رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503320

چین مشکلات با آمریکا را بیسابقه توصیف کرد

ساعت 24- «وانگ یی» وزیر خارجه چین مشکلات کشورش با آمریکا را «بی سابقه» توصیف کرد و گفت که روابط چین و آمریکا درگیر بیشترین چالش ها در ۴ دهه گذشته شده است.

laquo;وانگ یی» که روز پنجشنبه از پکن به صورت ویدیو کنفرانس در اتاق فکر چین و آمریکا سخنرانی کرد افزود: ما جدی ترین چالش ها را در رابطه با آمریکا در چهل سال گذشته شاهد هستیم اما سیاست پکن برای مصالحه و بهبود روابط با آمریکا تغییری نکرده است.

وزیر خارجه چین از جمله مقام هایی است که بارها در این مورد اظهار نظر کرده و بر کاهش اختلافات در ماه های گذشته تاکید کرده و همچنان خواستار بهبود مناسبات است.

او گفت که جهان نباید تنها سیاه و یا تنها سفید باشد اختلافات نظام نباید به مجموع صفر منجر شود چین نمی خواهد و نمی تواند به یک آمریکای دیگر تبدیل شود.

وانگ یی اظهار داشت گفته ها درباره این که موفقیت چین سبب شوک و تهدید غرب می شود، واقعیت ندارد و نیز برای چین قابل پذیرش نیست چین با تمدن پنج هزار ساله اش هرگز ژن تجاوزگر و انبساطی نداشته است چین مدل های خارجی را کپی و مدل های خود را صادر نمی کند و هرگز از کشورهای دیگر نمی خواهد که شیوه های چین را کپی کنند.

وزیر خارجه چین تاکید کرد: از زمان اجرای سیاست درهای باز و اصلاحات، چین تجارب مفیدی از کشورهای توسعه یافته آموخته است به همین شکل، برخی از شیوه های موفق چین برای بسیاری کشورها در حل مشکلات کنونی نقش روشنگرانه دارد در این دنیای رنگارنگ، با وجود این که چین و ایالات متحده سیستم های اجتماعی مختلفی دارند، اما می توانند در کنار هم حرکت کنند و با یکدیگر همزیستی داشته باشند.

وی ادامه داد: چین و آمریکا نباید به دنبال اصلاح یکدیگر باشند بلکه باید مشترکا راه هایی را برای همزیستی مسالمت آمیز نظام ها و تمدن های مختلف کشف کنند.

وانگ «سوسیالیسم با ویژگی چین» را نیاز و انتخاب مردم چین عنوان کرد و گفت: نظرسنجی ها که نهادهای بین المللی مربوط انجام داده اند، نشان می دهد که پشتیبانی مردم چین از حزب و دولت خود در مقام اول در سراسر جهان قرار دارد هیچ نیرویی واجد تکذیب راه های انتخاب شده کشورهای دیگر نیست و هیچ کشوری بر اساس تمایل دیگران نظام خود را اصلاح نخواهد کرد این که نظام و راه درست یا نادرست است، باید از سوی مردم آن کشور تصمیم گیری شود.

این مقام بلند پایه چین وضعیت مناسبات با آمریکا را به دلیل وجود چالش های بی سابقه هشدار دهنده توصیف کرد اما خواستار مصالحه طرفین شد و گفت که سیاست پکن در قبال واشنگتن تغییری نکرده است و صادقانه در مسیر بهبود روابط تلاش می کند.

وانگ گفت: ما باید بتوانیم برای جلوگیری از افزایش تنش ها گفت و گو کنیم چین برای چنین گفت و گوهایی البته اگر آمریکا آمادگی داشته باشد آماده است تنها با از سرگیری گفت و گوها و انجام رایزنی هاست که می توانیم سوء قضاوت ها را از میان برداریم و به اشتباهات پایان دهیم.

وزیر خارجه چین برای رسیدن به این هدف پیشنهاد کرد که سه فهرست میان دو کشور تهیه شود اول آنکه طرفین فهرستی برای مسایل دوجانبه و جهانی تهیه و روی آن کار کنند فهرست دوم شامل جزییات اختلافات و مسایل فیمابین برای گفت و گو است و فهرست سوم موضوعاتی را در بر می گیرد که لاینحل است.

وانگ یی تاکید کرد که تنها در چنین صورتی است که می توان خسارات به روابط را به حداقل رساند منازعات را مدیریت کرد و با روحیه سازندگی اختلافات را کاهش داد.

وزیر خارجه چین گفت که کشورش آماده است تا درباره مهار ویروس کرونا از جمله تهیه واکسن با آمریکا همکاری کرده و تجربیاتش را با این کشور مبادله کند.

وی همزمان از آمریکا خواست بی درنگ از سیاسی کردن اپیدمی و انگ زدن به بهانه ویروس دست بکشد و به اتفاق چین به همکاری جهانی در مقابله با کرونا کمک کند و جان های بیشتری را نجات دهد و نیز مسئولیت جهانی شایسته ای را به عنوان کشور بزرگ برعهده بگیرد.

روابط دو کشور پس از شیوع کرونا پر تنش دنبال شده است دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اوایل این هفته در توییتی اعلام کرد که چین خسارات سنگینی متوجه آمریکا و جهان کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها