رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489872

رادیو فرانسه خبرداد

بررسی بازگشت به وضعیت عادی دراروپا

ساعت 24 -بسیاری از دولت‌های اروپایی در فکر برداشتن تدریجی محدودیت‌ها و دوباره به راه انداختن چرخ اقتصاد و زندگی‌اند. اتریش اولین کشور اروپایی بود که برنامه‌ریزی دقیق خود را برای خروج از وضعیت اضطراری اعلام کرد.

ضدکرونا
dir="RTL">سران سیاسی اتریش با افتخار اعلام کردند: "تا اینجا ما بهتر از سایر کشورها با بحران مواجه شده‌ایم و قصد داریم که سریع‌تر از سایرین از آن خارج شویم".جمهوری چک نیز اعلام کرده است که از امروز - سه‌شنبه – فضاهای ورزشی کوچک را بازگشایی می‌کند. اما در اروپای شمالی، نخست‌وزیر دانمارک هشدار داد که بازگشت سریع به وضعیت عادی خطرناک است. او گفت: "این قصر کاغذی ممکن است خیلی زود فرو ریزد". دانمارک اولین کشور اروپای شمالی بود که وضعیت اضطراری برقرار کرد. این کشور تاکنون ١٨٧ تلفات داشته است. در نروژ نیز وزیر بهداشت گفت که به طور متوسط در این کشور، هر فرد مبتلا به ویروس کرونا، ٠٫٧ نفر را آلوده می‌کند. او نتیجه گرفت که "اپیدمی تحت کنترل ماست".

آمریکا در انتظار روزهای بدتر

ایالات متحد آمریکا که تا امروز بیش از ١٠هزار قربانی داده است، تنها در ٢۴ ساعت گذشته شاهد ١١۵٠ مرگ بر اثر ابتلا به کرونا بود. در شهر نیویورک که تاکنون حداقل ٣۵٠٠ نفر به بیماری کووید ١٩ درگذشته‌اند، مشکل کفن و دفن روز به روز گسترده‌تر می‌شود. سردخانه‌ها و گورستان‌ها قادر به پاسخگویی به نیازها نیستند. بیمارستان‌های شهر نیز به حداکثر ظرفیت رسیده. در حال حاضر، یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای نیویورک، واقع در محلۀ مانهاتن، در حال تبدیل شدن به یک بیمارستان موقت است. شهردار نیویورک احتمال داده که برای حل مشکل خاکسپاری‌ها، برخی پارک‌ها موقتاً به گورستان تبدیل شود.بنا بر آمار رسمی، ایالات متحده بیشترین شمار شهروند مبتلا به ویروس کرونا را دارد. به گفتۀ مقامات آمریکایی بیش از ٣۶۶هزار نفر در این کشور به ویروس آلوده‌اند. آنان بارها تأکید کرده‌اند که ایالات متحده "آمار واقعی" را منتشر می‌کند، در حالی که به عقیدۀ آنان کشورهایی مثل چین هیچگاه شمار واقعی مبتلایان و در گذشتگان را اعلام نکرده‌اند. این در حالی است که پکن روز سه‌شنبه هفتم آوریل را نخستین روزی اعلام کرد که حتی یک نفر هم به بیماری کووید ١٩ تلف نشده است.

دولت ژاپن که تاکنون از اعلام وضعیت اضطراری اکراه داشت، سرانجام ناچار شد محدودیت‌هایی را در هفت منطقه اعمال کند. توکیو و اوزاکا با حومه‌های بزرگ‌شان از این جمله‌اند. مجموعاً ۵٠ میلیون نفر از جمعیت ١٢۶ میلیونی ژاپن باید از این پس مقرراتی را رعایت کنند که البته قابل مقایسه با سختگیری‌های چین یا کره جنوبی نیست. ژاپن که در شروع اپیدمی تقریباً مصون مانده بود از دوهفته قبل شاهد افزایش بیماری است. تاکنون ٨٠ ژاپنی به بیماری کووید ١٩ درگذشته‌اند

آفریقا: برکنار از موج بیماری؟

آفریقا در مجموع چندان دچار اپیدمی نشده است. تاکنون در سراسر این قارۀ بزرگ نزدیک به ١٠هزار مورد ابتلا به ویروس و ۴۵٠ مرگ گزارش شده. گذشته از اعتبار نسبی این ارقام، برخی سران آفریقایی هشدار می‌دهند که فاجعۀ واقعی در این قاره شاید پیامدهای رکود اقتصاد جهانی باشد. برخی نهادهای غیردولتی می‌گویند که ادامۀ رکود در سطح جهان، ٢٠ میلیون بیکار در قارۀ آفریقا به جا خواهد گذاشت.

خاورمیانه و کمبود امکانات بهداشتی

روز سه‌شنبه ٧ آوریل/١٩ فروردین، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که منطقۀ خاورمیانه و آفریقای شمالی دچار کمبود شدید کادر درمانی است. قبلاً سازمان جهانی بهداشت تخمین زده بود که برای مقابله با بیماری کووید ١٩، جهان نیاز به شش میلیون پرستار اضافی دارد.دکتر ریچارد برنان، یکی از مسئولان منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی به کمبود "شفافیت" در کشورهای خاورمیانه اشاره کرد و گفت: "تقریباً همۀ کشورهای این منطقه بخشی از موارد (بیماری) را به حساب نمی‌آورند". به عقیدۀ او شمار موارد ابتلا در ایران رو به کاهش دارد اما "اگر امکاناتی مثل تست بیماری یا انزوای کامل بیماران بستری" افزوده شود، بخت مبارزه با اپیدمی باز هم بیشتر خواهد شد.در خاورمیانه، به نظر می‌رسد که موج شدید بیماری هنوز به عربستان نرسیده باشد. وزیر بهداشت سعودی اعلام کرد که در هفته‌های آینده "شمار مبتلایان حداقل به ١٠هزار و حداکثر به ٢٠٠هزار نفر خواهد رسید".

رادیو فرانسه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها