رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 502434

اقتصاددان ایرانی ؛همتی به جای پیام اینستاگرامی آمارها را منتشر کند

چرا نباید ریال نگه داشت

ساعت 24 -آقای همتی به جای اطلاع رسانی قطره ای از آمارهای مورد نیاز تحلیلگران و ذینفعان که پیش ازاین هرماه منتشر می شد آنها را در پیامهای اینستاگرامی منتشر می کند و مردم در تاریکی راه می روند چون به آمار دسترسی ندارند.

پویا

-"شاید ایشان بگوید رییس من اجازه نمی دهد آمارها را منتشر کنم اما وظیفه او این است که با رییس خود چانه زنی کرده و اورا متقاعد کند که باید آمارها بهنگام منتشر شود همانطور که توانست از مردان سیاست اجازه بگیرد اختیار حراج اوراق مشارکت را از وزارت اقتصاد به بانک مرکزی منتقل کند. وقتی آقای همتی امارها را منتشر نمی کند و در مقابل پرسش ها و ابهامها در باره یک موضوع مشخص درباره موضوع دیگری آمار می دهد عدم شفافیت ایجاد می شود و علاقمندان مشکوک می شوند که چرا امارهای خواسته شده ارایه نمی شود. به طور مثال در حالی که این روزها موضوع و پرسش این است که میزان رشد پایه پولی در ماههای اخیر چقدر است آقای همتی آمار رشد نقدینگی را می دهد آن هم بدون اینکه شروع و پایان دوره رشد را به طور واضخ توضیح دهد. اگر امارها سروقت منتشر شود بازار ها نیز ارامش پیدا می کنند و قطع و یقین در تحلیل ها جای گمانه زنی ها را می گیرد. "

آنچه دربالا خواندید حرفهای تازه پویا ناظران اقتصاددان جوان ایران است. او در دو- سه سال اخیر درکنار تدریس و پژوهش های علمی – اقتصادی در وسط میدان مناظره نیز ایستاده و صریح و بدون لکنت زبان و بدون ترس وهراس از اینکه شاید امتیازی از اوگرفته شود یا امتیازی به او داده نشود حرفهایش را با ساده ترین بیان به شهروندان منتقل می کند.

ناظران با ظرافت تمام از اینکه به وی و سایر اقتصاددانانی که به بانک مرکزی هشدار می دهند اجازه داده نشود رشد پایه پولی منجر به تورم سه رقمی شود اتهام می زنند که بازارها را از تعادل خارج می کنند و شاید موجب برخی دشواری ها شوند می گوید، تحلیلگران بازارها پس از چند ماه از آمارها و اطلاعات با خبر شده و با تحلیل این داده ها برخی نکات رایاد آور می شوند وبازیگران در بازارها به جای اینکه به حرف تحلیلیگران گوش کنند به رفتار و تصمیم های سیاستگذاران توجه می کنند و عامل تحول در بازارها سیاستگذان هستند نه تحلیل گران. بنابر این سانسور کردن تحلیل های اقتصادی بازارها را درست نمی کند و این انتظارات وواقعیت هاست که بازارها را شکل می دهد. به طور مثال درروزی که قیمت هردلار 20500 تومان بود بازیگران بازارها آگاه شدند قرار است افزایش 2درصدی در نرخ سود بین بانکی رخ دهد و به همین دیل دلا دردو روز 1000 تومان کاهش پیدا کرد.

چرا ریال نگه نداریم

ناظران گفت وقتی رشد پایه پولی به شکل های گوناگون و با ظاهر سازی ها مثلا برداشت از منابع صندوق توسعه از سوی دولت و فروش آن به بانک مرکزی و قرار دادن منابع دریافت شده در متغیر دارایی های خارجی قرار می گیرد درحالی که منابع واقعی نیستند در حقیقت رشد پایه پولی به حساب می اید و این مساله ای است که باید توجه کنیم و بدانیم این همان همان نقدینگی است به شکل دیگر. این یک صحنه سازی حسابداری به حساب می اید و تفاوتی با آفرینش نقدینگی ندارد. علاوه بر این وقتی دولت برای پرداخت حقوق کارکناتش چک می کشد و بانک مرکزی با اینکه می داند در مقابل این چک پوی در حساب دولت نیست اما چک را به حساب کارمندان دولت پاس می کند یعنی نقدینگی ایجاد می کند. رشد شتابان نقدینگی یعنی اینکه ارزش دارایی ها مثل سهام ، سکه ودلار نیز با شتاب بالا می روند درچنین شرایطی چرا باید مردم به ویژه کسانی که ازتحولات بازارخبر ندارند و نیز توانایی تشخیص ندارند ریال نگهدارند و شاهد بی ارزش شدن سریع پس اندازشان شوند.

چگون ونزوئلایی نشویم

اگر می خواهیم به سمت ونزوئلایی شدن پیش نرویم و شاهد تورم سه رقمی نباشیم باید جلوی رشد شتاباننقدینگی به شکل های گوناگون را بگیریم. یکی از راههای دور شدن از مسیر ونزوئلایی شدن این است که دولت بتواند هر هفته 5هزار میلیارد تومان اوراق حراج شده را بفروشد که البته کار اسانی نیست و به هماهنگی بالای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیاز دارد. علاوه براین برای اینکه این بازار شکل واقعی بگیردباید بازار ثانویه شکل گیرد تا این اوراق به وسیله نهادها و افراد در جایی غیر از خریداران اولیه داد و ستد شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها