رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488221

خودکفایی غذایی کشور به ۸۱ درصد رسید

ساعت24-سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: خودکفایی غذایی کشور به ۸۱ درصد رسیده و پیش بینی ما آن است که امسال این عدد به ۸۳ درصد برسد.

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز با بیان اینکه سال زراعی مانند سال آبی از پاییز شروع می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد، گفت: ما سال زراعی را در سال گذشته با پاییز بسیار خوبی آغاز کردیم، اما سیل بنیان افکن بهار سال ۹۸ را هیچکس فراموش نمی‌کند به طوری که استان‌های لرستان، خوزستان، ایلام و گلستان درگیر سیل بودند و خیلی از استان‌های ما دچار آب گرفتگی شدند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: مشکل دیگری که در سال گذشته داشتیم حمله ملخ‌های صحرایی بعد از ۶۷ سال به کشور بود که این ملخ‌ها از قاره آفریقا حرکت می‌کند و مدتی در کشور ما اقامت دارد و بعد به پاکستان می‌رود.

کشاورز گفت: ما با تلاش همکارانمان از این حمله که در دنیا قحطی به بار می‌آورد سربلند بیرون آمدیم و حتی به یک هکتار زمین کشاورزی نیز خسارت وارد نشد و در واقع سال گذشته با بیش از ۷۵۰ هزار هکتار بدون پیش بینی و بدون هیچ‌گونه آمادگی مبارزه کردیم و در صحنه بودیم.

وی افزود: مساله سوم در سال گذشته، بحث تغییرات نرخ ارز و آثار آن بر کشاورزی بود که برای تولید داخلی و چه در بحث صادرات از اواسط سال ۹۷ آغاز شد، اما در بخش کشاورزی با تدابیری که اندیشیدیم این را به نفع تولید و به نفع صادرات و به نفع بنیه بخش کشاورزی به کار گرفتیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: مجموعه اقداماتمان باعث شد بخش کشاورزی بیشترین رشد یعنی ۷ درصدی را داشته باشد و این برای ما افتخار بزرگی است.

کشاورز افزود: ما برای سال پیش رو تدارک همه نهاده‌ها اعم از بذر، کود، آفت کش و مکمل‌های دامی و طیور، واکسن و سرم و فضای کاری مناسب را دیده‌ایم.

وی گفت: ما با کشاورزان رابطه بسیار نزدیکی داریم و برنامه کشت گندم ۶ درصد بیش از سال گذشته انجام و در کشت جو نیز ۱۶ درصد بیش از سال گذشته تدارک دیده شده است و در کشت کلزا نیز برغم اینکه برنامه بسیار بلندپروازانه‌ای داشته، ۱۴ درصد بیش از سال گذشته برنامه ریزی کرده‌ایم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ما در این خصوص به طور مرتب با استان‌ها به صورت ویدئوکنفرانس (به دلیل شیوع ویروس کرونا) جلسه مشترک داریم و آن را رصد می‌کنیم و بنده تقریباً هر دو روز یکبار از استان‌ها در این خصوص سوال و مشکل تولید و آفت‌ها را بررسی می‌کنم.

کشاورز گفت: ما چند فناوری جدید به بخش کشاورزی ارمغان آورده‌ایم که این فناوری‌ها آثار بسیار خوبی را نیز هم در مصرف و هم در افزایش تولید به ارمغان آورده است.

وی افزود: خودکفایی ما در بحث غذایی در سال گذشته و سال‌های قبل از آن در دولت تدبیر و امید، ۵۵ درصد بود یعنی ۴۵ درصد باید وارد می‌کردیم، اما آن را به بالای ۸۰ درصد رساندیم که عدد بسیار بزرگی است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته این عدد خودکفایی به ۸۱ درصد رسید.

کشاورز ادامه داد: پیش بینی ما آن است که امسال این عدد به ۸۳ درصد برسد درحالیکه بسیاری از کشورها آرزویشان رسیدن به ۸۵ درصد است، اما ما به این عدد نزدیک شده‌ایم و این در سایه تلاش کشاورزان بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها