رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483257

معمای چندوجهی قیمت گوشت

ساعت24 - از 20 روز پیش تاکنون قیمت گوشت قرمز گوسفندی از 85 هزار تومان به 100 هزار تومان در روز گذشته رسید، عرضه‌کنندگان مدعی‌اند خروج دام عامل گرانی است و تولیدکنندگان با استناد به آمار این ادعا را رد می‌کنند. از سویی سناریوی قاچاق دام نیز مانند سال گذشته مطرح‌شده است اما درهرصورت مسئولان همچنان دست روی دست گذاشته‌اند.

گوشت قرمز
از 20 روز پیش تاکنون قیمت گوشت قرمز گوسفندی از 85 هزار تومان به 100 هزار تومان در روز گذشته رسید، عرضه‌کنندگان مدعی‌اند خروج دام عامل گرانی است و تولیدکنندگان با استناد به آمار این ادعا را رد می‌کنند. از سویی سناریوی قاچاق دام نیز مانند سال گذشته مطرح‌شده است اما درهرصورت مسئولان همچنان دست روی دست گذاشته‌اند.

معمای چندوجهی، بازار گوشت، به ویژه گوشت قرمز سابقه ای طولانی در کشور دارد و یادمان نمی‌رود سال گذشته در چنین روزهایی شاهد افسارگسیختگی در بازار این کالای اساسی سبد خانواده‌های ایرانی بودیم، انگشت اتهام به سمت قاچاق دام و کمبود دام زنده در بازار رفت برخی دستگیر شدند، مسئولان از برنامه‌های خود برای افزایش تولید دام سبک گفتند خلاصه قیمت گوشت قرمز از کیلویی 110 و 120 هزار تومان به حدود 85 هزار تومان کاهش یافت.
سناریوی سال گذشته در حال تکرار شدن است؟
از ابتدای بهمن‌ماه امسال قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد دوباره سیر صعودی به خود گرفت و قیمت هر کیلو ران گوسفند از 85 هزار تومان اوایل بهمن روز گذشته به حدود 100 هزار تومان رسید. البته این قیمت در مناطق مختلف شهر ، بین کیلویی 95 هزار تومان و و بیش از 100 هزار تومان متغیر است. رئیس اتحادیه گوشت قرمز مشهد معتقد است خروج دام زنده و گوشت از استان عامل اصلی این گرانی است (به نظر می‌رسد سناریوی سال گذشته در حال تکرار شدن است)
دام سبک گران شده است
مهدی باقری در گفت وگو با خراسان رضوی با تایید افزایش قیمت گوشت قرمز گوسفندی به کیلویی 100 هزار تومان در بازار مشهد می‌گوید: دام زنده از استان خارج می‌شود و قیمت دام سبک طی هفته‌های گذشته از 32 هزار تومان به بیش از 40 هزار تومان رسیده است. طبیعی است وقتی دام زنده افزایش 10 هزار تومان داشته باشد قیمت لاشه گوسفند نیز به کیلویی 82 هزار تومان برسد.
یک ادعا؛ دام از کشور خارج می‌شود
رئیس اتحادیه گوشت قرمز مشهد می‌گوید: تا هفته‌های گذشته دام سبک از استان خراسان شمالی به مشهد می‌آمد اما این روزها این دام‌ها به استان‌های غربی و جنوبی فرستاده می‌شود. علاوه بر این دام سبک از استان خراسان رضوی هم خارج می‌شود و حتی گفته می‌شود برخی محموله‌ها به خارج از کشور فرستاده می‌شود. حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که گوشت قرمز هم از استان خارج و به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود. بنابراین تا زمانی که بحث مدیریت تنظیم بازار تصمیم بر جلوگیری از خروج دام از استان نگیرد این روال ادامه خواهد داشت.دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اما معتقد است که افزایش اخیر قیمت گوشت ارتباطی با خروج دام از استان ندارد و عواملی مانند کاهش عرضه دام سبک به بازار و وجود برخی نابه سامانی‌ها در عرضه ،در کشتارگاه‌ها و بازار عامل گرانی گوشت است.
چند محموله به ظن قاچاق
رسول فرزاد فرد در گفت وگو با خراسان رضوی می‌گوید: هرچند طی هفته‌های اخیر سه محموله دام زنده به ظن قاچاق به مقصد خارج از استان کشف‌شده است اما آن‌گونه که گفته می‌شود ما با قاچاق دام از استان مواجه نیستیم هرچند ما تمامی تدابیر لازم را در این خصوص اعمال کرده‌ایم. خروج دام از کشور به‌طورکلی ممنوع است اما خروج دام از استان ممنوع نیست ولی برای خروج دام از استان باید مجوزهای دام پزشکی گرفته شود.
کاهش خروج دام زنده از استان
متولی اصلی مدیریت تولید دام زنده در استان در واکنش به سخنان رئیس اتحادیه گوشت مشهد آمارهای اداره کل دام پزشکی استان را مستند می‌کند و در گفت وگو با خراسان رضوی می‌گوید: بر اساس گزارش اداره کل دام پزشکی میزان خروج دام زنده از استان در سه هفته نخست بهمن‌ماه در مقایسه با مدت مشابه دی‌ماه امسال کاهش 7 درصدی داشته است. یعنی میزان خروج دام زنده از استان در دی‌ماه حدود 29 هزار رأس بوده که در بهمن‌ماه به 27 هزار رأس کاهش یافته است.
خروج گوشت از استان نصف شده است
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در خصوص خروج گوشت از استان نیز می‌گوید: آمارها بیانگر آن است که خروج گوشت گرم و منجمد از استان در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه نصف شده و از 400 تن به 200 تن رسیده است. از سویی دیگر میزان ورود دام زنده از دیگر استان‌ها به خراسان رضوی در دی‌ماه حدود 15 هزار رأس بوده که در بهمن‌ماه این آمار تغییری نکرده است.
وی می‌افزاید: بر اساس آخرین بررسی میدانی ما از میدان‌های عرضه دام سبک در مشهد که قیمت عمده دام زنده را در استان تعیین می‌کنند ، دام سبک در این میادین حدود 38 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این قیمت درواقع قیمت تمام‌شده تولید دام زنده سبک در استان است. با این حساب لاشه گوسفند امروز( سه‌شنبه) در قصابی‌ها باید بین 75 تا 78 هزار تومان قیمت‌گذاری شود و قیمت ران گوسفند که حدود 10 هزار تومان گران‌تر از لاشه است باید بین 85 تا 87 هزار تومان باشد نه 100 هزار تومان. بنابراین باید دلیل این افزایش قیمت‌ها را جایی دیگر و در دلال‌بازی‌ها و بازار عرضه جست وجو کرد و نه در عرصه تولید.جعفری می‌گوید: تولید دام زنده در استان نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزایش یافته است و هیچ‌گونه کمبود عرضه دام سبک در میدان‌های فروش دام نداریم.
مسئولان زودتر تصمیم به مدیریت بازار بگیرند
روزنامه خراسان رضوی 10 روز پیش (20 بهمن‌ماه) راجع به گرانی گوشت قرمز از 85 به 90 هزار تومان هشدار داده بود که معاون امور بازرگانی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان دلیل این افزایش را در دو موضوع خروج دام و کمبود عرضه جست وجو می‌کرد و خبر از بررسی موضوع در ستاد تنظیم بازار استان داد. روز 24 بهمن مجدد قیمت گوشت قرمز( ران گوسفندی) به 95 هزارتومان رسیده بود که معاون امور اقتصادی استان وعده بررسی موضوع و امکان توزیع گوشت قرمز تنظیم بازاری در استان را داده بود.در نهایت قیمت گوشت قرمز وارد کانال 100 هزار تومان شد و مسئولان تنظیم بازار استان هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که به توزیع گوشت قرمز تنظیم بازاری اقدام کنند. اگر چه معاون اقتصادی استاندار از توزیع 150 تنی گوشت قرمز تنظیم بازار در آینده نزدیک خبر داد.به همین دلیل به رغم هشدارها بیم آن می‌رود که سناریوی افزایش قیمت گوشت در ایام پیش از پایان سال و نوروز 99 ‌مانند سال گذشته تکرار شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها