رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 498231

این بار برسرهنگ کنگ رخ می دهد

گروه " 5 چشم" در نبرد با اژدهای زرد

رهبران حزب کمونیست چین به این نتیجه رسیده اند که در هنگامه یور ویروس کرونا به اتحادیه اروپا و آمریکا و با توجه به شکاف میان این متحدان بهترین دوره برای حمله به غرب است. به همین دلیل است که چینی ها به هر رفتار وگفتار آمریکایی ها و اروپایی ها با شتاب و با تندی پاسخ تهدید آمیز می دهند. از سوی دیگر اما غربی ها با تاسیس گروه کشورهای 5 چشم می خواهند با اژدهای زرد مقابله کنند.

اعتراض
dir="RTL">گروه پنج چشم

دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان به نمایندگان مجلس بریتانیا گفته است با کشورهای عضو گروه «پنج چشم» درباره تبادل اطلاعات و نیز امکان تقسیم مهاجران هنگ کنگی در صورت رسیدن موج مهاجران، تلفنی گفتگو کرده است.کشورهای عضو گروه «پنج چشم» یعنی استرالیا، بریتانیا، کانادا، نیوزیلند و ایالات متحده آمریکا با یکدیگر هم‌پیمان شده‌اند تا آخرین اطلاعات طبقه بندی شده دربارۀ فعالیت‌های خارجی چین را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

پاسخ چینی ها

یک مقام ارشد وزارت خارجه چین در واکنش به اعلام پذیرش میلیون‌ها شهروند هنگ کنگی در بریتانیا در صورت تصویب «قانون امنیت ملی»، روز چهارشنبه به لندن هشدار داد در امور هنگ کنگ «دخالت» نکند. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه سوم ژوئن (۱۴ خرداد) گفت که پکن در مورد اظهارات دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا به این کشور در مورد «مداخله در امور هنگ کنگ» هشدار داده است. ژائو در یک نشست خبری گفت: «ما به بریتانیا توصیه می‌کنیم که از این رویکرد دست برداشته و ذهنیت جنگ سرد و روحیه استعماری خود را رها کند، واقعیت بازگشت هنگ کنگ [به چین] را به رسمیت بشناسد و به آن احترام بگذاردسخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تأکید بر این که لندن باید «بی‌درنگ» دست از «مداخله» در امور هنگ کنگ و امور داخلی چین بردارد، گفت که در غیر این صورت «دود این رفتار به چشم خود بریتانیا خواهد رفت».دولت بریتانیا، استعمارگر پیشین منطقه هنگ کنگ روز چهارشنبه اعلام کرد در صورت تصویب نهایی قانون بحث‌برانگیز امنیت ملی در چین پذیرای شهروندان هنگ کنگی خواهد بود.

اعلام پذیرش مهاجران

در همین حال بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در مقاله‌ای که روز چهارشنبه در روزنامه تایمز و یک روزنامه دیگر منتشر شد، نوشت که اگر چین قانون امنیت ملی مورد نظر خود را عملی کند، به حدود ۲ و نیم میلیون شهروند هنگ کنگی دیگر به همراه بستگانشان اجازه ورود به خاک کشورش با گذرنامه ویژه را می‌دهد و راه را برای دریافت شهروندی بریتانیا برای آنها باز می‌کند.پیش از این دومینیک راب گفته بود پس از تصویب نهایی قانون امنیت ملی در چین، به حدود ۳۵۰ هزار شهروند هنگ کنگی که دارنده گذرنامه ویژه بریتانیایی‌های خارج از کشور هستند، اجازه اقامت داده خواهد شد.به این ترتیب بریتانیا برای پذیرش و ملیت دادن به حدود ۳ میلیون از ۷ میلیون شهروند منطقه نیمه خودمختار هنگ کنگ اعلام آمادگی کرده است.

گذرنامه ویژه چیست؟

برخی از شهروندان هنگ کنگی نوعی گذرنامه ویژه بریتانیایی دارند که با آنکه نام آن «گذرنامه ملی» است، تنها برای دسته‌ای از افراد ساکن خارج از بریتانیا صادر شده است.مهم‌ترین امتیاز این گذرنامه آن است که به افراد اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به روادید وارد خاک بریتانیا شده و تا ۶ ماه در آنجا اقامت کنند. داشتن این گذرنامه به معنی برخورداری از تمام حقوق شهروندی بریتانیا نیست.بنا بر تصمیم جدید دولت بریتانیا، قرار است اکنون مدت اعتبار این گذرنامه تا ۱۲ ماه افزایش یابد. از این گذشته، اعتبار این گذرنامه پس از سپری شدن یک سال قابل تمدید خواهد بود. بوریس جانسون اکنون می‌گوید دولتش امکانی فراهم خواهد کرد تا دارندگان این گونه گذرنامه‌ها بتوانند درخواست شهروندی هم بدهند.

قانون امنیت ملی

قانون جنجالی «امنیت ملی» که لایحه آن در مجلس چین مطرح و تصویب شده، در صورت اجرایی شدن به وابسته‌تر شدن هنگ کنگ به چین می‌انجامد.هنگ کنگ از سال گذشته برای ماه‌ها صحنه اعتراضات عظیم دموکراسی‌خواهان منتقد سیاست‌های پکن بوده، اعتراضاتی که اغلب به دست نیروهای پلیس سرکوب شده است.جرم‌انگاری تجزیه‌طلبی، براندازی، توهین به سرود ملی چین، تروریسم و مداخلات خارجی از موارد پیش‌بینی شده در این قانون است که به گفته غربی‌ها بهانه چینی‌ها برای محدود ساختن آزادی بیان و ضایع کردن حقوق بشر در هنگ کنگ است.وزیر خارجه بریتانیا از اجرایی شدن این قانون ابراز نگرانی کرده و خواستار آن شده است که این قانون مورد «بررسی مجدد» قرار گیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها