رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483319

افزایش شیوع انفلوآنزا نسبت به سال گذشته

ساعت 24-عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هر ساله آنفلوانزای فصلی در دنیا ایجاد می‌شود که در پاییز و زمستان شیوع می‌یابد که امسال طبق آمار وزارت بهداشت نسبت به سال قبل بیشتر شده است.

دکتر علیرضا فاطمی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چهارمین همایش سالانه سلامت مردان درباره بیماری آنفلوآنزا گفت: ویروس آنفلوآنزا هر ۸ تا ۱۰ سال دچار جهشی در ساختار ژنتیکی خود می‌شود و البته جهش‌های کوچک در این ویروس نیز هر ساله به وقوع می‌پیوندد؛ برای همین لازم است که هر سال واکسن مربوط به آنفلوآنزا برای بخشی از افراد جامعه که در خطر عوارض آنفلوانزا هستند، تزریق شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۹ میلادی ویروس آنفولانزا به صورت همه‌گیری جهانی یا پاندمی به وقوع پیوست، گفت: از آنجایی که هر ۸ تا ۱۰ سال یک‌بار ممکن است پاندمی یا همه گیری جهانی در مورد ابتلا به آنفولانزا داشته باشیم، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آموزش‌های لازم را در سطح بالا آغاز کرد و اطلاع‌رسانی قوی در این زمینه صورت گرفت، همچنین موضوع واکسیناسیون به صورت فراگیرتر آموزش داده شد و انجام شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دو علامت اصلی ابتلا به آنفلوآنزا گفت: علائم شایع ابتلا به آنفلوآنزا تب بالا و سرفه به صورت حاد و در ۷ روز اخیر است و افراد در صورت مشاهده چنین علائمی به ویژه در پاییز و زمستان باید با پزشک خود مشورت کنند که پزشک پس از شرح حال دقیق از بیمار و معاینه وی اقدامات لازم را انجام می‌دهد و اگر نیاز به داروی آنفلوآنزا باشد برای بیمار تجویز می‌شود که خوشبختانه این دارو در کشور در دسترس است و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی افزود: تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از شروع فصل سرما برای زنان باردار و افرادی که دچار بیماری‌های مزمنی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی، کلیوی و کبدی هستند و یا سیستم ایمنی آن‌ها دچار ضعف است مانند بیماران مبتلا به سرطان ضرورت دارد.

فاطمی با اشاره به اینکه موضوع بیماری آنفلوآنزا در همایش سلامت مردان نیز مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد، گفت: مطالبی برای پزشکان، پرستاران و همه سطوح درمانی در این همایش ارائه می‌شود تا درمانگران بتوانند اقدامات به موقع را برای شناسایی و درمان بیماران انجام دهند.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: ابتلا به آنفلوآنزا هیچ ارتباطی با جنسیت افراد ندارد و تنها در زمانی که این بیماری به ویژه در فصل سرما و زمستان انتشار می‌یابد باید رعایت مسائل بهداشتی بیشتر مدنظر قرار گیرد و افراد از تماس نزدیک به بیماران با علایم مشکوک، به شدت بپرهیزند.

واحد مرکزی خبر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها