رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 487277

مکران یک سال دیگر درگرداب بی تفاوتی ماند

گنج پنهان ایران زیرضرب اژدهای بی تفاوتی

ساعت 24 -شاخص‌هایی از سوی اقتصاددانان، جامعه‌شناسان و سیاستگذاران طراحی شده است که با مقایسه آنها می‌توان سطح توسعه‌یافتگی کشورها را اندازه گرفت. رشد شگفت‌انگیز نرم‌افزارهای اینترنتی و تولید و توزیع اطلاعات موجب شده است که حتی در صورت انزوای یک جامعه باز هم درباره آن کشور اطلاعات لازم را به دست آورد.

چابهار
dir="RTL">با وجودی که اکنون هر کدام از موسسه‌های اعتبارسنجی معتبر جهانی شاخص‌های خود را برای اندازه‌گیری سطح توسعه کشورها دارند اما باز هم بر سر اینکه درآمد سرانه یا تولید ناخالص سرانه یک شاخص معتبر و قابل‌قبول است اتفاق نظر وجود دارد. البته برای افزایش همین شاخص باید صدها فعالیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در بطن یک جامعه رخ دهد تا رشد آن ممکن شود. در صورتی که برخی کشورهای خاص مثل قطر و کویت را که درآمد سرانه بالای آنها بیشتر مرهون ثروت طبیعی آنها و جمعیت اندک ساکن این کشورهاست را کنار بگذاریم. آمارها نشان می‌دهد میان کشورهای گوناگون اختلاف و شکاف قابل اعتنایی در تولید سرانه دیده می‌شود. علاوه بر این حتی کیفیت تولید سرانه نیز باید در کانون توجه مقایسه‌ای قرار گیرد. با با این شاخص‌هاست که می‌توان با جرات گفت ایران نیازمند رشد و توسعه است و باید در یک دوره مشخص و تعریف‌شده از مدار توسعه‌نایافتگی خارج شود، در غیر این‌صورت ممکن است در آینده عبور از توسعه‌نایافتگی سخت‌تر شود.برای اینکه ایران از توسعه‌نایافته‌ها جدا شده و به صف کشورهای توسعه‌یافته برسد باید راهبردهای موثر، کارآمد، قابل اجرا و مورد توافق همه جناح‌های سیاسی باشد. تجربه نشان داده است که در هر سطحی از برنامه‌ریزی راهبردی برای توسعه یک کشور می‌توان از توسعه منطقه‌ای استفاده کرد و از توانایی‌های مادی همه پهنه سرزمین استفاده کرد. استفاده از ثروت طبیعی در گوشه و کنار ایران که هنوز به هر دلیل در کانون توجه نبوده و توانایی دارد بازار و رشد خود نه‌تنها یک گوشه از این مرز و بوم را توسعه دهد بلکه به کلید توسعه ملی تبدیل شود، شرط عقل و خرد اقتصادی است. با این توصیف از الزام‌های رشد و توسعه برای ایران و توجه اکید به این نکته که اگر قرار است ایران از معایب رشد اندک، رشد پرنوسان، بیکاری جوانان تحصیلکرده و تجارت متکی بر صادرات نفت رها شود باید از داشته‌های خود استفاده کند.

واقعیت این است که ایران در ساحل بزرگ دریای عمان گنجی نهفته دارد که معلوم نیست چرا تا امروز از آن استفاده نشده است. در سال‌های طولانی از 1350 تا امروز که نیم قرن را سپری کرده‌ایم هر گاه خواسته‌ایم این منطقه نیرومند به لحاظ تولید درآمدهای دائمی را در دستور کار بهره‌برداری قرار دهیم به دلایل نامشخص این اتفاق نیفتاده است. دولت دوازدهم در ادامه کار دولت قبلی می‌خواست توسعه شرق با محوریت ساحل مکران را اجرایی کند که حالا به روزهای سخت رسیده است. به نظر می رسد برای بن بست شکنی باید مقدمات کار زودتر از هر زمان آماده و با شتاب منطقی این اتفاق بیفتد. برآوردهای کارشناسان و متخصصان نشان می‌دهد، نیرو و امکانات نهفته در دل برنامه توسعه ساحل مکران به اندازه‌ای است که فایده‌های ملموس آن همه ایرانیان را متفع می سازد. منطقه مستعد توسعه مکران که برای فعالیت‌های صنعت، نفت و پتروشیمی، کشاورزی و شیلات و گردشگری آماده می‌شود یک منطقه مستعد برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است. باید این کار در یک فرآیند زمانی مناسب و اطلاع‌رسانی دقیق و جذاب برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی انجام شود. غفلت تاریخی که تاکنون در این باره انجام شده است را باید با کار سخت، کار دلسوزانه و مسوولانه و عاشقانه جبران کرد. ایران عزیز آنقدر توانایی دارد که با توسعه مکران راه عبور از توسعه‌نایافتگی را با شتاب کافی سپری کرده و چشم جهان را خیره کند. خوشبختانه با مطالعات کارشناسی و ژرف و دامنه‌ای که انجام شده است شرایط آماده است و همه با هم باید برخی محدودیت‌ها را نیز به فرصت تبدیل کرده و در یک دوره 4 ساله به نتایج درخشان توسعه این منطقه مستعد امیدوار بود. شوربختانه سال 1398 باهمه سختی ها و دشواری هایش برای ایرانیان اجازه نداد گنج پنهان چابهار را بتوانیم در کانون توجه قرار دهیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها