رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497998

سرگشتگی معامله‌گران در بازار ارز

ساعت 24-در سومین روز هفته، دلار به بالای محدوده ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومانی بازگشت و سکه تمام بهار آزادی نیز به کانال ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی جهش کرد. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز ۸۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۷ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.

ارز
در حالی که رفت و برگشت‌های قیمتی دلار، معامله‌گران ارزی را سرگشته کرده بود، سکه توانست به کمک صعود طلای جهانی، ۶۰هزار تومان افزایش را تجربه کند و به بهای ۷ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان برسد. طلا در آغازین روز معاملات بازارهای جهانی در مقطعی حتی تا نزدیکی مرز هزار و ۷۵۰دلاری رشد کرد.

دامنه حبس دلار در خرداد

دلار از ۸ خرداد تا دیروز بیشتر نوسانات خود را در بازه ۱۷ هزار و ۵۵۰ تا ۱۷ هزار و ۶۵۰ تومان انجام داده است و اگر روند قیمتی را از آغاز خردادماه بررسی کنیم، این ارز هرگز نتوانسته است خود را بالای محدوده ۱۷هزار و ۷۰۰ تومانی تثبیت کند، هرچند که نزول به زیر سطح ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز تنها یک‌بار میسر شده است. چنین روندی برای بسیاری از معامله‌گران سردرگم‌کننده بوده است؛ چراکه هر بار به امید شکسته شدن مرزهای حمایتی یا مقاومتی وارد بازار شدند، شکست خوردند.به‌عنوان مثال، دیروز قیمت دلار در حالی افزایشی شد که تعداد زیادی از بازیگران ارزی در انتظار شکسته شدن سطح حمایتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی بودند. روز یکشنبه چنان میزان تقاضا در بازار پایین آمده بود که عده‌ای نتیجه گرفتند، روند نزولی قیمت ادامه‌دار خواهد بود. صبح روز دوشنبه نیز صرافی ملی، قیمت دلار را ۳۰ تومان کاهش داد و روی عدد ۱۷ هزار و ۷۰تومان قرار داد. این قیمت‌گذاری حتی انتظارات کاهشی را در مقطعی بیشتر کرد، ولی زمانی که معامله‌گران متوجه روند افزایشی نرخ حواله درهم شدند، خریدها در بازار افزایش یافت و در معاملات فردایی نیز قیمت افزایشی شد.

اختلال مقطعی که رفع می‌شود؟

به گفته یکی از بازیگران ارزی، زمانی که عرضه ارز کمی دچار اختلال می‌شود، قیمت درهم بالا می‌رود و در نتیجه فضای بازار داخلی نیز تا حدی افزایشی می‌شود. از نظر او، تقاضای نقدی زیادی در بازار وجود ندارد و آنچه قیمت دلار را بالا می‌برد تقاضاهای حواله‌ای است. در واقع از نظر این بازیگر ارزی، در صورتی که عرضه ارز تقویت شود، امکان کاهش قیمت‌ها و خروج از فاز افزایشی وجود دارد. چندی پیش رئیس‌کل بانک مرکزی نیز تلویحا کاهش صادرات کشور به‌دلیل گسترش ویروس کرونا و بسته شدن مرزها را در افزایش قیمت دلار موثر دانسته بود. با این حال، میزان صادرات کشور در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین افزایش یافته و همین امر می‌تواند نشان دهد که تجارت کشور از سایه کرونا در حال خروج است و با برگشت ارز صادراتی، سمت عرضه نیز می‌تواند دوباره تقویت شود و مانعی بر سر راه نوسانات افزایشی ایجاد کند. در این میان، نرخ دلار در سامانه نیما هم در روزهای اخیر افزایشی بوده است و این امر نیز می‌تواند انگیزه صادرکنندگان برای فروش ارز را بالاتر ببرد. آخرین قیمت اعلام شده برای دلار در سامانه نیما ۱۶ هزار و ۵۱۴ تومان بود که ۳۶ تومان بیشتر از قیمت پیشین بود.

امید افزایشی‌های بازار ارز به چیست؟

در حالی که برخی فعالان باور دارند اختلالات مقطعی در سمت عرضه باعث افزایش قیمت دلار شده‌اند و قیمت در آینده به مسیر عادی خود بازخواهد گشت، گروهی دیگر از فعالان، باور دارند که قیمت این ارز می‌تواند به افزایش خود ادامه دهد. از نظر آنها، نرخ حواله درهم و ارزش دلار در کشورهای همسایه در سطحی قرار دارد که در صورت ماندگاری، افزایش بیشتر قیمت دلار در بازار داخلی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. از نظر این گروه، دلار بالای ۱۷هزار تومان تثبیت شده است و این مساله می‌تواند استارتی برای افزایش بیشتر باشد. رشد دلار در روز گذشته به افزایش بهای سکه کمک کرد، ولی نباید از خاطر برد که چشم سکه‌بازان به بازارهای جهانی نیز دوخته شده بود؛ آنها انتظار داشتند که قیمت طلا بر اثر اعتراضات آمریکا صعودی شود و به واسطه آن سکه افزایش قیمت را تجربه کند. هراس معامله‌گران سکه از کاهش احتمالی دلار در روز دوشنبه بود که روند افزایشی این ارز،نگرانی آنها را برطرف کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها