رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502013

جهانگیری: اشتباه است که فکر کنیم میخواهیم برای صادر کننده واقعی کشور پرونده سازی کنیم/ نمیخواهم درباره مقصر صحبت کنم اما ...

ساعت24-معاون اول رئیس جمهوری از صنعتگران کشور خواست تا در این شرایط دشوار کشور مردانه به صحنه بیایند و صادرات انجام دهند و ارز آن را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، صبح سه‌شنبه در مراسمی که به مناسبت روز ملی صنعت، معدن و تجارت در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه در مقابله با ویروس کرونا و همچنین تحریم های ظالمانه علیه کشور همانطور که تاکنون مردانه و سرفرازانه اقدام کردیم، از امروز به بعد نیز اقدام خواهیم کرد، افزود: امروز کشور در ایام سختی قرار دارد؛ از یک طرف با تحریم های ظالمانه و غیر انسانی آمریکا مواجهیم و از طرف دیگر یا یک ویروس نوظهور که در دنیا همه گیر شده و همه بخشهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دنیا را مورد تاثیر قرار داده، مواجهیم.

>>> بیشتر بخوانید

جهانگیری: آمریکا برای فروپاشی اقتصاد ایران برنامه‌ریزی کرده بود و شکست خورد

وی با اشاره به تاثیر عوامل محیطی بر توسعه صنعتی و اقتصادی گفت: در توسعه صنعتی و فراتر از آن یعنی توسعه اقتصادی علاوه بر سیاست های که مختص توسعه صنعتی است، محیط پیرامون اثر گذار اصلی است؛ این محیط است که حتی تعیین می‌کند که ما در دوره ای از زمان چگونه سیاست های صنعتی و اقتصادی خود را پیش بگیریم. سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی و بطور خاص سیاست های خارجی عاملی تعیین در سیاست های صنعتی و اقتصادی است.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به تجربیات کشورهای مختلف در سیاست گذاری های اقتصادی گفت: با نگاه به تجربه کشورهای موفق می‌بینیم که در دوران بعد از جنگ جهانی دوم، برخی کشورها توسعه صادرات و برخی دیگر کنترل و جایگزینی واردات را به عنوان سیاست اصلی خود در زمینه اقتصاد انتخاب کردند. امروز ایران نه در دوران توسعه صادرات و نه در دوران جایگزینی واردات است، بلکه در دورانی هستیم که باید سهم و جایگاه خود را در دنیا تعیین کنیم.

در سال ۹۲ شاخص‌های اقتصادی در وضعیت خوبی نبود

جهانگیری افزود: دولت در سال ۹۲ سیاست گذاری که انجام داد، سیاست گذاری بر مبنای شناسایی اولویت های کشور بود. در سال ۹۲ با اینکه شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ‌های تورم و رشد اقتصادی در وضعیت خوبی نبود و اینکه تحریم‌های شورای امنیت و سازمان ملل روی دوش کشور بود، مردم باور کردند و امیدوار شدند که این مجموعه قادر است کشور را به جلو پیش ببرد که این امیدواری بیش از سایر عوامل بر شاخص ها تاثیر گذاشت و به همین دلیل شاهد بودیم که پیش از شکل‌گیری تیم و انجام اقدامات همه شاخص های اقتصادی رو به بهبودی حرکت کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به سیاست های اعلام شده و عملکرد دولت در دور اول، می‌شود گفت که در سال ۹۶ کارنامه دولت در انظار مردم قرار گرفت و حدود ۲۴ میلیون نفر از مردم پای آن کارنامه مهر تائید زدند و این کارنامه را به عنوان یک سرمایه برای ادامه برنامه در دور دوم داشتیم.

وی ادامه داد: به دنبال سیاست گذاری دولت یازدهم که مبتنی بر شتاب پیدا کردن رشد و توسعه کشور بود و در این دوره بخش خصوصی میدان دار سیاست خارجی شده بود، اصلاح جدی برخی ساختارها از جمله ساختار نظام بانکی در دستور کار دولت قرار گرفت، اما شرایط ما از نظر بین‌المللی عوض شد؛ الان نمی‌خواهم در باره اینکه چه کسی مقصر بود و زمینه های این کار در داخل و خارج چه بود صحبت کنم چون گاهی اوقات ورود به این بحث به معنای این‌است که می‌خواهیم آمریکایی‌ها را تبرئه کنیم.

آمریکایی‌ها می‌گفتند ایران ۴۰ سالگی خود را نمی‌بیند

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در دوره دوم دولت تدبیر و امید تحریم های سنگینی وضع کردند؛ این تحریم ها به گونه ای طراحی شده بود که در ابتدا می‌گفتند ایران۴۰ سالگی خود را نمی‌بیند و بعدها که مایوس شدند، گفتند که اقتصاد از هم می‌پاشد؛ ما باید متناسب با این شرایط سیاست های خود را تغییر می‌دادیم؛ چراکه سیاست گذار و مدیر عاقل و دلسوز کسی است که ببیند طراحی که انجام شده چیست و متناسب با آن سیاست‌هایی وضع کند. سیاست‌های مادر این دوره مبتنی بر این شد که در مقابل فشار های خارجی تحریم باید مقاومت کنیم و باید ساز وکاری ایجاد کنیم که تاب آوری ملت بالا رود و معیشت مردم آسیب نبیند و لذا سیاست شتاب بخشی به روند توسعه به سیاست مقاومت و افزایش تاب آوری تبدیل شد.

جهانگیری بابیان اینکه آمریکایی های تلقی شان از اعمال تحریم ها، جنگ اقتصادی با ایران بود، ادامه‌داد: در این جنگ نفت ما را به عنوان مهمترین منبع درآمدی کشور مورد هدف قرار دادند، این در حالیست که در اوج تحریم های سازمان ملل ما مجوز صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت را داشتیم؛ آنها پس از اعمال محدودیت برای فروش نفت ایران، جلوی مبادلات بانکی با ایران را گرفتند و سپس روی حمل و نقل فشار آوردند و در نتیجه این فشارها این شد که صادرات غیر نفتی ما به همت صادر کنندگان کشور افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه امروز صادر کنندگان و وارد کنندگان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی با آمریکا هستند و باید قدر آنها را بدانیم، خاطر نشان کرد: اشتباه است که فکر کنیم می‌خواهیم برای صادر کننده واقعی کشور پرونده سازی کنیم.

تحریم و کرونا بودجه کشور را تحت تاثیر قرار داده است

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به شیوع ویروس کرونا در دنیا از اواخر سال ۱۳۹۸ گفت: از اسفند ۹۸ در کنار تحریم موضوعی دیگر به نام کرونا اضافه شد که کل دنیا را درگیر خود کرد و به گفته سازمان‌های بین‌المللی بزرگترین رکود اقتصادی بعداز دهه ۳۰ با شیوع کرونا در دنیا رخ داده است؛ در همین زمینه صنعتگران باید در محاسبات خود به این موضوع توجه بسیار کنند.

جهانگیری اظهار کرد: در مقطع فعلی تمرکز ما بر سه موضوع است؛ اول اینکه سلامت مردم آسیب نبیند. دومین موضوع و تمرکز دولت معیشت مردم است؛ ما مجبوریم سیاست هایی را وضع کنیم تا اطمینان یابیم زندگی طبقات پایین جامعه از حداقل هایی برخوردار است.

وی سومین اولویت کشور را توجه به بودجه عنوان کرد و گفت: تحریم و کرونا بودجه کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ برای تامین کسری بودجه باید بگونه ای برنامه ریزی کنیم که پایه پولی و تورم و نقدینگی افزایش نیابد.

معاون اول رئیس جمهوری بابیان اینکه دولت ایران به معنای حاکمیت ایران دولت ثروتمندی است، اظهار کرد: مهم این است که بتوانیم این دارایی‌ها را مولد سازی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

جهانگیری در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اینکه بخش صنعت کشور با شیوع کرونا عالی درخشید، خاطر نشان کرد: من در روزهای نخست شیوع کرونا با تمام وجود در برابر کادر درمان کشور احساس شرمندگی می‌کردم که چگونه می‌خواهند بدون در اختیار داشتن تجهیزات کافی به بیمارستان ها بروند اما صنعتگران کشور در حد معجزه کار کردند و بگونه ای عمل کردند که امروز علاوه بر تامین نیازهای داخل، به صادرات رسیده‌ایم.

یکی از فشارهای تحریم و کرونا مسأله نیاز ارزی است

وی افزود: امروز مهمترین انتظارات ما از بخش صنعت این است که همچنان تامین نیاز های بخش درمان و همچنین حفظ سلامتی کارکنان این بخش را در دستور کار خود قرار دهد و موضوع استفاده از ماسک که رهبری و رئیس جمهوری بر آن تاکید کردند باید مورد توجه قرار بگیرد. انتظار دیگری که از بخش صنعت وجود دارد کمک به کشور در زمینه تامین نیاز ارزی است. یکی از فشارهای تحریم و کرونا مسأله نیاز ارزی است؛ تامین ارز کشور الان که فشار سنگینی بر بخش نفت وجود دارد، بر عهده صنعتگران است. کشور از صنعتگران در این شرایط دشوار انتظار دارد که مردانه به صحنه بیایند و صادرات انجام دهند و ارز آن را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین بابیان اینکه موضوع تولید داخلی بسیار جدی است، اظهار کرد: تحریم و کرونا باعث شده تا واردات دو هزار و ششصد قلم تعرفه ممنوع شود؛ بر اساس قانون دولت اجازه ندارد واردات کالایی را ممنوع کند. اما در این شرایط با اختیاری که به وزیر صمت داده شده، این تصمیمات اتخاذ شده است؛ این تصمیم از یک طرف سیاست گذاری اداری است و ممکن است عده ای نسبت به آن انتقاد داشته باشند، اما از طرف دیگر فرصتی برای صنعتگران کشور ایجاد کرده‌است و برای صنعتگران فرصتی برای تولید و عرضه کالا است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه صنعتگران می‌توانند به ساخت داخل تکیه کنند، خاطر نشان کرد: امروز حتی برای اجرای یک فاز پارس جنوبی می‌توان به شرکت‌های داخلی تکیه کرد. امروز ایران تبدیل به کشوری توانمند در صنعت شده است و صنعتگران ایران امروز خدمات فنی و مهندسی خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه در سال ۹۱ کشور صد میلیارد دلار درآمد نفت داشته، سال قبل این درآمد ۸ میلیارد دلار بوده و امسال نیز کمتر می‌شود، اظهار کرد: از همه صنعتگران می‌خواهم که اظهار نظر و دولت را نقد کنند و هر اشکالی که می‌خواهند از دولت بگیرند، اما به‌عنوان یک انسان منصف شرایط کشور را نیز در نظر بگیرند؛ با توجه به این شرایط در هر زمینه ای که لازم بود دولت را راهنمایی کنند.

مقامات هوانوردی ویتنام از ممنوعیت پرواز خلبانان پاکستانی در این کشور تا اطلاع ثانوی خبر دادند.

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، مقامات هوانوردی ویتنام از ممنوعیت پرواز خلبانان پاکستانی در این کشور تا اطلاع ثانوی خبر دادند.

این تصمیم دولت ویتنام در پی اعلام مقامات پاکستانی در مورد اخذ مجوزهای جعلی از سوی برخی خلبانان فعال این کشور در خطوط هوایی و بروز برخی نگرانی‌ها از وجود این خلبانان در خطوط هوایی ویتنام اتخاذ شده است.

حساسیت و نگرانی سازمان‌های بین‌المللی زمانی برانگیخته شد که موضوع فعالیت 150 خلبان با مدارک و مجوزهای جعلی در خطوط هواپیمایی ملی پاکستان توسط «غلام سرورخان» وزیر امور هوانوردی این کشور اعلام شد.

هفته گذشته نیز انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی «IATA» در مورد وجود اشتباه و خطا در ارائه مجوزهای هوانوردی و مشکلات امنیتی متعاقب آن به سازمان‌های تنظیم مقررات هوانوردی کشورهای عضو هشدار داده بود.

مقامات پاکستانی از اثبات جعلی بودن مدارک و مجوزهای پروازی 28 خلبان خطوط هوایی این کشور خبر داده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها