رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488527

همسران به هنگام کرونا ویروس

به یاد داشته باشید : حق با هردو شماست

ساعت 24- منصوره نصرتی کردکندی -این روزها تمام نهادهای رسمی و غیررسمی در تمام کشورها به شهروندان توصیه می‌کنند که برای در امان ماندن از خطر ابتلا به کرونا در خانه‌ها بمانند؛ اما اگر در این اوضاع و احوال آرامش و آسایش روحی روانی در خانه ها وجود نداشته باشد و زنان زیر ضرب باشند یا مردان تحت فشار باشند چه؟ گزارش زیر درهمین باره است

کرونا ویروس

شاید یک هفته پیش بود ، نگران و رایانه در دست در طبقه پایین بودم که متن یک نوشته توییتری که یک پزشک ایتالیایی به انگلیسی درباره انتقال سریع ویروس ترجمه شده بود را به همسرم نشان دهم با تعجب به من نگاه کرد و رایانه را به من برگرداند . متن یادشده بیست قسمت بود .همسرم پرسید : چرا این را به من نشان می دهی ؟ آیابه این دلیل نبود این نوشته را به اونشان می دادم که او تمام هفته نمی پذیرفت که انگشتان خود را در گوش خود فرو می کند. یک دلیل دیگر این بود که او کمتر از من برخی اصول زندگی مثل اصول بهداشت را رعایت می کرد. .همسرم اما ادعا می کند کمتر از من در معرض خطر قرار می گیردو دربرابر چهره مضطرب من چهره ای آرام دارد . من خود را جای اومی گذاشتم اما باز نمی فهمیدم چرا او چنین فکر و رفتاری دارد. چرا ؟شاید کرونا ویروس استرس نهایی زوج ها را بروز بدهد. واقعیت این است که برخی نوشته ها گونه ای اند که ما می توانیم به عنوان راهنما به آنها اعتماد کنیم . مثلا درسال 2002 ، مجله روانشناسی خانواده مقاله فوق العاده ای را منتشر کرد . دراین مقاله که در پی وقوع طوفان سال 1989 هوگو تهیه شده بودرفتار همسرها بررسی شده وتفاوت های رفتاری کسانی را که در مناطق آسیب دیده زندگی می کردند با کسانی که در آنجا زندگی نکرده بودند مقایسه شده بود. .نتایج بدست آمده نشان می داد در سال بعد از توفان هوگو شمار بیشتری از مردم در مناطق ویران شده طلاق گرفتند و البته افراد بیشتری نیز ازدواج کردند وهمچنین زاد و رشد در خانواده ها افزایش داشت. نویسندگان نتیجه گرفته بودند طوفان از هر نظر رفتار عاطفی زیادی را برانگیخته بود.

بحران کرونا

اکنون جامعه های انسانی با یکی از بزرگترین بحران های چند دهه تازه سپری شده روبرو شده اند. شیوع بیماری همه گیر کرونا ویروس همه ما را ناچار می کند نه تنها با تنش های عادی یک فاجعه روبرو شویم بلکه از نظر مالی نیز برنامه ریزی داشته باشیم . انسان امروز با یک حس ترس و وحشت مقابله میکند. . زندگی در این شرایط بحرانی مثل این می ماند که باید درد نامعلومی را تحمل کنیم . این درد و رنج دراین روزهای تازه سپری شده و هفته های نخست شناخت وگسترش کرونا ویروس بیشتر است چون ما هنوز منتظریم ببینم وضعیت چگونه خواهد شد و بیمارستان ها چقدر درگیر این بیماری خواهند بود و اقتصاد چقدر از تعادل خارج خواهد شد . آنهایی که حتی مدت طولانی با هم زندگی می کنند دراین هنگامه عدم اطمینان ، روش های مقابله ای بسیار متفاوتی دارند که در اینجا چندین سبک متفاوت که به شرایط کنونی مرتبط هستند ، توصیف می شود :

این بسیار مهم است که رویکرد و برخورد همسران در لحظه بحران چگونه است ؟ شخصی ممکن است عصبانی شود ، دیگری ممکن است بگوید بس است و با قطع کردن منبع اطلاعات ، بی خیال شود

همسرانی که در زمان بحران از پا در می آیند چگونه عمل می کنند ؟یکی ممکن است مدام به فکر ریسک کردن باشد و دیگری ممکن است بیشتر زندگی عادی را در پیش بگیرد. بنابر این مهم است که ببینیم در هنگام وقوع فاجعه در جهان همسران چگونه عمل می کنند ؟ یک شریک ممکن است از رویکرد ساختاری ، هدفمند و پیشگیرانه استفاده کند و دیگری اما ممکن است نگرش منفعل تری داشته باشد و همه چیز را از پیش تعیین شده بداند و ناامید از پیش گیری باشد . نویسنده این متن ادامه می دهد : همسرم خیلی بیشتر از من در جریان اخبار قرار می گیرد ، او می داند چه وقت خواندن اخبار را تمام کند و به کارهای عادی زندگی بپردازد مانند درست کردن غذا و چایی و. و شما نمی توانید استرس او را ببیند در برابرش چهره من گویای درونم است .

یاد آوری می کنم در زندگی مشترک ، اگر در مقابل هم جبهه بگیرید و فکر کنید تنها یک راه برای انجام کارها وجود دارد ، اشتباه کرده اید مساله مهم این است که بدانید شما روش درست را در طول مسیر پیدا می کنید . به این ترتیب وقتی زن و وشوهرها در مورد روش ها و سبک های مقابله با بحران با یکدیکر به مشکل برمی خورند ، مهم است به یاد داشته باشند که ممکن است هر دوطرف ( البته با استدلال ) درست بگویند یا اینکه قبول کنند استدلال های آنها بالقوه درست است .این نکته با اهمیتی است که هر شخص حق دارد ما به حرف هایش گوش دهیم .

دیده شده است ، بیشتر وقت ها که بحران پیش می آید ما برای کمک به دیگران وارد عمل می شویم اما احتمال دارد بدانیم دراین بحران خاص ما به شدت به انزوا کشیده می شویم .در این شرایط بهتر است با رعایت اعتدال ارتباطات مجازی باخویشان و دوستان داشته باشیم . روانشناس ساول در این باره می گوید : باید به خاطر داشته باشید که تفاوت ها مفید هستند . مقابله با این بحران به طیف گسترده ای از نقاط قوت نیاز دارد که آن را مقاومت جمعی می نامیم .

منبع : نیویورک تایمز

نویسنده : جنیفر سینیر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها