او در ادامه افزود: در حال حاضر به دلیل وجود فصل بهار ما با محیط‌های باز بیشتر مشکل داریم. به دلیل گرده افشانی درختان و گیاهانی مانند علف‌های هرز و چمن ها که هر کدام در فصل‌های جداگانه گرده افشانی می کنند، مشکلات آلرژیک زیادی داریم. کاج، بید و سنوبر درختانی هستند که در فصل بهار بیشتر گرده افشانی می‌کنند که این عامل باعث ایجاد حساسیت در افراد می‌شود.
این فوق تخصص آلرژی بیان کرد: تراکم گرده های درختان گاهی آنقدر زیاد است که حتی با چشم هم دیده می‌شود. اولین قسمت هایی که دربرخورد با گرده درختان مورد صدمه قرار خواهند گرفت، بینی و سینوس‌ها هستند، که علائم اصلی آن ها خارش و سوزش، قرمزی شدید خواهد بود.
او گفت: بدترین مشکلی که گرده افشانی گیاهان و درختان برای فرد ایجاد می‌کند گرفتگی بینی است که راه تفس را مختل می‌کند. در برخی افراد حتی این گرده ها تا قسمت‌های تحتانی‌ دستگاه تنفس فرد وارد شده و علائم آسم را ظاهر می کنند.
محلوجی راد تصریح کرد: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بیماری آلرژی درمانی ندارد، به خصوص افرادی که بیشترمبتلا به رینیت یا تب یونجه هستند. علائمی مانند عطسه یا آب ریزش بینی در این مواقع طبیعی نیست و باید جدی گرفته شود. اگر علائم آلرژیک فرد ادامه پیدا کند حتما در آینده به آسم تبدیل خواهد شد. یعنی ابتدا حساسیت آلرژی‌زا در قسمت فوقانی دستگاه تنفس ایجاد می شود و در صورت درمان نشدن کم کم به قسمت‌های تحتانی رفته و به آسم تبدیل خواهد شد.

گردافشانی درختان و دردسرهای آلرژیکی آنها برای فرد
او در پایان گفت: به تمام افراد توصیه می‌شود، حتما بیماری خود را شناسایی کرده و به پزشک مراجعه کنند. آلرژن‌های محیط باز که همان گرده‌ها هستند در دو نوبت صبح و غروب بیشترین تراکم را دارند. در هنگام بروز حساسیت افراد تا می‌توانند از خود درمانی دوری کرده و به پزشک مراجعه کنند. افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا هستند باید علاوه بر درمان کرونایی خود ، توجهی هم به درمان آلرژیکی داشته و داروها را سر وقت مصرف کنند.

باشگاه خبرنگاران