رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483220

سازمان غذا و دارو: دارو در ایران ارزان است

ساعت 24-سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: ایران به علت قیمت گذاری دولتی یکی از ارزانترین کشورها از نظر قیمت داروست. به عنوان مثال بازار دارویی عراق با کمتر از نصف جمعیت ایران دو برابر بزرگتر و گرانتر است.

style="text-align:justify">سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: ایران به علت قیمت گذاری دولتی یکی از ارزانترین کشورها از نظر قیمت داروست. به عنوان مثال بازار دارویی عراق با کمتر از نصف جمعیت ایران دو برابر بزرگتر و گرانتر است.

کیانوش جهانپورر، روز سه شنبه در نشست خبری دومین همایش دارویی فارمکس در سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی درباره گرانی برخی اقلام دارویی افزود: در هیچ کشوری به اندازه ایران فهرست دارویی و فارماکوپه به فهرست داروهای تحت پوشش بیمه نزدیک نیست و در همه کشورها وقتی از یک دارو چند نوع در بازار وجود دارد، بیمه قیمت داروی ارزانتر را پوشش می دهد.

وی گفت: ایران با وجود داشتن داروهای تولیدی با کیفیت یکی از ارزانترین کشورها از نظر قیمت داروست و علت آن قیمت گذاری دولتی است که البته برخی نیز به این سیستم ایراد می گیرند. در کشور عراق داروهای مشابه داروی ایرانی با کیفیت پایین تر بین دو تا ۱۰ برابر قیمت داروی ایرانی به فروش می رسد و بازار دارویی لبنان که ۴.۵ میلیون نفر جمعیت دارد سالانه ۱.۳ میلیون دلار است،

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: در بسیاری از کشورها به خصوص همسایگان ایران هر جا داروی ایرانی وارد شده مورد استقبال قرار گرفته است.

وی گفت: کیفیت داروی ایرانی با وجود جوسازی های غیر علمی و غیر کارشناسی در سطح استانداردهای بین المللی است و میزان ریکال و جمع آوری دارو بین داروی ایرانی و خارجی تفاوتی وجود ندارد اما اگر یک داروی ایرانی از بازار جمع آوری شود میزان حاشیه سازی به مراتب بیش از داروی خارجی است.

جهانپور اضافه کرد: بی اعتمادی برخی افراد به داروی ایرانی مانند بی اعتمادی است که به اعلام خبر فقدان موارد کرونا در ایران وجود دارد. هر چقدر هم اعلام می کنیم که تاکنون هیچ موردی از این بیماری نداشته ایم باز هم عده ای می گویند این بیماری در ایران هست و بهانه می آورند که به خاطر ۲۲ بهمن، انتخابات یا نوروز اعلام نمی کنند.

وی ادامه داد: اینکه می گویند چرا داروی ایران وارد بازار اروپا نمی شود نیز حرف درستی نیست زیرا اولا زیره را به کرمان نمی برند دوم اینکه رجیستر و ثبت یک داروی ایرانی در اروپا به اندازه ایجاد یک خط دارویی جدید هزینه دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو تامین دارو و نظارت بر کیفیت و سلامت ۴۰ میلیارد دلار کالای سلامت را در کشور به عهده دارد اما به اندازه موسسه استاندارد مورد توجه نیست و امیدواریم مجلس آینده مجلس حمایت از سازمان غذا و دارو باشد.

میثم کریمی، مدیر روابط عمومی سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی، شیمیایی و بسته نیز در این نشست گفت: دومین همایش فارمکس ۶ تا ۸ اسفند در هتل المپیک تهران با حضور ۲۰۸ شرکت ایرانی و خارجی برگزار می شود. ۶۰ درصد شرکت کنندگان این نمایشگاه ایرانی و ۴۰ درصد خارجی هستند که بیشتر از کشورهای چین، آلمان، ایتالیا، لهستان و کره جنوبی می آیند.

وی افزود: با توجه به لغو پروازها از چین در مورد شرکتهای چینی قرار بر این شده که نمایندگان آنها در ایران در نمایشگاه شرکت کنند.

کریمی گفت: ۲۱ کارگاه تخصصی مرتبط با صنعت دارو، مواد اولیه و بسته نیز در حاشیه این همایش دو روزه برگزار می شود و در افتتاحیه این نمایشگاه از کتاب سنتز مواد واسط دارویی رونمایی می شود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها