رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 498465

آمریکا در حال رایزنی با اروپاییها برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران است

ساعت24- نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد پیش‌نویس قطعنامه تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران را به کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت داده است تا اطمینان یابد اجازه نخواهند داد در مهرماه، این محدودیت‌ها خاتمه یابد.

کلی کرافت روز جمعه در نشست خبری که در وزارت خارجه آمریکا برگزار شد، در پاسخ به این سوال که چگونه می‌خواهید محدودیت تسلیحاتی ایران را با توجه به مخالفت روسیه دنبال کنید و اینکه آنها معتقدند آمریکا نمی تواند از فرایند ماشه استفاده کند چرا که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده‌اند، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: آمریکا در وهله نخست تمامی گزینه‌های دیپلماتیک را برای اطمینان از تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران امتحان می‌کند. وظیفه من این است که اطمینان دهم این تمدید ممنوعیت تسلیحاتی اتفاق افتد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: از این رو، من با وزیر خارجه، برایان هوک همکاری نزدیکی دارم تا این محدودیت، تجدید شود. آنچه که به مردم می‌گویم این است که در هجدهم اکتبر(۲۷ مهرماه) همانگونه که وزیر خارجه می‌گوید، آیا می‌خواهیم روسیه به ایران سلاح بفروشد؟ اگر ممنوعیت تسلیحاتی را تمدید نکنیم، آیا می‌خواهیم چین یا هرکسی دیگر به ایران سلاح فراهم سازد یا بفروشد؟

کرافت اضافه کرد: من تاکید می‌کنم که روسیه و چین باید به اجماع جهانی علیه رفتار ایران بپیوندند. این نه تنها به مردم ایران بلکه به مردم خاورمیانه هم مربوط است. ما باید درباره عواقب پیامدهای ناخواسته این مساله فکر کنیم. کاملا وظیفه ما است که از همه گزینه‌ها برای اطمینان یافتن از اینکه ممنوعیت تسلیحاتی ایران که از سوی سازمان ملل متحد اعمال شده است، تمدید شود.

وی با تکرار ادعای ناپذیرفته شده مقامات دولت ترامپ مبنی بر اینکه هنوز در برجام مشارکت دارند، گفت: هرکسی که بتواند قطعنامه ۲۲۳۱ را بخواند روشن است که آمریکا همچنان حق ابتکار تجدید مکانیسم ماشه را درباره ممنوعیت تسلیحاتی دارد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که قصد دارید چه زمانی پیش‌نویس قطعنامه مدنظر خود را درباره تمدید ممنوعیت تسلیحاتی علیه ایران به گردش درآورید، اظهار کرد: ما پیش‌نویس این قطعنامه را در اختیار انگلیس، فرانسه، آلمان و فکر کنم استونی و روسیه قرار داده‌ایم.

کرافت ادامه داد: تقریبا به زودی آن را در اختیار همه ۱۵ عضو شورای امنیت قرار می‌دهیم اما تلاش داریم که با دقت کار کنیم تا برای ۱۸ اکتبر آمادگی داشته باشیم. ما با اعضای مختلف شورای امنیت درحال صحبت هستیم.

وی اضافه کرد: پیش از آنکه قطعنامه را در اختیار همه اعضای شورای امنیت قرار دهیم، می‌خواهم مطمئن شوم که هرکسی بداند متعهد هستیم تا شورای امنیت اجازه ندهد این ممنوعیت در اکتبر خاتمه یابد. بنابراین آنها باید تاکید و تعهد سرسختانه مرا به مردم ایران و منطقه درک کنند و فکر می کنم آنها وقتی که بتوانند پیش‌نویس ممنوعیت تسلیحاتی را ببینند، بهتر درک کنند.

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بخشی از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام است، ممنوعیت خرید و فروش سلاح‌های متعارف از یا به ایران در ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد.
دولت ترامپ که در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور رسمی اعلام کرد به مشارکت خود در این توافقنامه خاتمه می‌دهد اما مایک پمپئو پس از ۲ سال و بازگرداندن تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران، مدعی شده است که هنوز بخشی از این توافق هستند.

ادعایی که با مخالفت جدی روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت و برجام روبرو شده است و این تفسیر را مضحک و گمراه‌کننده دانسته‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها