رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 498174

بوریس جانسون: هنگ کنگ را رها نمیکنیم

ساعت 24 - «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در واکنش به تحولات مربوط به هنگ کنگ تاکید کرد که اگر چین قانون امنیت ملی هنگ کنگ را اجرا کند لندن مردم هنگ کنگ را رها نخواهد کرد.

style="text-align:justify"> «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در واکنش به تحولات مربوط به هنگ کنگ تاکید کرد که اگر چین قانون امنیت ملی هنگ کنگ را اجرا کند لندن مردم هنگ کنگ را رها نخواهد کرد.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، جانسون مدعی است که قانون امنیت ملی چین در قبال هنگ کنگ با تعهدات بین‌المللی پکن تحت معاهده ۱۹۸۴ منافات دارد.

پنجشنبه گذشته مجمع خلق چین قطعنامه امنیت ملی هنگ کنگ را با هدف تقویت امنیت این منطقه به تصویب درآورد که طبق آن، کمیته کنگره خلق ملی مسئولیت تدوین لایحه‌ای در خصوص امنیت هنگ‌کنگ را برعهده خواهد داشت. پکن می‌گوید هدف از مطرح کرد لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ جلوگیری از ایجاد تفرقه میان این منطقه خودمختار و سرزمین اصلی چین است.

هنگ کنگ که مستعمره بریتانیا بود در جولای ۱۹۹۷ از بریتانا جدا و تحت حاکمیت سرزمین اصلی چین قرار گرفت. با این حال کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا همچنان در امور داخلی این منطقه تحت حاکمیت چین مداخله می‌کنند.

جانسون در ادامه مدعی شد: «بسیاری از مردم در هنگ کنگ نگران مسیر زندگی خود هستند که چین قول داده بود از آن حمایت کند.»

پیش از این «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در واکنش به تصمیم دولت چین برای اجرای لایحه امنیت ملی هنگ کنگ تهدید کرد که لندن در پاسخ به اعمال قوانین جدید امنیتی در هنگ کنگ حقوق ویزای شهروندان این منطقه را گسترش خواهد داد.

وی در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی افزود: اگر چین قانون امنیت ملی هنگ کنگ را اجرا کند ما به افرادی که دارای گذرنامه BNO (افراد خارجی دارنده گذرنامه انگلیسی) اجازه می‌دهیم که به بریتانیا بیایند و آن‌ها خواهند آمد.

نخست وزیر انگلیس نیز در اظهارات جدید خود این موضع دومینیک راب را تکرار کرد و قول داد که به شهروندان هنگ کنگی اجازه می‌دهد در بریتانیا ساکن شوند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها