رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 490118

درخواست از مردم؛ خون اهدا کنید

ساعت 24-سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به آخرین وضعیت اهدای خون در کشور، گفت: اهدای خون و فرآورده‌های آن، یک نیاز همیشگی و روزانه است.

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به وضعیت اهدای خون در سال گذشته، اظهار داشت: از مجموع ۲ میلیون و ۴۰۶ واحد خون اهدایی در کل کشور، ۳۰۵ هزار واحد خون در استان تهران اهدا شده است؛ یعنی ۱۵.۳ درصد کل خون‌های اهدایی در کشور مربوط به استان تهران بوده است.

وی افزود: استان فارس با ۱۵۲ هزار واحد و ۷.۶ درصد رتبه دوم و استان خراسان رضوی با ۱۴۱ هزار واحد؛ یعنی ۷ درصد رتبه سوم را داراست؛ ضمن اینکه استان‌های مازندران، اصفهان و خوزستان رتبه‌های چهارم تا ششم از لحاظ اهدای خون داشته‌اند.

*سمنان بیشترین بالاترین میزان شاخص اهدای خون

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه شاخص اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور ۲۴.۲ درصد بوده است، اظهار داشت: استان سمنان با ۴۱ نفر، مازندران با ۳۸ نفر، یزد ۳۲ نفر و گیلان با ۳۱ نفر بالاترین میزان شاخص اهدای خون را به ازای هر هزار نفر جمعیت داشته‌اند؛ به عبارتی سمنان از هر هزار نفر جمعیت، ۴۱ نفر خون اهدا کرده‌اند و اقبال بیشتری به اهدای خون داشته‌اند.

*خراسان شمالی دارای بیشترین رشد اهدای خون در کشور

حاجی بیگی با اشاره به اینکه بیشترین میزان رشد اهدای خون در کشور در سال گذشته مربوط به خراسان شمالی با ۱۲ درصد رشد بوده است، بیان داشت: استان چهار محال و بختیاری با ۷ درصد رشد و گلستان با ۲ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ داشته‌اند.

وی با اشاره به میزان رشد در شاخص اهدای خون بانوان در سال گذشته، ابراز داشت: بیشترین میزان رشد در این شاخص مربوط به استان‌های خراسان شمالی با ۱.۵ درصد رشد، چهار محال و بختیاری با ۱.۰۴ درصد رشد، البرز با ۰.۰۷ درصد و فارس با ۰.۰۵ درصد بوده است.

*اهدای ۹۵ درصد خون کشور توسط مردان

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور یادآور شد:‌ از صد درصد از خون‌های اهدایی، ۴.۳ درصد سهم بانوان و ۹۵.۷ درصد خون اهدایی در کل کشور مربوط به آقایان بوده است.

*۲۰ میلیون نفر از بانوان شرایط اهدای خون دارند

حاجی بیگی با اشاره به مشارکت کم رنگ بانوان در اهدای خون در کشور، متذکر شد: این در شرایطی است که در کشور ۲۰ میلیون از بانوان دارای شرایط اهدای خون هستند.

وی با اشاره به نیاز بیشتر بیماران خاص و تالاسمی در برخی استانها به خون، تصریح کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، فارس، خوزستان، کرمان، تهران، هرمزگان و بوشهر نزدیک به ۲۰ درصد کل خون اهدایی در کشور را مصرف می‌کنند.

*مراجعه ۲.۵ میلیون نفر برای اهدای خون

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور افزود: در سال گذشته ۲ میلیون و ۵۵۳ هزار نفر جهت اهدای خون در سراسر کشور به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۲ میلیون و ۴۰۶ هزار واحد خون اهداء شده است.

حاجی بیگی با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون مستمر در کشور در سال گذشته ۶۰ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: شاخص اهدای مستمر خون در هر کشور نشان دهنده شاخص ارتقاست؛اهداکننده مستمر شخصی که حداقل ۲ بار در سال موفق به اهدای خون می‌شود.

*استان سمنان دارای رتبه اول اهدای خون مستمر در کشور

وی با بیان اینکه گفته می‌شود ضریب امنیت و سلامت خون اهدا کنندگان مستمر بسیار بیشتر از اهدا کنندگان بار اول است، بیان داشت: استان سمنان با ۷۹ درصد اهدای مستمر رتبه اول را در کشور داراست و استان‌های خراسان جنوبی و بوشهر رتبه‌های دوم و سوم را دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور افزود: توصیه ما به مردم این است که در حال حاضر با توجه به بروز بیماری کرونا برای کارهای غیر ضروری از منزل خارج نشوند، اما اهدای خون یک کار ضروری است؛ضمن اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن، یک نیاز همیشگی و روزانه است.

*۲۳۷ هزار نفر برای نخستین بار خون اهدا کردند

حاجی بیگی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۳۷ هزار و ۴۰۰ نفر در کشور برای نخستین بار اقدام به اهدای خون کردند، گفت: شاخص اهدای خون بانوان در کشور در سال گذشته ۴.۳ درصد است؛ ضمن اینکه استان‌های خراسان با ۸ درصد، مرکزی با ۷.۱ درصد، کردستان با ۶.۹ درصد و سیستان و بلوچستان نیز با ۶.۹ درصد رتبه‌های اول تا چهارم را دارا هستند.

* توزیع ۳.۵ میلیون واحد خون در مراکز درمانی کشور

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳ میلیون و ۴۹۴ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور توزیع شد، افزود: بیشترین مصرف خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان‌های تهران با ۷۹۰ هزار واحد خون، فارس با ۲۸۸ هزار واحد خون و خراسان رضوی با ۲۶۳ هزار واحد خون بوده است.

*تهران بیشترین مصرف کننده خون در کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه کلان شهر تهران با داشتن ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی پر مصرف‌ترین شهر کشور از نظر مصرف خون و فرآورده‌های آن است متذکر شد:‌در حال حاضر از نظر تأمین خون و فرآورده‌های اورژانسی در بیمارستان‌های تهران هیچ مشکلی وجود ندارد.

*۲۵ درصد خون اهدایی در تهران مصرف می‌شود

حاجی بیگی با تأکید بر اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن روزانه و همیشگی است و نیازمند حضور اهدا کنندگان خون به صورت روزانه هستیم، گفت: ۲۵ درصد خون اهدایی در کشور در تهران مصرف می‌شود؛ در حالی که تنها ۱۶ درصد خون‌های اهدایی کل کشور در تهران اهداء می‌شود.

*مطلوب بودن ذخائر خون در کشور

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذخایر خون در کشور در حد قابل قبول است، یادآور شد: اهداء کنندگان جوان و مستمر خون می‌توانند در تهران در روزهای تعطیل نیز به مراکز انتقال خون مراجعه کنند؛ ضمن اینکه آدرس مراکز انتقال خون در استان تهران نیز در سایت سازمان انتقال خون کشور و همچنین اداره کل انتقال خون استان تهران قرار دارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به شرایط اهدای خون، بیان داشت: اهدا کنندگان خون هنگام مراجعه برای نخستین بار، باید کارت ملی خود را همراه داشته باشند؛البته افرادی که اهداء کننده مستمر خون هستند با کارت شناسایی معتبر نیز می‌توانند اهدای خون داشته باشند.

* سن مجاز برای اهداکردن خون

حاجی بیگی اضافه کرد: شروع سن اهدای خون در ایران ۱۸ تا ۶۰ سالگی است؛ البته اهداء کنندگان مستمر خون تا ۶۵ سالگی می‌توانند خون خود را اهداء ‌کنند؛ ضمن اینکه وزن اهدا کنندگان خون باید بیش از ۵۰ کیلوگرم باشد.

*مردان ۴ بار و زنان ۳ بار در سال خون اهدا کنند

وی با بیان اینکه مردان در سال ۴ بار و زنان در سال ۳ بار می‌توانند اهداء کننده خون باشند، ابراز داشت: ۹۰ درصد اهداء کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی مثبت هستند و ۱۰ درصد از اهدا کنندگان نیز گروه خونی منفی دارند.

*O مثبت فراوانترین گروه خونی در کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور افزود: ۳۳ تا ۳۴ درصد از اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی O مثبت هستند؛ ضمن اینکه گروه خونی O مثبت فراوان‌ترین گروه خونی در کشور است.

*AB منفی نایاب ترین گروه خونی

حاجی بیگی با بیان اینکه یک درصد از اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی AB منفی هستند؛ یادآور شد: این گروه خونی نایاب‌ترین گروه خونی در کشور است.

*حضور پر رنگ بانوان بسیجی در اهدای خون

وی با اشاره به طرح جهادی بسیجیان و اهدای خون بانوان بسیجی از روز دوشنبه هفته گذشته به همت سازمان بسیج زنان کشور، افزود: این روزها پویش‌ها خیلی کمک کرده است و در ۳۱ استان کشور این طرح در حال انجام بوده و حضور بانوان بسیجی خیلی پر رنگ بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه اکنون ذخایر خون کشور در حد قابل قبول است، تأکید کرد: البته این شرایط پایدار نیست و بارش برف و باران نیز میزان مراجعه مردم برای اهدای خون را کم می‌کند؛ در نتیجه نیاز به خون همیشگی و روزانه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها