ویروس کرونا در ایران چقدر جدی گرفته شده؟
مسلما تمام مسئولان ویروس کرونا در ایران را با جدیت دنبال می‌کنند و کارشناسان بهداشت عمومی و وزارت بهداشت و درمان، تمامی اصول بهداشتی در شرایط اپیدمی یک بیماری در جامعه را پیش گرفته‌اند اما به عنوان یک شهروند آیا ما هم کرونا ویروس را جدی گرفته‌ایم؟ تنها رئییس جمهور،شرکت‌های هوایی، سازمان اتوبوس‌رانی و مترو و بیمارستان‌ها مسئول ما نیستند؛ یادمان باشد بهداشت جامعه از بهداشت فردی شروع می‌شود.
پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در ایران
اگر بهداشت فردی و مسئولیت‌پذیری افراد در رعایت بهداشت در سطح شهر، توسط خود شهروندان جدی گرفته می‌شد؛ شاید کرونا ویروس در ایران تا این حد منتشر نمی‌شد. همه ما باید فکر کنیم هر ویروس یا میکروبی که در بدن ماست امکان دارد به تمام مردم شهر و کشورمان منتقل شود؛ پس باید در هر شرایطی حتی اگر سرماخوردگی جزئی هم داریم، اجازه ندهیم ویروس کرونا در ایران، از بدن‌مان به بدن دیگران منتقل شود.
ویروس کرونا در ایران از خانه تا محل کار
برای حفظ ایمنی خانه و محل کار در برابر کرونا ویروس پیشنهادی می‌کنیم این نکات بهداشتی را حتما رعایت کنید تا نه تنها ویروس کرونا در ایران بیشتر منتشر نشود، بلکه سطح سلامت شما و عزیزان‌تان پایدار بماند.
ویروس کرونا در ایران اما پشت در خانه
کرونا ویروس مانند دیگر ویروس‌ها، ذراتی به ابعاد نانو ( یعنی 1 میلی‌تر را تقسیم بر 1 میلیون کنید) با مقداری ماده ژنتیک هستند که همین‌طوری خطرناک نیستند اما در بدن انسان و دیگر موجودات زنده، فعال می‌شوند و کلی دردسر درست می‌کنند که نمونه‌اش همین ویروس کرونا در ایران است که می‌دانید که بلوایی به پا کرده است. برای این که این ذرات خیلی ریز را به هیچ عنوان وارد خانه نکنید این نکات ایمنی را حتما رعایت کنید.

کفش و لباس بیرون در خانه ممنوع: قبل از هر چیز یاد بگیرید به هیچ عنوان با کفش وارد خانه نشوید؛ همچنین بلوز، شلوار،کت‌، مانتو و مقنعه‌ یا هر چیزی که بیرون می‌پوشید را وارد قسمت درونی خانه نکنید. در این صورت شای ویروس کرونا ایران را درگیر کند اما حداقل شما آن را با لباس‌های شخصی که روی تاکسی، سکو مترو یا در و دیوار کوچه و بازار مالیده شده، کرونا ویروس را به خانه نمی‌آورید.

کیف دستی و کیف پول جلوی در بماند. پول، سکه، اسکناس، چک، کارت بانک و هر آنچه که در کیف پول افراد است، می‌تواند منبع آلودگی به ویروس و باکتری باشد؛ از طرفی وقتی این لوازم وارد کیف پول باشند، آلودگی به مقلا ویروس کرونا را به سطح کیف منتقل می‌کنند. خودتان هم وقتی کیف دستی یا دوشی‌تان را با خود بیرون می‌برید، احتمال آلودگی آن به کرونا ویروس وجود دارد. وقتی کرونا ویروس ایران را در گیر کرده، هر کجای جامعه ممکن است این ویروس روی سطوح باشد و وقتی شما کیف‌تان را مثلا روی صندلی تاکسی یا روی سطح میز بانک می‌گذارید احتمال آلوده شدن آن به کرونا ویروس که از فرد آلوده به سطح میز، صندلی یا کف هرجا پاشیده شده، وجود دارد. در نتیجه کیف‌تان را از دم در خانه وارد بخش‌های داخلی منزل نکنید.

ورود چمدان ممنوع. چمدان در کثیف‌ترین بخش هواپیما، قطار و صندوق خودرو و اتوبوس قرار می‌گیرد؛ ده‌ها نفر آن را با دستان آلوده لمس می‌کنند و چرخ‌هایش هم که معدن آلودگی هستند. به هیچ عنوان چمدان را از مرز آلودگی و پاکیزگی منزل‌تان رد نکنید؛ خصوصا حالا که ویروس کرونا در ایران شایع شده است.
ایست بازرسی برای خریدهای سوپرمارکتی! اگر به بقالی، سوپرمارکت، هایپرمارکت یا فروشگاه زنجیره‌ای برای خرید مواد غذایی رفته‌اید، تمامی کالاهای بسته‌بندی شده را از کیسه‌ها، زنبیل یا سبد خریدتان را کنار در آپارتمان (داخل محدوده کثیف- در ادامه توضیح داده‌ایم) در بیاورید و بدون اینکه به جایی بمالید به سینک کثیف ( در ادامه توضیح داده‌ایم) منتقل کنید و تمام سطوح آن را با آب و صابون مایع بشویی یا مواد ضد عفونی کننده بزنید.
برای خانه مرز کثیف و تمیز بگذارید
از در آپارتمان تا محدوده هال اگر راهرو یا پارتیشن ندارید یک مرز تعیین کنید و این مرز را با وسیله‌ای نشان دهید ، مثلا یک میز یا صندلی بگذارید یا با نوار چسب سفید، گچ، ماژیک یا روبان نشان دهید که آن طرف مرز ممکن است آلوده باشد و این طرف مرز همه چیز تحت کنترل است. لوازمی که بیرون استفاده می‌کنید را بین در ورودی آپارتمان و مرز تعیین شده بگذارید و آن محدوده را «محدوده کثیف» نام بگذارید؛ سایر بخش‌های خانه «محدوده پاکیزه»هستند. چطوری؟ مثل تصویر بالا از بعد چوب لباسی را مرز محدوده کثیف و محدوده پاکیزه تعیین کنید.
محدوده کثیف
تعویض لباس: هر کس وارد خانه می‌شود، کفش و لباس خود را باید در محدوده کثیف بگذارد.
ورود به دستشویی: وقتی فرد لباس‌های رویی‌اش را از تن خارج کرد، بدون دست زدن به لباس‌های زیر و لمس در، دیوار، لوازم خانه و دستگیره در دستشویی وارد دستشویی شود و دست‌هایش را مطابق اصول بهداشتی 20-30 ثانیه با صابون مایع و آب بشوید.
شستن شیر آب فراموش نشود. قبل از این‌که دست‌تان را آب‌کشی کنید شیر آب و پیچ آن را هم حدود 20 ثانیه بشویید یا با دستمال تمیز آن ببندید و دستمال را دور بیاندازید.
سینک تمیز و کثیف: اگر در خانه دو دستشویی دارید. یکی از آنها را بگذارید برای کسی که تازه از بیرون به خانه آمده و در طول روز و شب از دستشویی و سینک تمیز استفاده کنید. سینک تمیز را روزی یک‌بار ضد عفونی کنید و نگذارید کسی که از بیرون آمده، به شیر آب آن دست بزند.
میوه و سبزی را چه کار کنیم؟ میوه‌ و سبزی‌ها را با مواد ضد عفونی‌کننده میوه و سبزی یا با مایع ظرف‌شویی گندزدایی کنید و در این شرایط حاد گسترش کرونا در ایران، حتما میوه را پوست بگیرید و بعد بخورید. همچنین بهتر است، سبزی‌ها را به صورت آب‌پز یا بخارپز میل کنید.
محدوده پاکیزه کرونا ویروس ایران
محدوده پاکیزه
در محدوده پاکیزه خانه نسبت به کرونا ویروس ایران در امان هستید. یعنی اگر ویروس به هر دلیلی بیرون از خانه به شما منتقل شد، وارد خانه نمی‌شود. البته این در صورتی است که در خارج از منزل و محدوده کثیف خانه به هیچ عنوان، اجزای صورت، گوش‌ها و موهای‌تا را لمس نکنید.
رعایت بهداشت در محدوده پاکیزه
در محدوده پاکیزه خانه هم باید بهداشت را رعایت کنید. مثلا هنگام عطسه و سرفه جلوب دهان خود را بگیرید یا مراقب باشید کودکان و سالمندان بهداشت و ایمنی ویروس کرونا در ایران را رعایت می‌کنند.
آشپزخانه هنگام حضور ویروس کرونا در ایران
سینک کثیف، سینک تمیز
در آشپزخانه اگر سینک ظرفشویی دو قسمتی است، یک سینک را به عنوان سینک کثیف مشخص کنید و یک سینک را به عنوان سینک تمیز.
در سینک کثیف چه کار کنیم؟
تمام خوراکی‌های بسته بندی‌شده را در سینک کثیف ابتدا با آب و صابون بشویید بعد به دست بچه‌ها و سالمندان بدهید.
ظرف غذای خودتان، همسرتان و بچه‌ها را در سینک کثیف بشویید و اصلا در سینک تمیز نگذارید.
چیدانه