رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502169

درآمد صادرات نفت کمتر از 8 میلیارد دلار

نباید منتظر کاهش قیمت دلار باشیم

ساعت 24 - درحالی که قیمت هردلار امریکا از 20 هزار تومان عبور کرده و این افزایش قیمت دلار راه صعود قیمت سکه را نیز هموار کرده است و برایند این رفتار افزایشی منجر به پدیدار شدن مارپیچ تورم قیمت دلار و کالاها شده است اکنون این پرسش وجود دارد که آیا می توان انتظار داشت قیمت دلار کاهش یابد؟

دلار
dir="RTL">واقعیت این است که اطلاعات و آمارهای ارایه شده از سوی مدیران ارشد دولت که اینجا و آنجا به دلایل گوناگون به زبان می آورند چشم انداز روشنی از کاهش قیمت دلار دست کم در کوتاه مدت را نشان نمی دهد. به طور مثال یک مقام ارشد دولت در روزصنعت ومعدن گفته است : " هر سیاست و برنامه دولت را که می خواهید نقد کنید اما به عنوان یک انسان منصف شرایط امروز را با گذشته درنظر بگیرید که درآمدهای نفتی کشور در سال 91 بالغ بر 100 میلیارد دلار بود و این در حالی است که این درآمدها در سال گذشته به 8 میلیارد دلار رسید و قطعاً‌ سال جاری میزان درآمدها از پارسال نیز کمتر خواهد بود. دولت قطعاً‌ نقدهای سازنده و دلسوزانه را مورد استفاده قرار خواهد داد."

درحالی که دولت در بودجه 1399 فقط 14 میلیارد دلار با نرخ ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی پیش بینی کرده بود حالا که درامد صادرات نفت کمتر از 8 میلیارددلار است معلوم نیست که بقیه ارز های مورد نیاز برای بخش های دفاع و امنیت و بهداشت و دارو از کجا باید تامین شود؟ از طرف دیگر خبرها وگزارش های پرشماری از نصف شدن صادرات غیر نفتی در بهار امسال منتشر شده است که بر ابعاد پیچیده تامین ارز می افزاید. کاهش قطعی صادرات پتروشیمی ایران است که گفته می شود به دلیل کاهش رشد اقتصادی در چین به عنوان مهمترین خریدار این فراورده ها ونیز برخی کشورها ی جنوب شرقی اسیا ، نیز به عنوان یکی از بدترین اتفاق هایی که در حال جریان است بر وخامت تامین ارز اضافه کرده است.

لاغر کردن تقاضا

از طرف ئیگر اقتصاد ایران برای گردش طبیعی خود نیاز به واردات انوع کالاهی واسطه ای و ومواد اولیه وحتی کالاهای مصرفی دارد تا بازار تنظیم شود ونیز چرخ کارخانه ها از حرکت باز نایستد.آایا می توان راههایی برای لاغر تر کردن بخش تقاضای ارز پیدا کرد. البته که دولت می تواند با دستورهای تند و با دستورهای شدید تقاضای ارز را کنترل کند اما باید پیامد آن که رکود بیشتر است را نیز قبول کند که معلوم نیست بشود این کار رابه آسانی انجام داد

نتیجه

برایند کاهش توانایی ایران در تامین ارز برای سال 1399 و نیز تاب آوری پایین اقتصادایران برای کاهش تقاضای ارز به دلیل فرار از رکود شدید این است که به قیمت ارزهای معتبر از جمله دلارفشار وارد شود. میل به افزایش نرخ تبدیل دلار به ریال در چنین وضعیتی را نمی توان انکار کرد بنابراین انتظار کاهش قیمت دلار در صورت ادامه این وضعیت انتظاری عاقلانه نیست. اما دلار در کجا باید بایستد ؟ این چیزی است که نمی توان هیچ جواب قاطعی برای آن یافت و حتی نمی توان انتظارداشت مسیر حرکت قیمت دلار به سمت پایین باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها