رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489933

نومجلسیها در سودای ریاست بهارستان/ میرتاج الدینی: اصولگرایان قبل از آغاز مجلس بر سر ریاست توافق میکنند

ساعت 24- از ابتدا مشخص بود که اصولگرایان بر سر انتخاب رئیس مجلس یازدهم با مشکل مواجه می‌شوند و هر گروهی تمایل دارد نیروی منتسب به خود را برکرسی‌ای بنشاند که سال‌ها علی لاریجانی بر آن تکیه زده بود. سیدمصطفی میرسلیم 72ساله می‌رود که نایب‌رئیس سنی مجلس یازدهم شود. او یک سال از رضا تقوی، دیگر عضو راه‌یافته به مجلس، کوچک‌تر است؛ برای همین سیدرضا تقوی رئیس سنی و میرسلیم نایب‌رئیس سنی مجلس یازدهم می‌شوند تا بعد از انتخابات هیات‌رئیسه، رئیس و نوابش مشخص شوند. نام‌های محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، سیدمصطفی میرسلیم، علیرضا زاکانی و محمدمهدی زاهدی تاکنون به نوعی برای ریاست مجلس مطرح شده است.

خبر
ریاست جمهور نشد؛ رئیس مجلس بشم

یکی از افرادی که خود را دارای شرایط ریاست مجلس می‌داند میرسلیم عضو قدیمی حزب موتلفه است. او تا پیش از آغاز جدی شدن بحث کاندیداتوری‌اش در مجلس بسیار کم سخن می‌گفت و از موضع‌گیری علنی درباره موضوعات مختلف پرهیز می‌کرد اما به یک‌باره تبدیل به تئوریسین شد و درباره موضوعات زیادی به اظهارنظر پرداخت. میرسلیم در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 هم شرکت کرد و حاضر به تبعیت از تصمیم حزبش و کنار رفتن به نفع ابراهیم رئیسی نشد؛ گرچه کمتر از یک درصد آرا را از آنِ خود کرد بنابراین طبیعی است برای بازگرداندن اعتبار خرج شده در انتخابات ریاست‌جمهوری تمایل داشته باشد و تلاش کند تا رئیس مجلس شود اما آنطور که مشخص است اکثریت مجلس بر ریاست او توافق ندارند و در لیست کاندیداهای ریاست هم نامی از او نخواهد بود.

مخالفت احمدی‌نژادی‌ها با قالیباف

محمدباقر قالیباف گزینه جدی ریاست مجلس است که تصور می‌شود نمایندگانی با ریاست او موافق باشند اما احمدی‌نژادی‌ها که از ابتدا رابطه خوبی با قالیباف نداشتند تلاش می‌کنند فرد دیگری بر کرسی ریاست بنشیند و اثری از قالیباف در صندلی لاریجانی نباشد. دیروز علی‌اکبر جوانفکر مشاور احمدی‌نژاد راجع به احتمال ریاست قالیباف بر مجلس یازدهم تصریح کرد: پاسخگویی به این‌گونه پرسش‌ها به معنای بازگشت به همان دور باطل گذشته است. نباید از یاد ببریم که ماجرا برای این دو جریان تمام شده است و هرگونه تلاشی برای زنده نگه داشتن آنها بیهوده خواهد بود. از سوی دیگر پیش از انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف اصولگرایان با ریاست حداد عادل تلاش زیادی کرد تا جناح راست را به سرلیستی محمدباقر قالیباف به وحدت برساند اما این موضوع با مخالفت جبهه پایداری به دبیر کلی مرتضی آقاتهرانی روبه‌رو شد؛ بنابراین پایداری‌ها هم تمایلی به ریاست قالیباف ندارند اما از اکنون زود است درباره عدم تغییر رای مخالفان قالیباف سخنی گفته شود.

چشم زاکانی به کرسی لاریجانی

زاکانی از جمله اصولگرایانی است که شانس جلوس بر کرسی ریاست مجلس را دارد و اتکای او به رای جریان پایداری است. او توانست 190 هزار و 422 رأی کسب کند و به‌عنوان نفر سوم قم راهی بهارستان شود. زاکانی سابقه نمایندگی ادوار هفتم تا نهم مجلس و ریاست کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم را در پرونده خود دارد. زاکانی سابقه ریاست بسیج دانشجویی در سال‌های گذشته را در پرونده دارد اما سابقه مدیریتی در پرونده او یافت نمی‌شود. زاکانی از قم کاندیدا شد و این امید را دارد با توجه به آنکه لاریجانی هم کاندایدای قم بود بتواند مسیر او را طی کند و به کرسی ریاست برسد. از سوی دیگر ظاهرا زاکانی مورد اعتماد آیت‌ا... مصباح‌یزدی است و این موضوع را امتیاز خوبی برای ریاست می‌داند. دیروز حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم به خبرآنلاین گفت: اصولگرایان قرار است هیات رئیسه را پیش از آنکه مجلس یازدهم رسما آغاز شود انتخاب کنند و در این زمینه با همه طیف‌های اصولگرایی در مجلس به تفاهم برسند. او البته درباره گمانه‌زنی‌ها درمورد فراکسیون‌های سیاسی هم سخن به میان آورد و گفت مجلس یازدهم یک فراکسیون اکثریت دارد و فراکسیون‌های دیگر در ذیل آن قرار خواهند گرفت. وی اظهار داشت: به هر صورت تا آغاز به کار مجلس یازدهم نزدیک به یک ماه و نیم زمان باقی مانده است و همانطور که شما هم می‌گویید هنوز برای بحث‌ها زود است؛ با این وجود آنطور که من می‌دانم روال بر این است که از اردیبهشت ماه مباحث جدی برای موضوع هیات رئیسه مجلس آغاز خواهد شد که آن هم بحث‌های فراکسیونی است که در درون فراکسیون انجام می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که آنطور که شما گفتید یعنی تصور می‌کنید مجلس یازدهم تنها یک فراکسیون سیاسی داشته باشد و در همان یک فراکسیون تصمیم‌گیری‌ها صورت می‌گیرد؟ اظهار داشت: بله؛ قطعا در مقابل این فراکسیون یک فراکسیون اصلاح‌طلب هم خواهد بود. همان تعدادی که هستند به همراه اعتدالیون یک فراکسیون اقلیت را تشکیل خواهند داد. میرتاج‌الدینی در واکنش به اینکه پیش از موعد مقرر برای انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم توافقی خارج از مجلس انجام می‌شود یعنی قبل از 7 خرداد که مجلس یازدهم رسما و قانون افتتاح می‌شود نمایندگان منتخب مجلس یازدهم بر سر 12 کرسی هیات رئیسه مجلس به تفاهم می‌رسند؟ گفت: من به طور قطعی نمی‌توانم بگویم این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر اما پیش‌بینی‌ام این است که پیش از آغاز مجلس یازدهم به طور رسمی تفاهم‌ها و توافقات در این زمینه صورت بگیرد. یعنی هماهنگی‌ها قبل از آغاز مجلس انجام می‌شود؛ مانند اتفاقی که در مجلس هشتم و نهم افتاد. یعنی ابتدا در فراکسیون تصمیم گرفته شد و بعد در صحن علنی آن تصمیم عملی شد. آن زمان در فراکسیون اکثریت یک رای‌گیری میان آقایان حدادعادل و لاریجانی صورت گرفت که آقای لاریجانی رای آورد و بر این اساس ایشان رئیس شد. اصولگرایان قطعا براساس تفاهم تصمیم خواهند گرفت؛ حالا اینکه در رسیدن به این تفاهم چه روندی در پیش گرفته شود مشخص نیست و تمایلی هم برای صحبت‌ کردن درباره آن ندارم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها