رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488157

درباره نوجوانان بیشتر بدانیم  – 2

نوجوانی درغرب و جامعه های دیگر

ساعت 24- منصوره نصرتی کردکندی -در بخش نخست این نوشتار یاد آورشدم نوجوانی یک دوره عجیب از زندگی هر انسانی است و باید درباره این دوره زندگی آدمیان مطالعات همه سویه انجام شود تا بتوانیم جامعه درستکار و سالم داشته باشیم. 
این بخش از نوشته را با این پرسش شروع می کنم که " واقعا نوجوانی چیست "؟

نوجوان
r /> واقعیت این است که برخلاف ظاهر جواب دادن به این پرسش کار ساده و آسانی نیست. برخی افرادکار را آسان کرده و نوجوانی را برابر با سن آدمی تطبیق داده و به کسانی که دردامنه سنی خاصی قرار دارند نوجوان می گویند. به طوری که اغلب نتایج مطالعات دانشمندان به سادگی نوجوانی را درمیان کسانی که دردهه دوم زندگی خودهستند منحصر می کنند. این تعریف از نوجوانی از سوی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی ابداع و ترویج شده است . ازسوی دیگر گروه پرشماری از اندیشمندان قرار دارند که معتقدند نوجوانی نباید بر اساس سن ادمیان تعریف شود. بررسی ها نشان می دهد روانشناسی که برای نخستین باردر قرن بیستم مطالعه درباره دوره رشد نوجوانان را آغاز کرد "استنولی هال "(Stanley Hall) بود . وی سن بلوغ ادمی را بین 12 یا 13 سالگی و پایان بلوغ را بین 22 تا 25 سالگی تعیین کرد . بسیاری از زیست شناسان تغییرات بلوغ را مدت زمان بین تغییرات دوره بلوغ و پایان آن و ثبات و استقلال و نقش آنها در اجتماع می دانند . بنابر این تعریف شروع نوجوانی بر اساس زیست شناختی تعیین می شود و یعنی پایان دوره بلوغ بیشتر بر اساس نظر اجتماع تعیین می شود . این تعریف و تشخیص درباره نوجوانی در بیشتر جوامع صنعتی مورد قبول قرار گرفته است و پایان نوجوانی به شکل یادشده تعریف می شود .
تجربه وعادت زندگی در جامعه های امروزی نشان می دهد انسان ها عموما وقتی در فاصله سنی 12 یا 13 سالگی قرار دارند و حتی افرادی با سن کمی بیشتر از دامنه سنی مذکورکه بزرگتر از سن نوجوانی است به شکل تمام وقت تحصیل و نیز با پدران و مادران خود زندگی می کنند . همچنین در کشورهای غربی شروع نوجوانی را تقریبا از سن 11 یا 12 و پایان آن را گاهی اواخر 19 سالگی و یا اواسط 22 سالگی می دانندو البته در جامعه های دیگر ممکن است عوامل دیگری مانند استقلال مالی و اجتماعی نشانه بلوغ به حساب ایند که عبور از نوجوانی را نیز نشان می دهند.
در برخی از جامعه ها که فرهنگ متفاوتی با غرب دارند اصولا نوجوانی به عنوان یک دوره رشد آدمی لحاظ نمی شود ودیده شده است به همین دلیل حتی شاید اصطلاحی به نام نوجوان نداشته باشند . دراین دسته از جامعه ها و فرهنگ ها بیشتر مردم می پرسند آیا نوجوان مفهوم و مصداق تازه و نویی است که دردنیای غرب ابداع شده است. با توجه به مجموعه دلایلی که درادامه می آید با جرات می گویم چنین نیست و نوجوانی در واقع یک دوره از رشد زندگی آدمی به حساب می اید./ادامه دارد

برگرفته از کتاب : INVENTING OURSELVS

نویسنده :Sarah-Jayne Blakemore

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها