رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483262

روایت وارونه از تورم ۵۲ درصدی و افزایش ۴/۷ برابری نقدینگی

ساعت24 -رئیس‌جمهور در حالی از کاهش روند تورم به‌عنوان موفقیت دولت یاد کرد که رکود تورمی ۵۲ درصد را برجای گذاشته است.

نرخ تورم.jpg
روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه جام‌جم در نقد اظهارات آقای روحانی در نشست مطبوعاتی اخیر نوشت: بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم در سال جاری رکوردهای دو دهه اخیر را جابه‌جا کرده است. در اردیبهشت امسال تورم نقطه به نقطه (درصد تغییر شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل) به ۵۲ درصد افزایش یافت که از دی‌ماه ۱۳۷۴ به بعد بی‌سابقه بوده است. در مهر سال گذشته هم نرخ تورم ماهانه به ۷/۱ درصد افزایش یافت که از فروردین ۱۳۷۵ به بعد سابقه نداشته است. همچنین در شهریورماه امسال نرخ تورم (درصد تغییر شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه یا سال مورد نظر نسبت به دوره مشابه سال قبل) به ۴۲/۷ درصد رسید که این شاخص هم از اردیبهشت ۱۳۷۵ به بعد بالاترین نرخ تورم محسوب می‌شود.

آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار بیانگر آن است که بدترین دوران تورمی در کشور مربوط به سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ در دولت سازندگی بوده است و رتبه دوم هم در اختیار دولت فعلی قرار گرفته است؛ بنابراین شدیدترین دوران کاهش قدرت خرید مردم در اثر تورم، در دو دهه اخیر در دولت کنونی رخ داده است.


این روزنامه همچنین درباره سهم تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی می‌نویسد: آقای روحانی، تحریم‌ها را بی‌سابقه در تاریخ خواند و مشکلات اقتصادی را به‌دلیل تحریم‌ها دانست. البته در این نشست خبری به این واقعیت ‌اشاره نشد که اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا شده بود، با فشارهای اخیر آمریکا اقتصاد ایران تا این حد آسیب‌پذیر نبود. سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بهمن ۱۳۹۲ به دولت ابلاغ شد اما مورد بی‌مهری قرار گرفت.


کاهش وابستگی به واردات کالاهای اساسی، مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز، اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت از جمله احکام اقتصاد مقاومتی بود اما پس از اجرای برجام، این احکام کنار گذاشته شد و اکنون با اجرای تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت، شاهد توجه دیرهنگام به اقتصاد مقاومتی هستیم.


در حوزه ​​​​​​​نقدینگی نیز جام‌جم خاطرنشان می‌کند: چند روز قبل رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: رشد نقدینگی امسال اندکی از میانگین رشد نقدینگی ۵۰ ساله کشور که ۲۵ درصد بود، بیشتر است.بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در یک‌ساله منتهی به آذرماه امسال بیش از ۲۸ درصد بوده و حجم نقدینگی به بیش از ۲۲۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.


آقای روحانی در نشست خبری درباره رشد نقدینگی این‌طور بیان کرد که هر رشد نقدینگی را نباید بد دانست و رشد نقدینگی اخیر خوب است زیرا بر اثر افزایش ذخایر خارجی بانک مرکزی بوده است.


بر اساس اصول مسلم اقتصادی، رشد نقدینگی بالاتر از رشد تولید، موجب تورم می‌شود. رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه اول امسال منفی ۷/۶ درصد بوده است، یعنی تولید در کشور نسبت به سال قبل کمتر هم شده است؛ بنابراین طبیعی است افزایش حجم پول در اقتصاد، موجب رشد تقاضا و متعاقباً تورم می‌شود.


در ابتدای دولت یازدهم حجم نقدینگی کمتر از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بود که تا پایان آذرماه امسال با رشد ۴/۷ برابری مواجه شده است.


با این‌که آقای روحانی رشد نقدینگی را خوب خواند، اما افزایش چشمگیر حجم نقدینگی آثار خود را در اقتصاد به خوبی نشان داده است و گرانی‌های سرسام‌آور در بازار مسکن و خودرو ناشی از سرریز شدن همین نقدینگی به بازارهاست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها