رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 498478

حمله نظامیان به ترامپ

ساعت24-مجموعه‌ای از مقام‌های نظامی رده بالای سابق و فعلی آمریکا واکنشها و عملکرد دونالد ترامپ در قبال اعتراضات روزهای اخیر در واکنش به مرگ جورج فلوید سیاهپوست به دست پلیس این کشور را محکوم کردند.

به گزارش پایگاه هیل، روز جمعه ۸۹ مقام نظامی رده بالای سابق آمریکا شامل چند وزیر دفاع سابق نظیر لئون پانه‌تا، چاک هاگل و اش کارتر در یک مقاله تصریح ساختند که تهدیدات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به فرستادن سربازان ارتش برای سرکوب معترضان "زنگ خطر را برای آنها به صدا در آورده است".

آنها نوشتند: ما به عنوان رهبران سابق در وزارت دفاع اعم از رهبران بخشهای نظامی و غیرنظامی، جمهوریخواه، دموکرات و مستقل به هنگام شروع به کار در سمت خود همچون رئیس جمهور و همه اعضای ارتش سوگند پشتیبانی و دفاع از قانون اساسی آمریکا را یاد کردیم. اینطور که رئیس جمهور فعلی به سوگندش با تهدید به دستور به ارتش برای نقض حقوق هموطنان آمریکایی خود خیانت کرده، زنگ خطر را برای ما به صدا در آورده است.

این مقاله بعد از آن در روزنامه واشنگتن پست انتشار پیدا کرد که ۲۸۰ تن از رهبران نظامی و دیپلماتهای ارشد سابق با امضای نامه‌ای به ترامپ از بابت تهدیدش به استفاده از نیروهای نظامی برای متفرق کردن معترضان تاختند.

آنها در این نامه که نخستین بار در نشریه فارن پالسی گزارش شد، تصریح کردند: بسیاری از ما در سراسر جهان از جمله در مناطق جنگی خدمت کرده و به عنوان دیپلمات و افسران نظامی کنار یکدیگر برای پیشبرد منافع و ارزشهای آمریکا تلاش کرده‌ایم. ارتش آمریکا به هیچ وجه نباید برای برخورد با شهروندان آمریکایی که مشغول استفاده از حقشان بر طبق قانون اساسی برای آزادی بیان، هر چقدر هم ناخوشایند برای عده‌ای، هستند، به کار گرفته شود.

هر دو بیانیه بعد از نوشتن یک مطلب جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا در سرزنش عملکرد ترامپ در قبال اعتراضات دوشنبه شب در واشنگتن دی.سی و شهرهای دیگر مطرح شدند؛ مطلبی که ظاهرا راه را برای مطرح شدن سیلی از بیانیه‌ها علیه ترامپ باز کرده است.

ماتیس در مطلبش که از سوی رسانه آتلانتیک انتشار یافت، عنوان کرد: وقتی که من حدود ۵۰ سال پیش به ارتش پیوستم سوگند یاد کردم که از قانون اساسی دفاع و حمایت کنم. هرگز خوابش را هم نمیدیدم که سربازانی که همان سوگند را خورده‌اند دستور پیدا کنند که تحت هر شرایطی حقوق شهروندان کشورشان بر طبق قانون اساسی را نقض کنند تا صرفا فرمانده منتخب کل قوای آمریکا بتواند به شکلی عجیب با رهبران نظامی در کنارش عکس بگیرد!

این در حالی است که مایک مولن، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا هم به نوبه خود در مطلبی چند روز پیش عنوان کرد: مشاهده اقدامات خشونت آمیز و زورمندانه اعضای گارد ملی آمریکا برای باز کردن مسیری مناسب در میدان لافایت به منظور تسهیل دیدار رئیس جمهور، او را منزجر ساخته است.

مولن هم در مطلب خود که در آتلانتیک انتشار یافت، تصریح کرد: من تا به امروز میلی به صحبت در خصوص مسائل پیرامون رهبری رئیس جمهور ترامپ نداشتم اما ما به اوج بحران رسیده‌ایم و رخدادهای چند هفته گذشته دیگر جایی برای تداوم سکوت باقی نمی‌گذارد.

او در ادامه مطلبش تصریح کرد: من معتقد نیستم که شرایط موجود در خیابانهای ما هر چقدر هم که بد هستند در سطحی باشد که اتکای سنگین به قوای نظامی را توجیه کند. مطمئنا ما هنوز به آستانه ضرورت اعمال بندهای قانون شورش نرسیده‌ایم.

جان کلی، رئیس دفتر سابق کاخ سفید نیز روز جمعه عنوان کرد، با ماتیس موافق بوده و اعتقاد دارد که "ما واقعا لازم است که به عقب برگشته و دقیقتر به کسی که برای ریاست جمهوری انتخاب کرده‌ایم، نگاه کنیم".

کلی که قبلا وزیر امنیت داخلی در دولت ترامپ بوده در یک مصاحبه در پاسخ به اینکه چه توصیه‌ای ممکن بوده در خصوص مساله پاکسازی معترضان از خیابانها ارائه دهد، گفت که ابتدا اختیار قانونی کاخ سفید برای اقدام در این خصوص و اینکه اصلا چنین کاری برای آمریکا خوب است را بررسی می‌کند.

او تاکید کرد: من استدلال می‌کردم که نتیجه نهایی این کار قابل پیش بینی است. هیات منصفه هنوز دارد به پرتاب گاز اشک آور و کسانی که مضروب شده‌اند نگاه می‌کند اما من با اینکار مخالفت می‌کردم و توصیه میکردم که چنین کاری صورت نگیرد.

از جمله دیگر روسای سابق پنتاگون که توسل به تدابیر نظامی برای کنترل جمعیت معترضان را محکوم کردند، عبارتند از ویلیام پری، وزیر دفاع اسبق در دولت بیل کلینتون. او در توئیتی نوشت: من از رفتار تاسف برانگیز رئیس جمهور و همچنین مارک اسپر، وزیر دفاع کشور ما در تهدید به استفاده از نظامیان آمریکایی برای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیزی که حقوقشان بر طبق قانون اساسی را به کار میگیرند، برآشفته شده‌ام. این یک زمان بسیار شرم آور برای ملت ما است.

در عین حال دریاددار بازنشسته، ویلیام مک ریون، که در زمان عملیات ارتش آمریکا برای کشتن اسامه بن لادن رئیس فرماندهی عملیاتهای ویژه آمریکا بوده، اظهار کرد: هیچ نکته درست اخلاقی در اقدام ترامپ در پاکسازی میدان لافایت وجود ندارد.

مک ریون در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی تاکید کرد: من خوشحال شدم از این که ماتیس و مایک مولن و جان کلی قدم جلو گذاشته و از اصول ارتش آمریکا که ما آنها را می‌دانیم حمایت کردند. من از بلند شدن این صداها در مخالفت با وجود پتانسیل اجرای قانون شورش خرسند شده‌ام.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها