رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503923

رفتار نمایندگان جدید با وزرای روحانی تغییر میکند؟/توهین به دولتمردان حرام شرعی است/مردم درگیری نمی خواهند

ساعت 24-عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره تعامل دولت و مجلس گفت: مردم درگیری نمی خواهند و از درگیری گریزان هستند و انتظار دارند مجلس انقلابی یازدهم مشکلات را حل کند.

محسن علیزاده، با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم گفت: فرمایشات رهبری عینا تکرار همان فرمایشاتی بود که در شروع به کار مجلس دهم خطاب به نمایندگان فرمودند و در آن تاکید کردند که با تقابل نمی‌توان کار انجام داد و باید در یک چارچوب سازنده و فضای دوستانه و برادرانه و تعامل بین سه قوه مسائل مردم رسیدگی شود. ایشان در همان زمان هم اولویت‌ها را ترسیم کردند و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی و فرهنگی را مسائل اصلی و دارای اولویت دانستند.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس با اشاره به ابزارهای نظارتی مجلس گفت: درست است که نمایندگان ابزارهایی مثل تذکر، سئوال و استیضاح را در اختیار دارند اما از ابزار نظارتی خود باید در جاهایی استفاده کنند که دولت نتوانسته کنترل کند. در واقع باید به دولت در حوزه نظارتی کمک کنیم.

علیزاده با بیان اینکه در یک فضای سازنده و با تعامل و با روی گشاده با دیگر نهادها از جمله دولت رفتار کنیم، گفت: مردم درگیری نمی خواهند و از درگیری گریزان هستند و انتظار دارند مجلس انقلابی یازدهم مشکلات را حل کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مردم باید به مسائل اصلی کشور مثل اقتصاد و معیشت بپردازند، گفت: اگر ما وزیر راه و شهرسازی را استیضاح کنیم، آیا مشکل مسکن مردم حل خواهد شد یا با استیضاح وزیر اقتصاد، مشکلات این حوزه حل می‌شود.

وی با اشاره برخی اخبار منتشر شده از مجلس درباره طرح سوال از رییس جمهوری گفت: باید توجه داشته باشیم که رویکرد تقابلی مشکلات را دوچندان می‌کند و نمایندگان مردم که لقب انقلابی هم به خود داده‌اند باید کمک کنند در یک فضای دوستانه و برادرانه کارها در تعامل با دولت جلو برود.

بیانات رهبر انقلاب را سرلوحه کار قرار می‌دهیم

رحمت اله فیروزی پوربادی، با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان، تاکید و توصیه ایشان بر پرهیز از مجادله دولت و مجلس را یک توصیه اخلاقی عنوان کرد و گفت: نظرات رهبر معظم انقلاب نصیحت اخلاقی برای نماینده‌ها بود که امیدواریم همه نماینده‌ها آن را سرلوحه کار خود قرار دهند.

بنابر گزارش ایرنا، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و گرفتاری‌های معیشتی مردم تصریح کرد: برای برطرف کردن موانع تولید و بهبود معیشت مردم، نیازمند انسجام بین مجلس و دولت و همه نهادهای نظام هستیم. اختلاف‌نظرها طبیعی است اما باید توجه داشته باشیم که مسائل حاشیه‌ای یا برخوردهای تند به وحدت و انسجام جامعه کمک نخواهد کرد.

وی افزود: اگرچه نمایندگان مجلس از شرایط اقتصادی فعلی یا بعضا ناتوانی بعضی از مدیران گلایه‌هایی دارند اما بنای مجلس بر تبعیت از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است و در سال پایانی دولت باید تلاش شود تا با تعامل دو قوه مجریه و مقننه و تلاش مضاعف این دو نهاد برای بهبود معیشت مردم، اسباب رضایت آنها فراهم شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مقامات دولتی باید در مجلس حضور پیدا کنند و طرح‌هایشان را برای کاهش ناملایمات مطرح کنند و مجلس هم با استفاده از گزارش‌های مردمی و آمار و اطلاعاتی که دارند، به دولت برای بهبود شرایط کمک کنند.

نماینده مردم نطنز و قمصر، روال تبادل نظر و تعامل بین مقامات دولتی در وزارت مسکن و کمیسیون عمران مجلس را منطقی عنوان کرد و افزود: مقامات دولتی صادقانه مسائل و مشکلات خود را مطرح و نمایندگان هم نقطه‌نظرات خود را برای حل مشکلات بیان کردند.

فیروزی پوربادی با بیان اینکه کسی در مجلس دنبال تسویه ‌حساب نیست، تصریح کرد: عده‌ای از نمایندگان ممکن است به شیوه و عملکرد بعضی مقامات دولتی معترض باشند. اما این اختلاف سلیقه‌ها نه در این مجلس بلکه در همه مجالس وجود داشته است.

مجلس، پادگان نیست که یک نفر به‌عنوان فرمانده مسئولیت تمامی اتفاقات را بر عهده بگیرد

محمدحسین فرهنگی، عضو هئیت رئیسه مجلس، با بیان اینکه جلسه سخنرانی رهبر انقلاب برای نمایندگان مجلس، از نظر شکل و محتوا جلسه متفاوتی بود، گفت: به طوری که از نظر شکلی به خاطر شرایط کرونا به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد و با وجود این‌که به‌صورت مجازی برگزار شد، تمامی برنامه های جلسه دقیق و منظم انجام شد.

بنابر گزارش ایسنا، وی ادامه داد: صحبت‌ها هم بسیار منسجم بود به‌طوری‌که هم رئیس مجلس در جمع‌بندی مباحث، مطالبی را ارائه داد و هم رهبر معظم انقلاب کاملاً مشخص بود که به صورت امیدوارانه و هدایت‌مندانه مجلس را تعقیب می‌کنند و مسائل را در نظر دارند و در خصوص حال‌وهوای مجلس نیز من در طول این سال‌ها ندیده بودم که مجلس در حین سخنرانی یک مقام مسئول این‌گونه از نظر دقت و یادداشت مطالب و پیگیری موضوع، منظم و متمرکز باشد و بعد از سخنرانی رهبر انقلاب، احساس مسئولیت بیشتری در نمایندگان ایجاد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در افکار عمومی حرکت و رفتار عده‌ای معدود به منزله حرکت و رفتار کل مجلس تلقی می شود در حالیکه اینطور نیست اما افکار عموم این رفتار و حرکت یک نفر را به کلیت مجلس تعمیم می‌دهند در حالیکه نباید این‌چنین باشد و خروجی مجلس در نتیجه آرای نمایندگان مشخص می شود.

فرهنگی ادامه داد: به طور مثال دیروز تصمیم مجلس درباره مساکن خالی، یک تصمیم جمعی بود ولی هر کس می‌تواند در این مورد قضاوت کند اما اگر یک نفر از مجلس صحبتی نسنجیده و ناشایست انجام دهد و یا رفتاری مانند جلسه اخیر حضور وزیر امور خارجه انجام دهد، این رفتارها به معنی رفتار کل مجلس نیست.

وی ادامه داد: مجلس مثل پادگان نیست که یک نفر به‌عنوان فرمانده مسئولیت تمامی اتفاقات و صحبت‌های همه را به‌عهده بگیرد، بلکه آحاد مختلف نمایندگان طبق اصول مختلف قانون اساسی در اظهارنظر و رفتارهایشان تقریباً مستقل هستند. اگر بخواهیم این موضوعات را آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم که چطور اصلاح شود، باید به این توصیه‌های رهبر انقلاب توجه کرد .

شاهد فاز جدیدی در عملکرد نمایندگان خواهیم بود

احمد نادری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در ارزیابی جلسه روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری که به دلیل شیوع کرونا صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: صحبت‌های حضرت آقا بر چند محور قرار داشت. اولین محور سخنان ایشان بحث مجلس و به خصوص مجلس یازدهم بود که در این مورد فرمودند مجلس، مجلس امید و انتظار مردم است. نکته بعدی که رهبری در مورد مجلس فرمودند این بود که ایشان مجلس یازدهم را یکی از قوی‌ترین مجالس بعد از انقلاب، ارزیابی کردند.

بنابر گزارش برنا، نادری ضمن اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص تعامل مجلس با سایر قوا اظهار کرد: مقام معظم رهبری به بحث تعامل مجلس با سایر قوا اشاره کردند و گفتند نسبت قوه مجریه و قضائیه به مجلس نسبتِ مجری است به این معنی که آنها باید عمل کنند به آن چیزی که مجلس تصویب می‌کند.

این نماینده مجلس در رابطه با توصیه‌های رهبری به مجلس یازدهم ابراز کرد: ایشان در این خصوص گفتند که مصوبات مجلس باید متناسب با ظرفیت‌های کشور باشد. همچنین در مورد رابطه با دولتمردان هم فرمودند که روابط باید قانونی و منطبق با شرع باشد، از توهین و دشنام دوری شود که هم ممنوع و هم حرام شرعی است، ایشان برخوردهای احساسی، غیرمنطقی و عاطفی را بسیار نهی کردند و فرمودند که این درگیری میان مجلس و دولت برای افکار عمومی به شدت مضر است و نباید این اختلافات به افکارعمومی منتقل شود.

نادری در رابطه با واکنش نمایندگان نسبت به صحبت‌های رهبری و اینکه با توجه به نکاتی که ایشان مطرح کردند، بعد از این شاهد تحول درنوع برخورد نمایندگان با سایر قوا خواهیم بود؟ خاطرنشان کرد: مجلس انقلابی و ولایی است و طبیعتا نمایندگان مردم گوش به فرمان ولایت هستند. نمایندگان هر چیزی که حضرت آقا می‌فرمایند را گوش می‌کنند و عمل می‌کنند و از این به بعد شاهد فاز جدیدی در عملکرد نمایندگان خواهیم بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها