رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497545

پاسخ کدخدایی به سوالاتی درباره رابطه بین یک لایحه و قتل رومینا اشرفی، حذف ۴ صفر از پول ملی و قانون انتخابات

ساعت24-سخنگوی شورای نگهبان گفت: هنوز ابهاماتی درباره لایحه حذف چهار صفر از پول ملی وجود دارد که باید رفع شود و پس از رفع ابهامات اعلام نظر می‌کنیم.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، امروز(شنبه) در نشست خبری گزارشی از بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی ارائه داد.

وی گفت: ایرادات ۹ مصوبه مجلس با توجه به رفت و برگشت هایی که بین شورا و مجلس انجام شده است برطرف شده و عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی اعلام شده است. لایحه کمک به سامانه پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی، طرح استفساریه بند الف ماده ۱۰۳ قانون خدمات کشوری، ایرادی با شرع و قانون اساسی ندارد. طرح استفساریه تفسیری درباره معادل سازی مدرک کارشناسی برای استخدام افراد است.

کدخدایی اضافه کرد: طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مغایرتی با شرع و قانون اساسی نداشت.

وی گفت: طرح دو فوریتی مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهوینستی علیه صلح و امنیت نیز واجد بار مالی نبود و مورد ایراد شورا قرار نگرفت، علاوه بر این لایحه تشویق سرمایه گذاری متقابل بین ایران و عراق و لایحه الحاق ایران به موافقتنامه حمل و نقل مواد غذایی فسادپذیر نیز جهت اجرا به مجلس ابلاغ شد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و فارس بخوانید؛

* لایحه موافقتنامه سرویس های هوایی دو جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کویت و همچنین لایحه حمایت قضایی و بیمه ای از ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل بانی مغایرتی با شرع و قانون اساسی نداشت. علاوه بر این طرح دو فوریتی کاهش حبس تعزیری مورد تایید شورا قرار گرفت.

*{ با تشریح طرح ها و لوایح مغایر با شرع و قانون اساسی}: طرح الحاق یک ماده به قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت زیرا طبق این طرح مقرر شده است ضوابطی برای فعالیت احزاب و گروه های سیاسی در قالب آیین نامه در نظر گرفته شود که شورای نگهبان آن امر را مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی می داند زیرا در رابطه با حقوق افراد و احزاب است و باید در مجلس تصویب شود.

وی با اشاره به بررسی طرح اصلاح قوانین انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در شورای نگهبان، گفت: صرف نظر از ایرادات و ابهامات متعدد در طرح مذکور، فرآیند نظارتی پیش بینی شده به موجب این مصوبه از جهات مختلف از جمله نحوه رسیدگی به اعتراض داوطلبان و تکالیف مراجع نظارتی مربوطه در این مصوبه با تکالیف مندرج در قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایت داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات و همچنین از حیث نسبت ترتیبات اجرایی مقرر با قوانین موجود انتخاباتی واجد ابهام شناخته شد.

*{ با اشاره به بررسی لایحه حذف چهار صفر در شورای نگهبان}: این لایحه نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت زیرا در تبصره یک این لایحه با توجه به قرار دادن تعهدات کشور در مقابل صندوق بین المللی پول به عنوان یکی از معیارهای محاسبه و تعیین برابری پول های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز، مصوبه دارای ابهام شناخته شد.

* به دلیل اهمیت این لایحه و پیگیری های دولت از رئیس کل بانک مرکزی دعوت شد تا در جلسه شورای نگهبان حضور یابد؛ او بیش از یک ساعت در خصوص ابهامات موجود توضیحاتی ارائه کرد اما بعد از این گفتگو همچنان ایرادات فنی اعضای شورای نگهبان باقی بود.

* لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت زیرا بر اساس اصل ۱۰۰ قانون اساسی وظایف شوراها نظارتی است اما این طرح وظایف جدیدی را برای این شوراها در نظر گرفته است.

*{ با اشاره به بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران در شورای نگهبان}: ایرادات زیادی به این لوایح وارد است و نیازمند اخذ گزارشات بیشتری در این خصوص هستیم.

*{ در خصوص ایراد شورای نگهبان به لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث}: فقهای شورای نگهبان به این لایحه ایراد شرعی داشتند زیرا تکلیف افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند و توان مالی برای پرداخت حق بیمه ندارند روشن نشده است. طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی نیز مورد ایران شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجتمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است.

*{ با اشاره به بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در شورای نگهبان}: این طرح مغایر با سیاست های اقتصاد مقاومتی تشخیص داده شد زیرا واردات خودرو در صورت اجرای آن تسهیل می شود، هیئت عالی نظارت مجمع نیز ایراداتی به این طرح داشت.

* لایحه اهداف وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و تاکید شد که بیان شود کلیه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان باید به رعایت احکام و ارزش های اسلامی و شئون انقلاب اسلامی مقید گردد.

* طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور که به دلیل بار مالی مورد اعتراض دولت بود از سوی شورای نگهبان نیز مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد. لایحه موافقت نامه بین ایران و هند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات های بر درآمد ایراد دارد.

* فقهای شورای نگهبان در این مدت، نامه های دیوان عدالت را مورد بررسی قرار داده و نظرات خود را اعلام کردند.

* در دو هفته اخیر مجلس دهم مصوبات زیادی را برای شورای نگهبان ارسال کرده است، سه شنبه گذشته ۱۶ مصوبه به شورا ارسال شد که تلاش می کنیم در فرصت قانون نظر شورای نگهبان در خصوص این مصوبات را اعلام کنیم.

*{ خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم}: فرصت چهار ساله را غنیمت بدانید و برای حفظ حقوق مردم تلاش کنید تا بعد از چهار سال باقیات الصالحات از خود به جا بگذارید.

* به جز منتخب تفرش و آشتیان، گزارش رسمی دیگری درباره مدرک تحصیلی دیگر منتخبان مجلس یازدهم به دست ما نرسیده است.

و*{ درباره سازوکار روال بررسی مدارک تحصیلی در صورت ادعا درباره غیر معتبر بودن مدرک تحصیلی منتخبان مجلس یازدهم}: نباید به شایعات در این خصوص توجه کرد. اگر گزارشی مستند باشد باید به کمیسیون تخصصی اعتبارنامه‌های مجلس ارجاع شود.

* امیدوارم در مجلس جدید، گذشته چراغ راه آینده باشد و در این فرصت اندک حل مشکلات مردم به خصوص مشکلات اقتصادی حل شود. شورای نگهبان هر کمکی که بتواند به مجلس جدید کند، دریغ نخواهد کرد، همانطور که ارتباط تنگاتنگی هم میان شورا و مجلس قبلی وجود داشت.

*{ درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس}: امیدواریم نمایندگان مجلس یازدهم، هر چه زودتر قانون انتخابات را سامان بدهند و اصلاح کنند. همکاری‌ها و گفت‌وگوهایی میان شورای نگهبان و منتخبان مجلس یازدهم انجام شده و امیدواریم مجلس که رسمیت پیدا کرد، اصلاح قانون انتخابات نیز انجام شود.

*{ درباره قتل رومینا اشرفی}: قتل رومینا اشرفی، یک جنایت بود و ما هم انزجار خود را از این جنایت ها اعلام می‌کنیم. این مسائل با یک قانون حل نمی‌شود، بلکه زمینه های اقتصادی و فرهنگی هم دارند. لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان سال ۹۷ برای ما ارسال شده و ما ایراد گرفتیم و ۸-۹ ماه بعد دوباره برای ما ارسال شد و یک ایراد دوباره گرفتیم.

* هیچگونه قصوری از سوی شورای نگهبان در تصویب لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان نبوده است و شورای نگهبان در بازه زمانی قانونی اعلام نظر کرده است. مجلس می‌توانست به شکل دیگری آن را بررسی و با سرعت به مجلس ارسال کند البته بنده هیچ ارتباطی میان تصویب این لایحه و آن جنایت نمی‌بینم.

*{ در پاسخ به سوالی درباره اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا: تدابیر مقام معظم رهبری و مقاومت مردم در مقابل تحریم‌ها، باعث کسب پیروزی بوده و رمز موفقیت‌ها، مقاومت است.

ادامه دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها