رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 488268

باسقوط دوباره قیمت و تقاضای نفت خام درجهان

سست ترشدن بیشتر اساس بودجه 1399

ساعت 24 -صادرات نفت در اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۸ مصوب شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران قوا، حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده بود، در حالی که این رقم در لایحه بودجه این سال به رقم غیرواقعی یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

سقوط نفت
dir="RTL">اگر صادرات نفت ایران در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته شود و سایر فروض منطبق با فروض ضمنی لایحه باشد، درآمد نفتی دولت به ۶/۴ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. این اعداد و ارقام را مدیران سازمان بودجه ریزی در اوایل زمستان 1399 در لایحه بودجه گنجانده بودند. از آن روزها تا امروز رخداهای شگفت انگیزی در سپهر سیاست و اقتصادجهان اتفاق افتاده است. یکی ازمهمترین رخدادهای جهانی زاد و رشد ویروس کرونا در سطح جهان بوده و هست.

سقوط تا 10 دلار

این رخداد بهت اور منجر به سقوط قیمت هربشکه نفت در جهان شد. به طوری که رسانه های بین المللی سقوط همزمان قیمت‌های جهانی خبرداده و نوشته اند موج اول کاهش هزینه‌های غول‌های نفتی جهان آغاز شده و بنابر پیش‌بینی‌ها موج دوم آن نیز تا رسیدن به بهای هر بشکه نفت به ۱۰ دلار ادامه خواهد داشت.غول‌های نفتی جهان با افزایش گرایش قیمت جهانی نفت به محدوده ۲۰ دلاری، دست به کار کاهش هزینه‌های خود شدند. شرکت نفتی «رویال داچ شل» اعلام کرد که اجرای برنامه کاهش ۲۰ درصدی یا حدود ۵ میلیارد دلاری هزینه‌های خود را آغاز کرده است. همچنین غول نفتی فرانسوی توتال و شرکت نروژی اکوینور هم از اتخاذ استراتژی کوتاه مدت مشابهی خبر دادند.مقام‌های ارشد دو شرکت بزرگ نفتی آمریکا، اکسون موبیل و شورون نیز گفته‌اند که بودجه خود را کاهش خواهند داد. این در حالی است که برآورد خوش‌بینانه بانک سرمایه‌گذاری «گلدمن سکس» نشان می دهد که شرکت شورون برای تامین هزینه‌های اجرایی خود در سال ۲۰۲۰ و حصول به پیش بینی سود هر سهم خود نیاز به قیمت ۵۰ دلاری نفت دارد.اکسون موبیل نیز اعلام کرده که تولید خود را کاهش داده و قراردادهای۱۸۰۰ پیمانکار را معلق کرده است. این شرکت بزرگ نفتی آمریکا دلیل این اقدام خود را کاهش تقاضای نفت و پُر شدن شرفیت مخازن ذخایره سازی عنوان کرده است.همچنین شرکت‌های استخراج کننده نفت شیل در حال تغییر استراتژی تولید خود از صنایع پایین دستی به صنایع بالادستی و تمرکز بیشتر بر تولید محصولات پتروشیمی دارای ارزش افزوده بالا هستند؛ چرا که با افت قیمت نفت، تقاضای خرید محصولات پتروشیمی افزایش خواهد یافت.با این حال، بانک سرمایه‌گذاری گلدمن سکس پیش‌بینی کرده که اقدامات حاضر تنها مرحله اول واکنش غول‌های نفتی به قیمت نفت است و این اقدام‌ها به زودی و با سقوط بیشتر قیمت نفت، در قالب مرحله دوم افزایش خواهد یافت.بنابراین غول‌های نفتی جهان با وجود آغاز مرحله نخست کاهش هزینه‌ها، همچنان نگران چشم‌انداز مایوس کننده بازار نفت هستند. مطابق پیش‌بینی‌ها این بازار می‌تواند تحت تاثیر رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا با سقوط ۱۰ میلیون بشکه‌ای تقاضای روزانه نفت مواجه شود.

تغییر ضروری بودجه

آیا مدیران سازمان بودجه ریزی ایران شهامت و توانایی متقاعد کردن مقامهای بالادست خود و سایر نهادها را دارند که از آنها بخواهند بودجه 1399 قبل از اینکه براساس ارقام غیر واقعی اجرایی شده و دولت زیر بار تعهدات مربوط به هزینه های متقبل شده برود دراین باره تجدید نظر کنند. در این وضعیت و افزایش احتمال از دست دادن همان میزان درآمد ارزی پیش بینی شده حداقلی یعنی رقم 6.4 میلیارددلاربرای سال 1399 و همچنین درآمدهایی که قرار بوده است از مجموعه فعالیت های صادرات و فروش داخلی فرآورده های پتروشیمی به دست آید ایناقدام را ضروری می کند. کاردیگری که می توان انجام داد پیدا کردن راههای تازه برای پرکردن جای خالی درامدهی نفتی از مسیر استقراض است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها