رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489423

رقابت اتمی؛ اولویت ترامپ در بحبوحه همه‌گیری کرونا

ساعت 24-وزیر دفاع آمریکا که کشورش در صدر همه‌گیری مبتلایان به ویروس جدید کرونا است اعلام کرد اولویت استراتژی این وزارت‌خانه مدرن‌سازی نیروهای اتمی‌ آمریکا است.

مارک اسپر عصر شنبه در یادداشت توئیتری خود این مطلب را نوشت و این مساله را اولویت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم دانست و مدعی شد برای حفاظت از مردم آمریکا و متحدانش است.

این موضوع، انتقادات زیادی را در بین فعالان مدنی آمریکایی برانگیخت به گونه‌ای که لیه بولگر یکی از فرماندهان بازنشسته نیروی دریایی آمریکا، اظهار کرد: اگر زمانی برای برقراری ارتباط بین اولویت‌های بودجه فدرال برقرار کنیم، اکنون است.

وی ادامه داد: ما یک تریلیون دلار در سال بودجه نظامی داریم اما دستگاه‌های تنفسی کافی نداریم. هزاران سلاح اتمی داریم اما ماسک پزشکی کافی نداریم.

رئیس کمیته هماهنگی جهان ماورای جنگ اضافه کرد: چه زمانی ما پول‌هایمان را برای مردم به جای آسیب رساندن به آنها هزینه می‌کنیم.

در حالی که سیستم بهداشتی درمانی و همچنین خدمات بیمه‌ای در آمریکا به طرز وحشتناکی در مقابله با کرونا درمانده است و اعتراض بسیاری از اعضای کنگره همچون برنی سندرز و اوکازیو کورتز را به همراه داشته است، بودجه سال ۲۰۲۱ آمریکا اولویت‌های غمباری را برای مردم این کشور رقم زده است.

در این بودجه برای تسیلحات هسته‌ای ۴۴.۵ میلیارد دلار یعنی ۱۹ درصد بیشتر از بودجه سال ۲۰۲۰ پیش بینی شده است در حالی که برای مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها ۵.۵ میلیارد دلار و ۱۸.۶ درصد کمتر از بودجه امسال در نظر گرفته شده است.

همچنین در شرایطی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بارها از کرونا به عنوان یک دشمن نامرئی نام برده است و می‌گوید در جنگ با آن هستند، بودجه مرکز مقابله با تهدیدهای بیولوژیکی ۳۷ درصد کمتر از گذشته شده و به رقم ۱۲۷ میلیون دلار رسیده است.

در بودجه سال ۲۰۲۱، بودجه موسسه ملی سلامت هم هفت درصد کاهش یافته و ۳۸.۷ میلیارد دلار در نظرگرفته شده است.

سوزان دیماگیو تحلیلگر ارشد موسسه کارنگی هم نوشت ترامپ در صحنه جهانی به عنوان نیرویی بی‌ثبات‌کننده دیده می‌شود که چند جانبه‌گرایی را تضعیف می‌کند حتی وقتی که به نفع ایالات متحده باشد.

وزیر دفاع آمریکا که این روزها نیروهای تحت امر وی هم مبتلا به کرونا شده‌اند، در حالی مسابقه تسلیحات اتمی را کلید می‎‌زند که کادر درمانی آمریکا با کاهش جدی پرسنل مواجه هستند و اندرو کومو فرماندار نیویورک علاوه بر فراخوان خدمت در بیمارستان‌ها دستور داده است دانشجویان پزشکی در آستانه فارغ التحصیلی هم به بیمارستان‌ها بیایند تا در این زمان «خارق العاده» در کمک به نیویورک نیازمند، مشارکت داشته باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها