رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488543

چرا نباید از هانتاویروس بترسیم؟

ساعت 24- در روزهای اخیر بحث داغی مبنی بر شیوع ویروس دیگری در چین به نام «هانتا ویروس» در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های سراسر جهان شکل گرفته است. این ویروس چیست؟ تا چه اندازه خطرناک است؟ آیا این ویروس چالش خطرناک دیگری در انتظار ماست؟

پس از شیوع کرونا در چین و همه گیر شدن آن در سراسر جهان حالا رسانه‌های دولتی چین اعلام کرده‌اند که نتایج آزمایش یک شهروند چینی که در حین مسافرت با اتوبوس جان خود را از دست داده بود، نشان می‌دهد که مبتلا به ویروسی کاملا متفاوت با ویروس کرونا بوده است.

پایگاه خبری چینی گلوبال تایمز روز دوشنبه در توییتی اعلام کرد که یک فرد ناشناس در استان یوننان هنگامی که با اتوبوس به سمت محل‌کار خود در استان شاندونگ سفر می‌کرد درگذشت. گلوبال تایمز می‌گوید که نتیجه آزمایش "هانتاویروس" این شخص مثبت اعلام شده است و از هر ۳۲ نفر دیگر که سوار آن اتوبوس بوده‌اند هم تست گرفته شده است. اطلاعات بیشتری در این‌باره تاکنون منتشر نشده است.

بحث‌ها و شایعات درباره شیوع یک ویروس جدید، درست زمانی که چین لغو گام به گام قرنطینه‌های سخت‌گیرانه‌اش در برابر ویروس کووید-۱۹ را آغاز کرد مطرح شد و این مسئله باعث ترس و وحشت بسیاری از کاربران درشبکه‌های اجتماعی شد تا جایی‌که هشتگ هانتا ویروس #HantaVirus ترند شد.

با این حال متخصصان به سرعت اعلام کرده‌اند که این ویروس هانتا ویروس جدیدی نیست و به ندرت در بین انسان‌ها منتقل می‌شود و در بیشتر موارد از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا نمی‌کند.

دکتر سمیه شیخ، دانشمند سوئدی در صفحه توییتر خود نوشته است که هانتاویروس برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ میلادی و در طول جنگ آمریکا و کره در رودخانه هانتان کره ظاهر شد. انسان‌ها در صورتی‌که مایعات موجود در بدن موش‌ها و موش‌های صحرایی را بخورند می‌توانند به این ویروس مبتلا شوند. انتقال این ویروس از انسان به انسان بسیار نادر است. او تاکید کرده است که اگر قصد خوردن موش ندارید لطفا نگران نشوید!

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها ایالات متحده آمریکا (CDC) هم اعلام کرده است که موارد ابتلا به هانتا ویروس بسیار کمیاب است، اما میزان مرگ و میر در میان کسانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند تقریبا ۳۸ درصد است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها آمریکا می گوید علائم ابتلا به هانتا ویروس ممکن است تا هشت هفته بعد از قرار گرفتن در معرض ادرار و فضله تازه یا بزاق جوندگان آلوده خود را نشان بدهد. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی این سازمان درباره ویروس هانتا گاهی اوقات هم آلودگی به این ویروس ممکن است به دلیل گزیده‌شدن از سوی موش‌های آلوده باشد و این نیز یکی از راه‌های ابتلای انسان به هانتا است.

علائم این ویروس از بسیاری جهات کاملا با علائم ویروس کرونا شبیه است؛ مبتلایان به هانتا دچار تب ، سردرد ، سرفه و تنگی نفس می‌شوند که همگی از علائم اصلی کرونا هم هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها آمریکا می‌گوید یک بیمار حالات و علائم این ویروس را به این شکل توصیف کرده است که انگار یک باند محکم به دور سینه‌اش پیچیده شده و یک بالش بر روی صورتش قرار دارد. این توصیق تقریباً با آنچه که مبتلایان به ویروس کرونا درباره حال خود اظهار کرده اند تقریبا یکسان است، اخیراً بن مک آدامز، نماینده کنگره آمریکا که به ویروس کرونا مبتلا شده است درباره وضعیت جسمی خود گفته است که احساس می‌کند کمربندی به دور سینه‌اش کشیده شده است.

سندرم ریوی هانتا ویروس در سال ۱۹۹۵ به یک بیماری قابل توجه در سطح ملی در ایالات متحده تبدیل شد اما هیچ موردی از انتقال این ویروس از افراد به یکدیگر شناسایی نشد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها می‌گوید در شیلی و آرژانتین موارد نادری از انتقال انسان به انسان این ویروس رخ داده است.

هیچ‌گونه درمان مشخص یا واکسن خاصی که روی عفونت ویروس هانتا موثر باشد وجود ندارد و این ویروس هم مثل کرونا هیچ‌گونه درمان قطعی ندارد. بیماران مبتلا به ویروس هانتا اغلب به مراقبت‌های ویژه برای کمک به آن‌ها در زمان نارسایی‌های حاد تنفسی نیاز دارند.

بنابراین، اگر در محیط اطراف شما جوندگانی مثل موش وجود داشته‌اند و علائم تب، دردهای شدید عضلانی و تنگی نفس شدید دارید سریعاً و بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها