رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 496644

روسیه: خواسته‌های آمریکا درخصوص معاهده «آسمان باز» قابل پذیرش نیستند

ساعت24-معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، خواسته‌های آمریکا درخصوص معاهده آسمان باز غیر قابل پذیرش و بی‌معنی هستند اما مسکو آماده ادامه مذاکرات خواهد بود.

laquo;سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، درخواست‌های آمریکا درخصوص معاهده «آسمان باز» غیر قابل پذیرش هستند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، ریابکوف روز جمعه گفت: «شرایطی که آمریکا طلب می‌کند کاملاً غیر قابل پذیرش، بی‌معنی و بی‌اساس هستند. با این حال روسیه آماده ادامه مذاکرات است».

این دیپلمات روس گفت، اعلام خروج آمریکا از این معاهده «تعجب‌آور» بود و واشنگتن با این کار «بذر اختلاف و تردید را در میان متحدان خود می‌کارد».

ریابکوف افزود، تنها چیزی که آمریکا می‌خواهد این است که «ما خبردار ایستاده و در جهتی که آن‌ها اشاره می‌کنند گام برداریم».

همچنین روز گذشته (جمعه)، «الکساندر گروشکو» دیگر معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، مسکو به معاهده آسمان باز پایبند خواهد ماند.

وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه در واکنش به اعلام آمریکا مبنی بر خروج از این معاهده گفت، این کشور به همراه آلمان، بلژیک، اسپانیا، فنلاند، ایتالیا، لوکزامورگ، جمهوری چک و سوئد، در بیانیه‌ای مشترک آورده‌اند که معتقدند معاهده آسمان باز همچنان «مفید و کارامد» است.

وزیر امور خارجه آلمان نیز روز جمعه در این باره گفت: «قطعاً می‌بینیم که اجرای این معاهده از سوی طرف روسی طی چند سال اخیر با مشکلاتی مواجه بوده است. اما از دید ما، توجیهی برای خروج از آن نیست».

از سوی دیگر وزارت امور خارجه چین در پیامی جداگانه بیان داشت: «چنین حرکتی بر روی امنیت و ثبات در مناطق مشخصی تأثیر منفی خواهد داشت. ما عمیقاً به‌خاطر این وضعیت متأسفیم».

طبق این معاهده، بیش از ۱۵۰۰ پرواز با هدف افزایش شفافیت در مورد فعالیت‌های نظامی و کمک به نظارت بر کنترل تسلیحات و سایر توافقات در کشور‌های عضو این معاهده انجام شده است. همه کشور‌های عضو این معاهده موافقت کرده‌اند که تمام قلمرو‌های خود را برای پروازهای نظارتی در دسترس قرار دهند، اما روسیه بر برخی از مناطق خود همچنان محدودیت گذاشته است.

معاهده آسمان باز، سال ۲۰۰۲ بین ۳۴ کشور جهان به امضا رسید تا اعتماد میان آنها افزایش یابد و بتوانند پروازهای شناسایی را جهت جمع‌آوری اطلاعات درخصوص تحرکات نظامی یکدیگر انجام دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها