رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497126

بزرگترین فاجعه انسانی جهان در یمن

ساعت 24 - یورونیوز به نقل از آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۶ مه (شش خرداد)خبرداد در یمن همزمان با شیوع ویروس کرونا شمار کودکان کار و موارد ازدواج کودکان افزایش یافته است و خانواده‌های زیادی برای امرار معاش به گدایی روی آورده‌اند.

یمن
dir="RTL">این نهاد بین‌المللی تاکید کرد فعالیت‌هایش در یمن در آستانه توقف قرار دارد.طبق اعلام نهادهای بین‌المللی، ۸۰ درصد جمعیت یمن از سوءتغذیه رنج می‌برند ونیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. این بحران حتی پیش از شیوع ویروس کرونا به‌عنوان بزرگترین بحران انسانی در جهان توصیف می‌شد.سازمان ملل متحده هفته پیش اعلام کرد نظام مراقب‌های بهداشتی در یمن از بین رفته است و با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا در سراسر این کشور خواستار تامین فوری بودجه شدما شاهد هستیم که تعداد زیادی از خانواده‌ها برای زنده ماندن به روش‌های مقابله‌ای مضر مانند گدایی، کار کودکان یا ازدواج فرزندانشان متوسل می‌شوند.چارلی یاکسلی، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اگر خیلی زود بودجه بیشتری دریافت نکنیم مجبور به توقف برنامه‌هایمان در یمن می‌شویموی درباره وضعیت فعلی یمن گفت: «ما شاهد هستیم که تعداد زیادی از خانواده‌ها برای زنده ماندن به روش‌های مقابله‌ای مضر مانند گدایی، کار کودکان یا ازدواج فرزندانشان متوسل می‌شوند

وی با اشاره به برنامه کمک نقدی سازمان ملل به آوارگان یمنی تاکید کرد که این کمک‌ها شامل حال حدود یک میلیون نفر از آوارگان داخلی یمن می‌شود که با آن می‌توانند غذا، دارو و سرپناهی برای خود فراهم کنند.جنگ داخلی در یمن در سال ۲۰۱۴ میلادی با شورش حوثی‌های تحت حمایت ایران و بدست گرفتن قدرت در صنعا، پایتخت شروع شد. عربستان سعودی و متحدانش از بهار سال ۲۰۱۵ برای حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی و شکست شورشیان حوثی وارد میدان جنگ یمن شدند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد ده‌ها هزار غیرنظامی در جریان جنگ داخلی یمن کشته شده اند و میلیون‌ها نفر از جمله کودکان در خطر مرگ بر اثر گرسنگی و بیماری قرار دارند.دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد تاکنون تنها ۱۵ درصد از بودجه ۳.۳۸ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۰ برای کمک‌های بشردوستانه به یمن را دریافت کرده است.

از سوی دیگر سه منبع نظامی به خبرگزاری رویترز گفته اند که جنگجویان حوثی در یمن با شلیک چندین موشک به یک پایگاه نظامی دولت یمن در استان مأرب ۷ نفر، از جمله یکی از بستگان فرمانده ستاد مشترک ارتش یمن، را کشتند.دولت یمن که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود از حمایت عربستان سعودی برخوردار است .این حمله موشکی در شمال شرقی یمن انجام شده و گروه حوثی‌ها هنوز خبری در این مورد مخابره نکرده است.این حمله پس از منقضی شدن تاریخ آتش‌بس یک‌ماهه‌ای انجام می‌شود که ائتلاف سعودی آن را به خاطر شیوع ویروس کرونا در ۲۴ ماه آوریل اعلام کرد.با وجود این اعلام آتش‌بس، گروه حوثی‌ها همچنان به پیشروی نیروهای خود به سمت شهر مأرب ادامه داده و این باعث شده است که نیروهای ائتلاف در پاسخ، چند حمله هوایی نیز انجام دهند.

سازمان ملل کوشیده است تا بین دو طرف درگیر گفت‌وگوی از راه دور برقرار کند تا طرفین بتوانند به یک آتش‌بس دائمی، پاسخ هماهنگ‌شده به بحران کرونا و از سرگیری گفت‌وگوهای صلح معوق‌مانده از اواخر سال ۲۰۱۸ برسند.

سخنگوی برنامه جهانی غذا نیز گفته است که اوضاع بشردوستانه در یمن می‌تواند از کنترل خارج شود چراکه کووید-۱۹ جمعیتی را که در سال‌های قبل تضعیف شده‌اند، به‌طور جدی تهدید می‌کند. وی پیش بینی کرد که این بیماری همه‌گیر شمار بیشتری از کودکان یمنی را به سمت سوءتغذیه حاد سوق دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها