رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489891

کرونا و فرصت یادگیری مهارت‌های زندگی

شیوع کرونا و لزوم ماندن در خانه برای قطع زنجیره انتقال آن این فرصت را ایجاد کرده است که با مشکلات درونی خود بیشتر آشنا شویم و به تقویت مهارت‌های ارتباطی خود بپردازیم لذا باید این فرصت را غنیمت شمرد.

کرونا
بیماری کرونا و تلاش برای ماندن در خانه به منظور جلوگیری از شیوع آن، علاوه بر بیم بیماری جسمانی، مخاطرات و مشکلات روانی خانواده‌ها را نیز افزایش داده است.

یک روانشناس و استاد دانشگاه در کاشمر به خبرنگار ایرنا گفت: خانواده‌ها در مدت خانه‌نشینی اعضا ممکن است چند تنش را از جمله تنش در رابطه زوجین، تنش فرزندان با همدیگر و تنش فرزندان با والدین را تجربه کنند.

حسن مدرسی مقدم افزود: برخی زوجین از ابتدای زندگی با هم مشکل داشته‌اند ولی به دلیل مشغله زیاد کاری و گرفتاری‌های زندگی و سرگرم بودن، خیلی فرصت نداشتند که بفهمند با هم اختلاف عقیده و سلیقه دارند و فقط روزهای تعطیل با هم چالش‌هایی پیدا می‌کردند و هیچگاه به اختلافات خود نپرداختند و حتی در مورد مشکلات خود فکر نکردند ولی در دوران خانه‌نشینی ناشی از کرونا این اختلافات خود را بیشتر نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این در حالی است که این زوجین تاکنون مهارت گفتگو را نیز یاد نگرفته و آموزش ندیده‌اند در نتیجه تنش افزایش می‌یابد و نداشتن مهارت ارتباط و کنترل خشم، موجب شدت تنش می‌شود به ویژه آنکه شاید برخی خانواده‌ها تا کنون چنین مشکلات و اختلافاتی را تجربه نکرده باشند.

وی با بیان اینکه زوجین به ویژه کودکان نیاز به یک دنیای امن دارند گفت: کودکان مانند بزرگسالان قادر به تحلیل درست از موقعیت ها نیستند و ممکن است تفسیر متفاوتی داشته و اضطراب بیشتری را در این روزها تجربه کنند که شاید تا بزرگسالی با آنها بماند از این رو بزرگترها باید آگاه باشند که واکنش‎های نامناسب ممکن است تشدید کننده مشکلات شود.

مدرسی مقدم افزود: بخشی از اضطراب مردم ناشی از عدم وجود همبستگی اجتماعی است، از سویی انسان‌ها وقتی در شرایط دشوار قرار می‌گیرند احساس تنهایی و سردرگمی می‌کنند و این باعث تشدید ترس و اضطراب آنها می‌شود.

وی ادامه داد: اگر رسانه ملی مورد اعتماد بود وضعیت خیلی متفاوت می‌شد اما در شرایطی که مردم به رسانه فراگیر و منابع خبری رسمی اعتماد ندارند، همین بی‌اعتمادی باعث می‌شود به هر خبری، هر رسانه‌ای و هر فیلم منتشر شده در فضای مجازی توجه ‌کنند که این سردرگمی خود یکی از منابع استرس است.

وی با تاکید براینکه افراد در روزهای خانه نشینی باید از تکنیک‌ها و تمرین‌هایی مثل خودآرام‌سازی استفاده کنند، گفت: مردم ذهن خود را بمباران خبری نکنند و در شبانه‌روز فقط یک زمان خاصی را به دریافت اطلاعات و مطالعه خبر اختصاص دهند.

این استاد دانشگاه افزود: تاثیر کرونا بر روان مردم قابل پیش بینی نیست زیرا جنس بحرانی که امروز دچار آن هستیم بسیار متفاوت با بحران‌هایی است که انسان مدرن تا به‌حال تجربه کرده است.

وی ادامه داد: تبعات روانی این ویروس به طور کلی بستگی به مقدار زمانی دارد که مهمان ماست، اگر دوره کوتاه باشد مشکل زیاد ایجاد نخواهد شد اما در صورت طولانی شدن اثرات مخربی بر روابط افراد درون خانواده خواهد گذاشت.

رییس اداره بهزیستی کاشمر نیز در این خصوص گفت: در راستای انجام وظایف سازمانی بخشی از فعالیت‌های ما معطوف به ارائه مشاوره‌های روانی است و در مدت شیوع ویروس کرونا همکارانم در اورژانس اجتماعی پاسخگوی ۳۰ مورد مشاوره تلفنی و ۱۲ مورد مشاوره حضوری بوده‌اند.

اعظم حسن زاده افزود: به منظور توجه به مسائل روانی آحاد جامعه همزمان با فعالیت بخش بهداشت روان مراکز بهداشت و بهزیستی، مراکز مشاوره بخش خصوصی نیز فعالند و در کاشمر علاوه برخدمات و وظایف ذاتی بهزیستی در این راستا چهار مرکز مشاوره به ارائه خدمات مشاوره روانی و مهارت‌های زندگی متناسب با این ایام می‌پردازند.

وی ادامه داد: لزوم توجه به مسائل و مشکلات روانی افراد جامعه و ضرورت ارائه آموزش مهارت‌های زندگی و یادگیری این مهارت‌ها این روزها بیشتر خودنمایی می‌کند.

وی گفت: هیچ گروه و طبقه‌ای از بیماری روانی مصون نیست به ویژه این روزها که با شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل های بهداشتی و خانه‌نشینی‌های اجباری و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، مدارس و مراکز آموزشی، افراد بیشتری از جامعه در معرض خطر هستند و تاکنون به بهداشت روان و بیماری‌های روانی به اندازه سلامت جسمانی و بیماری جسمی اهمیت داده نشده و این مهم مغفول مانده است.

منبع:ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها