فکر نمی‌کنند دلیل آن این است که کودکان این بیماری را نمی گیرند. این احتمال هست که این بیماری به فهرست بیماری‌های اضافه شود که در بزرگسالان شدیدتر از کودکانند مثله آبله مرغان.اندرو فریمن متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه کاردیف به بی‌بی‌سی گفت چندان محتمل نیست که کودکان به ویروس جدید کرونا مصونیت داشته باشند:"شاید دلیل این باشد که از کودکان بدون علامت یا با علائم خفیف آزمایش نمی‌گیرند."کریستل دانلی متخصص آمار حیاتی در دانشگاه آکسفورد با این نظر موافق است و به شیوع سارس در هنگ‌کنگ استناد می‌کند:"همکاران ما به این نتیجه رسیدند که سیر بیماری در کودکان خفیف‌تر است."دود چهل هزار نفر در چین به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند.
بیماری‌های زمینه‌ای
بزرگسالان مبتلا به بیماری‌هایی که دستگاه ایمنی را زیر فشار می‌گذارند مثل دیابت و بیماری‌های قلبی بیشتر در مقابل شیوع بیماری‌های این‌چنینی آسیب‌پذیرند.پروفسور جونز می‌گوید: "عفونت ریه (پنومومی) - شدیدترین عارضه ویروس کرونا- بیشتر کسانی را مبتلا می‌کند که سیستم ایمنی‌شان ضعیف شده و سلامت کافی ندارند یا در سال‌های پایانی عمر هستند."شواهدی وجود ندارد که کودکان بدون علامت باعث پخش ویروس کرونا می‌شوند
مگر کودکان به پخش ویروس‌ها معروف نیستند؟
کودکان در واقع مستعد ابتلا و پخش عفونت‌های ویروسی هستند و به گفته متخصصان حتی "پخش کنندگان اصلی" ویروس هستند.ایان جونز می گوید: "آنها عفونت‌های تنفسی را براحتی منتقل می‌کنند، چیزی که هر کس بچه‌اش مهدکودک می‌رود می‌داند."بنابراین می‌توان انتظار داشت که تعداد کودکان مبتلا یا جان باخته بسیار زیاد شود اما تا به حال که چنین اتفاقی نیفتاده است.شاید سیستم ایمنی کودکان بیشتر آماده مقابله به ویروس‌ها است یا ویروس خود را در کودکان بشکلی خفیف تر ظاهر می‌کند بنابراین آنها به پزشک و بیمارستان برده و ثبت و شناسایی نمی‌شوند.
شاید هم علت این باشد که کودکان چون مدرسه نرفتند و بزرگسالان محافظتشان کردند در معرض ویروس قرار نگرفتند. این را وقتی متوجه خواهیم شد که کودکان در سراسر چین به مدرسه برگردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها