رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 496876

سوسک‌های سیاه گندم خطری برای شهروندان قزوینی ندارند

ساعت24-مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: سوسکهای سیاه گندم نه تنها خطری برای شهروندان محسوب نمی‌شود بلکه برای مبارزه بیولوژیکی با بسیاری از آفت‌ها از جمله شته و ملخ نیز کاربرد دارند.

سوسک
div>

قدرت‌الله مهدیخانی عصر دوشنبه افزود: طی چند روز گذشته شاهد هجوم نوعی از سوسک‌های سیاه گندم (کارابیده) بودیم که ابتدا در مناطقی از جمله تاکستان، بویین زهرا، شال و اسفرورین و در ادامه آن نیز در هرهای اقبالیه، قزوین، الوند و محمدیه رویت شدند.

وی با بیان اینکه وجود این نوع سوسک نه تنها سلامت شهروندان را تهدید نمی‌کند بلکه برای مبارزه با بسیاری از آفات کشاورزی از جمله ملخ بسیار مفید هستند، اظهار داشت: هرچند عمر این نوع حشره بسیار کوتاه بوده (۴۰ روز) و با مشاهده نور، به شدت جذب محل می‌شوند، اما مدت ماندگاری آنها در یک محل تنها چند ساعت بیشتر نخواهد بود.

به گفته این مسوول بحران، وجود این نوع سوسک باعث شد تا حتی عملیات سمپاشی درختان معابر برخی شهرها از جمله قزوین به خاطر استفاده از آنها برای مبارزه با شته‌ها به عقب بیافتد.

پیش از این و به گفته حمید زینالی، مدیرکل دامپزشکی استان قزوین کاربرد سوسک‌های کارابیده به قدری برای برخی محصولات کشاورزی مفیدند که کشورهای اقیانوسیه و استرالیا این حشرات را وارد کرده و از آن در مقابل تجزیه کودهای شیمیایی مورد استفاده قرار می‌دهند.

سوسک سیاه گندم هرچند به گفته مسوولان در حال ترک مزارع و شهرهای استان قزوین هستند اما وقوع این پدیده بیانگر آن است که برای ایجاد تعادل زیست محیطی در حیات وحش و جلوگیری از چنین رویدادهایی نیازمند اجرای برخی مبارزات بیولوژیکی در مسایل اکولوژیکی منطقه هستیم.

منبع:ایرنا
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها