رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497547

پلیس: شایعه کار گذاشتن تراشه در گذرنامه برای «شنود» صحت ندارد / تراشه روی گذرنامه، برای افزایش ایمنی و جلوگیری از جعل آن است

ساعت24-سرپرست پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی اعلام کرد: ردیابی افراد از طریق کار گذاشتن تراشه یا چیپ در گذرنامه‌ها شیطنت در فضای مجازی است.

سرهنگ "صادق رضادوست در این باره اظهارکرد: این موضوع از دو حدود سال پیش هم مطرح بود که همان زمان در این‌خصوص بحث شد و توضیح لازم داده شد.

وی ادامه داد: ایران همانند 90 درصد از کشورهای دنیا گذرنامه‌اش الکترونیکی است و براین اساس تراشه‌ای الکترونیکی در آن نصب شده که در روی جلد گذرنامه نیز علامتی شبیه دوربین حک شده که قابل رویت و در واقع بیانگر نوع گذرنامه و الکترونیکی بودن آن است.

سرپرست پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا با اعلام عضویت جمهوری اسلامی ایران در PKD که مرکز آن در کانادا است، خاطرنشان کرد: بر این اساس گذرنامه‌های صادره در جمهوری اسلامی ایران، از نوع و نسل گذرنامه الکترونیکی بوده که در واقع نشانه‌ای از استاندارد بودن این نوع از گذرنامه‌ها در مجامع بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: این تراشه در واقع به منظور افزایش ضریب ایمنی گذرنامه ها و جلوگیری از جعل آنها استفاده می شود.

براساس گزارش سایت پلیس،‌ سرهنگ رضادوست در پاسخ به این سوال که گفته می شود از طریق این تراشه، صاحبان گذرنامه شنود می شوند، گفت: همانگونه که پیشتر گفته شد، این تراشه ها بر پایه استانداردهای بین المللی بوده و چنین عملکردی ندارند. انتشار این مطالب در فضای مجازی از سوی افراد غیر متخصص و ناآگاه صورت می گیرد و در واقع می توان، گفت که یک شیطنت در فضای مجازی است؛ در حالی که این مسئله دو سال پیش نیز مطرح شد و شفاف سازی لازم در این زمینه صورت گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها