رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 490048

راهکارهای مراقبت در محیط کار در مقابل کرونا

ساعت24-چگونه می‌توان در محل کار حاضر شد اما کرونا نگرفت؟

laquo;دستورالعمل‌های دولت خبر از اتمام دوران خانه‌نشینی کرونایی دارد. به نظر می‌رسد از هفته آینده، ادارات باید با دو سوم کارمندان فعالیت خود را آغاز کنند. این دستورالعمل اما نگرانی‌ها درباره احتمال ابتلا به ویروس را افزایش داده. بسیاری می‌گویند اگر مجبور به سر کار رفتن و بودن در میان جمع باشند، تمام پیشگیری‌هایی که برای کرونا انجام داده بودند عملا با شکست مواجهه می‌شود. وزارت بهداشت اما برای کاهش این نگرانی‌ها راهکارهایی ارایه کرده است، چگونه می‌توان در محل کار حاضر شد اما کرونا نگرفت؟

فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرید

شاید پیش از کرونا خیلی از کارمندان عادت داشتند که مثلا با هم روی یک میز غذا بخورند، کنار هم بنشینند یا جلسات‌شان را حضوری در اتاق‌های کنفرانس برگزار کنند. در فاصله‌گذاری اجتماعی اما توصیه‌های دیگری به افراد می‌شود: «سعی کنید از تجمع در محیط کاری خود اجتناب کنید. اگر ناگزیرید چهره به چهره با دیگران ارتباط داشته باشید، تلاش کنید تا حداکثر دو متر فاصله خود را با آنها حفظ کنید. از سرویس ایاب‌وذهاب خود با ۵۰‌درصد ظرفیتش استفاده کنید. خودکار و وسایل نوشتن مخصوص به خودتان را داشته باشید و از ابزار همگانی کمتر استفاده کنید. البته این توصیه‌ها تنها متوجه کارمندان و افراد شاغل در یک مجموعه نیست، برخی از توصیه‌ها بیشتر متوجه کارفرمایان است، به کارفرمایان توصیه شده تا میان کارمندان و ارباب رجوع یک مانع شیشه‌ای یا پلاستیکی قرار دهند. حضور و غیاب کارمندان به صورت الکترونیکی، چهره به چهره یا کارت شناسایی انجام شود و سیستم انگشت زدن همچنان غیر فعال باشد. همچنین توصیه شده که ساعت کاری کارمندان کاهش پیدا کند تا تراکم و صف بین افراد ارباب رجوع ایجاد نشود. دستورالعمل و پروتکلی برای غیبت‌های احتمالی بیش از موارد موجه ایجاد شود تا در صورت حضور نداشتن کارمندان، مشکلی برای ادامه روند فعالیت ایجاد نشود. تهیه اقلام بهداشتی نظیر ماسک و دستکش برای کارکنان فراموش نشود. اگر طالب برگزاری جلسه هستید و امکان ایجاد جلسه مجازی را ندارید بهتر است جلسه‌های خود را حتی‌المقدور از نظر زمانی کوتاه و مطالب را به صورت خلاصه عنوان کنید. همچنین بهتر است خود کارفرما بر شیوه صحیح رعایت موارد بهداشتی توسط کارکنان نظارت داشته باشد. فراموش نکنید که همچنان باید به آموزش‌های بهداشتی در محیط کار ادامه دهید، پوستر آموزشی، نصب بنر یا حتی استفاده از سیستم پیامکی برای این کار توصیه شده است.

بهداشت محیط کاری را فراموش نکنید

کارشناسان توصیه می‌کنند که تا حد امکان بعد از ورود به محیط کار از تماس مستقیم دست با آسانسور، صفحه کامپیوتر، موس یا حتی دستگیره‌های در اتاق‌ها اجتناب کنید. دستمال برای تمیزکردن سطح هر میز باید از میز دیگر جدا شود و از دستمال مشترک استفاده نکنید. تا حد امکان از استعمال دخانیات پرهیز کنید و ناخن‌های خود را برای تمیز کردن راحت‌تر کوتاه نگه دارید. تلاش کنید تا غذای خود را در سالن غذاخوری یا رستوران محل کار خود صرف نکنید و در این سالن‌ها اجتماع نکنید. حتی‌الامکان از ظروف یکبارمصرف برای خوردن و آشامیدن استفاده کنید. از خوردن غذاهای سرد اجتناب و سعی کنید از نمکدان یا فلفل‌دان تک نفره برای طعم دادن به غذای خود در محیط کارتان استفاده کنید.

گندزدایی وسایل نقلیه

اما برای تمیز کردن سطوح یا وسایلی که همه روزه حین رفتن به محیط کار با آنها سروکار داریم باید چه کنیم؟ رانندگان وسایل نقلیه بهتر است قبل از سوار کردن مسافر، همه سطوحی را که امکان لمس وجود دارد ضدعفونی و گندزدایی کنند اما صندلی‌ها، پشتی صندلی، چراغ‌ها، دیواره و محل نشیمن وسایل نقلیه بهتر است قبل از گندزدایی ابتدا تمیز شود. تهویه طبیعی داخل خودروها بهتر است با بازگذاشتن پنجره در حین حرکت صورت گیرد. کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند، در وسایل نقلیه حمل بار قبل از تحویل بار و بارگیری همه قسمت‌های بارگیری گندزدایی شود.

این نکات را فراموش نکنید

فراموش نکنید که بهتر است در و پنجره‌ها در ساعاتی از روز برای تهویه طبیعی ساختمان‌ها باز گذاشته شود. استفاده از سطل زباله پدالی در تمام محیط‌های کاری اجباری است. تمام سطوح باید بعد از هر شیفت کاری به‌ طور منظم گندزدایی شود. استفاده از صابون جامد در داخل سرویس‌های بهداشتی غیر بهداشتی است و باید به جای آن مایع دستشویی به تعداد کافی وجود داشته باشد. اگر در ساختمان محل کار راهرو مشترک وجود دارد بهتر است از تردد غیر ضروری در آن خودداری شود. بهتر است وسایل اضافی روی میزهای کاری کارکنان در روزهای کرونا جمع‌آوری شود تا زحمت ضدعفونی کردن دوچندان نشود. خوراکی‌های بسته‌بندی شده، در داخل ظرف دربسته قرار گیرد تا احتمال آلوده شدن آنها کمتر شود. از طرف دیگر توصیه شده، چای و قند که معمولا در شیفت کاری کارمندان استفاده می‌شود، در درون ظروف یکبار‌مصرف سرو شود.

چه کسانی باید حتما دور کار باشند؟

در میان افرادی که باید از هفته آینده سر کار خود حاضر شوند، باید از حضور چند گروه چشم‌پوشی کرد. بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماران قلبی، فشار خون، دیابتی‌ها، بیماران تنفسی و ... بیماران نقص ایمنی هم البته باید جزو این گروه قرار گیرند، یعنی بیماران سرطانی، آنهایی که پیوند اعضا داشته‌اند و آنهایی که تحت درمان کورتیکو استرویید هستند. بهتر است این افراد و آنهایی که علایم بیماری کرونا را در خود حس کردند همچنان به دورکاری ادامه دهند.

فراموش نکنید که تمام کارمندان باید روزانه پیش از ورود به محل کار فرم خود اظهاری را مبنی بر عدم وجود علایم تنفسی مرتبط با کووید ۱۹ یا وجود تماس نزدیک با بیمار تکمیل کنند. همچنین نماینده کارفرما یا کارشناس اداره بهداشت شاغلان را به صورت تصادفی و روزانه تا پایان همه‌گیری از حیث علایم تنگی‌نفس و سایر علایم تنفسی مورد ارزیابی قرار دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها