رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 490059

باز نشر یک یادداشت پس از 11 سال

رقص رازآلود اژدهای چینی و خشم ایرانیان

محمدصادق جنان صفت – ساعت 24 - رقص رازآلود و دهشتناک اژدها توسط چینی ها در دنیا مشهور شده است.رقصندگان در زیرانبوهی از پارچه و رنگ و نقاب پنهان می شوند و در حالی که تماشاگران آنها را نمی شناسند، آنها تماشاگران را خوب می بینند. رهبران حزب کمونیست چین، در دنیای کسب و کار و تجارت همین رقص رمزآلود را به نمایش گذاشته اند.

رقص چین
dir="RTL">در حالی که وسعت سرزمین و نیروی هراس آور حزب کمونیست چین سدی بلند کشیده اند تا گوشه و کنارهای پنهان اقتصاد این کشور دیده نشود، اما آنها دنیا را زیرنظر دارند و هر واکنش آنها را با دقت بررسی می کنند. رهبران حزب کمونیست چین این رقص اژدها را در سرزمین ایران به خوبی اجرا کرده اند و رفتارشان به گونه ای بود تا رسم پسندیده مهمان دوستی و میهمان نوازی ایرانیان توسط رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برای دقایقی کنار گذاشته شود. در حالی که کمتر ایرانی وجود دارد که در خانه خویش به میهمانش تندی کند، اما محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران، چنین کرد. چینی ها کدام اقدام های غیرپسندیده درباره مناسبات با ایران را انجام داده اند که میزبان ایرانی با آنها تندی کرد؟واقعیت تلخ این است که چین از اضطرار و شرایط سخت جامعه ایرانی نهایت منفعت طلبی را انجام داده و رسم جوانمردی را نادیده گرفته است. وقتی ایران در تجارت خارجی و در بازارهای جهانی مالی با تنگنای تحریم غرب، به ویژه آمریکا مواجه شد، چشم امیدش به رهبران حزب کمونیست چین بود که در برابر این تحریم ایستادگی و نوعی تسامح را برای بازرگانان ایرانی فراهم کند که این اتفاق نیفتاد و موجب خشم رییس اتاق بازرگانان و صنعتگران ایران شد. چینی ها در حالی ادعای دوستی با ایران را در بوق می کنند که همراه با سایر کشورهای دارنده حق وتو، با تحریم های ایران موافقت کردند.رهبران چینی در حالی که وعده سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران را فریاد می کنند و در عمل کار چندانی انجام نمی دهند، راه خود را به سوی عراق کج کرده اند.

رهبران چین در حالی ادعای دوستی با ایران را با صدای بلند می گویند که سرمایه گذاری قابل توجهی در صنعت مس آفریقا انجام داده اند و در ورود به این میدان در ایران وقت تلف می کنند. این اقدام های چین در زمانی انجام می شود که بازارهای پوشاک، پارچه، کیف، کفش، ابزار وآلات فنی و... تولید شده در این کشور آه از نهاد تولیدکنندگان ایرانی بر آورده است.مدیران و مسوولان اتاق بازرگانی ایران در برابر چنین رفتاری حق دارند که از چینی ها گلایه کنند.رهبران حزب کمونیست چین بدانند که چرخ روزگار همواره مطابق میل آنها نمی چرخد و دیر یا زود شرایط مناسبات ایران با غرب با تحول مواجه خواهد شد و شهروندان ایرانی داوری خوبی درباره آنها نخواهند کرد. ممکن است گفته شود که چینی ها با تولید و عرضه کالای ارزان قیمت به بازار ایران، حتی به شهروندان ایرانی خدمت می کنند، اما واقعیت این نیست؛ چینی ها از مدارای جهانی با خود بهره برداری کرده و با تثبیت نرخ یوان و از طرف دیگر با ارزان نگه داشتن نرخ مزد کارگران و البته دامپینگ غیرمحسوس، توانسته اند در بازارهایی مثل ایران کامیاب شوند و این جاودانه نیست. مسوولان اتاق مشترک ایران و چین هرچند یک بار به دفاع از چین می پردازند و بازرگانان ایرانی را عامل ورود کالاهای بنجل چینی می دانند و با این حرف های خود موجب دلگرمی چینی ها می شوند. به نظر می رسد ایران می تواند با افزایش نرخ تعرفه بر روی کالاهای چینی جبران مافات کند و رفتارهای دوگانه چینی ها را تا اندازه ای تعدیل کند. رقص اژدهای رازآلود چین نمی تواند برای همیشه ادامه یابد.

محمد صادق جنان صفت - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸، روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها