رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483346

پرفروش‌ها و کم‌فروشان جدول سال 98سینما کدام فیلم‌ها بودند؟

کارنامه اکران

ساعت 24-با پایان جشنواره سی‌و هشتم فیلم فجر سال سینمایی تازه‌ای را شروع خواهیم کرد؛ سالی که با اکران‌های نوروزی آغاز شده و جنجال‌های نوبت اکران فروش فیلم‌ها را دستخوش تغییراتی خواهد کرد. از این‌رو مناسب دیدیم با نگاهی به اکران فیلم‌های سینمایی در سال98 با توجه به رقم فروش، پرفروش‌ترین‌ها و کم‌فروش‌های این جدول را از نظر گذرانده و با معرفی آن فیلم‌ها عدد فروش‌ آنها را از نظر بگذرانیم.

خبر
div>

1- مطرب

به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی کیایی محصول سال۱۳۹۷ است. این فیلم با چند بازیگر ترکیه‌ای در ژانر کمدی است. مطرب پرفروش‌ترین فیلم سال، درباره یک خانواده ایرانی است که وارد شهر استانبول می‌شوند. فیلمنامه این فیلم که پیش از «چهارراه استانبول» نوشته شده درباره یک خواننده کاباره‌ای به‌نام ابراهیم خوش‌لحن (خوش‌سینه) است که پیش از اوج گرفتن با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ همچون این طیف خواننده‌ها از صحنه کنار می‌رود اما چون به اندازه کافی از شهرت و اقبال برخوردار نبوده، نمی‌تواند خواننده لس‌آنجلسی شده و در نهایت به خواننده مراسم بدل می‌شود. هزینه این فیلم 5میلیارد و 500میلیون بود که با 37میلیارد و 532میلیون تومان فروش توانست رکورد سال 98را به اسم خود ثبت کند.

2-متری شیش و نیم

این فیلم به کارگردانی سعید روستایی محصول سال ۱۳۹۷ است که توانست نخستین‌بار در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر روی پرده رفته و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شود. نام فیلم برگرفته از خاطره ناصر خاکزاد، متهم پرونده موادمخدر است که در بخشی از سکانس دادگاه روایت می‌کند؛ کفن برادرش را متری شش و نیم خریدند. چند تن از مأموران پلیس مبارزه با موادمخدر به سردستگی صمد (پیمان معادی) دنبال فروشنده بزرگ شیشه در تهران به اسم ناصر خاکزاد (نوید محمدزاده) می‌گردند. متری شیش و نیم دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران و پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران است. این فیلم با هزینه ۷‌میلیارد تومان توانست به فروش ۲۷میلیارد و 239میلیون تومان دست یابد.

3-رحمان ۱۴۰۰

فیلمی به کارگردانی منوچهر هادی، که پس از چند هفته از اکران فیلم طبق بررسی‌های صورت گرفته معلوم شد که نسخه درحال اکران، نسخه اصلاح‌شده فیلم نیست و همین باعث شد اکران فیلم در سراسر کشور متوقف شود. رحمان ۱۴۰۰هم‌اکنون چهارمین فیلم پرفروش‌ تاریخ سینمای ایران است. رحمان (سعید آقاخانی) آبدارچی شرکتی است و پزشک به او اعلام کرده که به‌زودی از دنیا خواهد رفت. رحمان نیز فکری به سرش می‌زند تا از مرگ خود برای خانواده‌اش سودی حاصل کند؛ اما بدشانسی می‌آورد. او با دوستش انوش (بهرام افشاری) نقشه‌هایی طراحی می‌کنند که اشکان (محمدرضا گلزار) پسر رئیس شرکت، بلایی سر رحمان بیاورد تا خانواده رحمان با پول دیه، زندگی خوبی داشته باشند. این فیلم با فروش بیش از ۱میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در روز نخست اکران، رکورد بیشترین فروش در یک روز را از آن خود کرد. این فیلم با فروش 22میلیارد و 542میلیون تومان در رتبه چهارم ایستاد.

4-تگزاس ۲

این فیلم به کارگردانی مسعود اطیابی، محصول سال۱۳۹۷ است. «تگزاس 2» ادامه فیلم سینمایی تگزاس است و رتبه سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران را به‌دست آورده است. پس از ماجراهای قسمت اول تگزاس ساسان (سام درخشانی) به همراه بهرام (پژمان جمشیدی) و آلیس (گابریلا پتری) به ایران برمی‌گردند. این فیلم جایگزین رحمان ۱۴۰۰ در سینماها شد و از همان ابتدا با استقبال مخاطبان همراه شد. این فیلم با فروش 25میلیارد و 88میلیون تومان از پرفروش‌های سال98 است.

5- شبی که‌ماه کامل شد

فیلمی به کارگردانی نرگس آبیار، محصول سال۱۳۹۷ است. «شبی که‌ماه کامل شد» برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فجر به نمایش درآمد و با نامزدی در ۱۳ رشته، توانست ۶ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره‌پردازی را به‌خود اختصاص دهد. این فیلم روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی است که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود، اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آنها رقم می‌خورد. فیلم براساس داستان واقعی عبدالحمید ریگی و همسرش - فائزه منصوری- است. شبی که‌ماه کامل شد بعد از فیلم متری شیش و نیم، دومین فیلم پرفروش غیرکمدی تاریخ سینمای ایران است. این فیلم 19میلیارد و 12میلیون تومان فروش کرد.

کم فروش‌ها

1- لیلاج


فیلمی به کارگردانی داریوش یاری، ساخته سال ۱۳۹۵ است. این فیلم در سال۱۳۹۵ با نام فصل شکار ساخته و در سال۱۳۹۸ به «لیلاج» تغییر نام پیدا کرد و اکران شد.در این فیلم رعنا نوازنده ساز در شرف برگزاری کنسرتی در اروپاست که باخبر می‌شود دخترش برای نجات پدرش به زادگاه رعنا رفته. جایی که رعنا 16سال پیش درست در سن دخترش از آنجا فرار کرده است. رعنا کنسرت را رها می‌کند. این فیلم تنها با 95میلیون تومان فروش کم‌فروش‌ترین فیلم جدول است.

2- کاتی و ستاره

فیلمی در ژانر کودک و نوجوان و با ساختار زنده - انیمیشن ساخته شده و محصول شرکت سینمایی راش فیلم گیلان است. این فیلم به کارگردانی رضا مجلسی، قصه یک موجود فضایی است که از سیاره خود به زمین سفر می‌کند تا همزاد گمشده‌اش کوتی را بیابد.کوتی پیش از این برای یافتن زیباترین چیز به زمین آمده و به سیاره خود برنگشته است، کاتی وقتی به زمین می‌آید با دخترکی به نام ستاره جست‌وجویش را آغاز می‌کند. فروش این فیلم رقمی 125میلیون تومانی است که از رقم‌های کف جدول محسوب می‌شود.

3- به دنیا آمدن

فیلمی به کارگردانی محسن عبدالوهاب و تهیه‌کنندگی محمد احمدی ساخته سال۱۳۹۴ است. این دومین همکاری مشترک محمد احمدی و محسن عبدالوهاب پس از فیلم «لطفا مزاحم نشوید» است. «به دنیا آمدن» برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد. داستان از این قرار بود که زن و شوهری در آستانه میانسالگی برای ادامه مسیر زندگی با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند. به دنیا آمدن 129میلیون تومان فروش کرد و در انتهای جدول فروش اکران قرار گرفت.

4- آبی به رنگ آسمان

این فیلم به کارگردانی امیر رفیعی به تاریخ باشگاه فوتبال استقلال تهران از زمان تأسیس تا پایان فصل ۱۳۹۸-۱۳۹۷ می‌پردازد. تولید و ساخت این اثر از پاییز۱۳۹۵ آغاز شد و در مهرماه ۱۳۹۸ در سینماهای سراسر ایران به اکران درآمد. همایون ارشادی، مهناز افشار، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان و رضا یزدانی راویان این فیلم به نویسندگی خشایار الوند هستند و رضا یزدانی تیتراژ پایانی این اثر را خوانده‌است. این فیلم می‌توانست یکی از ده اثر منتخب در بخش مستند سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر باشد که به‌دلیل آماده نشدن فیلم، راهی این فستیوال نشد. این فیلم به فروش 146میلیونی دست پیدا کرد.

5- معکوس

معکوس نخستین فیلم پولاد کیمیایی در مقام کارگردانی به تهیه‌کنندگی پدرش- مسعود کیمیایی- محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم در بخش نگاه نو سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد. معکوس فیلمی اجتماعی و خانواده‌محور و اکشن است. این فیلم که درباره یک مسابقه اتومبیلرانی غیرقانونی است، با استقبال تماشاگران همراه نبود و فقط توانست 153میلیون تومان فروش کند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها